• Anonym (Hanna)

Hur är det att jobba på äldreboende?

Hej! Jag ska få gå bredvid på ett äldreboende på demensavdelning och få börja som timvikarie. Ni som jobbar med detta; trivs ni? Har ni tips som man kan tänka på som ny? Brukar vikarier få mycket pass? 

• Svar på tråden Hur är det att jobba på äldreboende?
  • Anonym (Dotter)

Om man är rätt person är det absolut givande . Tänk på att den demente inte alltid varit dement och varit precis som du och jag till personen blev sjuk. Döm inte .

/ dotter till en pappa som var dement 

• Anonym (Rand)

Det kan vara både roligt och jobbigt. Är så olika beroende på vilka man har hand om och vilka man jobbar med. Enda tipset jag har är nog att vara snäll helt enkelt. Hoppas att du trivs.

• Anonym (Trött usk)

Råder dig att tänka om.
    Du får jobba röven av dig för dålig lön och med fruktansvärda arbetstider. 

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Trött usk) skrev 2024-02-03 16:27:39 följande:

Råder dig att tänka om.
    Du får jobba röven av dig för dålig lön och med fruktansvärda arbetstider. 

Men som timvikarie väljer man väl vilka pass man ska ta?
  • Anonym (Rand)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-02-03 18:00:45 följande:
    Men som timvikarie väljer man väl vilka pass man ska ta?
    Du är inte tvingad, men det ser bättre ut om du tackar ja, istället för nej om de ringer. Kan vara jobbigt och stressande ibland att känna sig jagad på det sättet.
  • fornminne

Vad har du för utbildning? Att jobba med dementa kan vara tufft. Det är viktigt med både rätt kompetens och personlig lämplighet.

Jag vet att äldreomsorgen skriker efter folk och därför anställer nästan vem som helst, men det är verkligen inget jobb som vem som helst klarar.

Du kanske passar utmärkt för jobbet, jag undrar mest vad du har för bakgrund. 

• fornminne

På många arbetsplatser kan man pricka för vilka dagar man är tillgänglig. Då ringer de bara då. (Så ska det i alla fall fungera). 

Ingen är tillgänglig jämt, men de dagar man har anmält förväntas man kunna hoppa in på kort varsel, i alla fall för det mesta.

• Anonym (Hanna)
    fornminne skrev 2024-02-03 18:47:33 följande:

Vad har du för utbildning? Att jobba med dementa kan vara tufft. Det är viktigt med både rätt kompetens och personlig lämplighet.

Jag vet att äldreomsorgen skriker efter folk och därför anställer nästan vem som helst, men det är verkligen inget jobb som vem som helst klarar.

Du kanske passar utmärkt för jobbet, jag undrar mest vad du har för bakgrund. 

Jag har arbetat några år inom LSS och några år på förskola.
  • Anonym (Mardröm)

Det var ett jättebra jobb innan alla med kompetens och erfarenhet slutade/gick i pension och ersattes med folk som inte kunde få något annat jobb. Så här i efterhand önskar jag att jag bytte bana mycket tidigare än vad jag gjorde. 

Jo just det, arbetstiderna och lönen är också helt värdelös. Man måste jobba när alla andra är lediga och hittar på roliga saker. 

• Anonym (K)

Läs på om demens och demensvård. Som skrivits kan det vara ett tufft jobb. Patienterna kan bli rädda, arga mm. Min släkting anklagade personalen för allt möjligt (blev paranoid). En del tafsar. Säger olämpliga saker. Läs på i förväg så att du inte tar eventuella otrevligheter personligt. 

• Anonym (Ettan)

Ett tips är att tänka: hur hade JAG velat bli hjälpt/bemött i den här situationen?

Tex när du hjälper någon med hygienen, vid matbordet, när du tvättar någons hår osv.

Sedan var LUGN i alla situationer. Möt människan som den är. Var inte rädd för att skämta med de som har humor, vara pratglad med de som vill prata och vara tyst hos de som inte vill prata (fast ändå säga vad du gör såklart).

Dementa kan bli arga, slåss osv men min erfarenhet är att ju mer du lär känna dem och vet hur just denna person ska bemötas, så går det bra. Har du inget intresse för det så märks det. Vi har haft personer som vissa i personalen inte klarade av att hjälpa medan vi som kunde aldrig hade några problem. För att vi SÅG personen bakom sjukdomen och bemötte på rätt sätt.
    Tex en jäkligt sur gubbe som bara ville slåss, gick man in och började prata om älgjakten så var han hur lätt att göra med som helst.

• Anonym (E)

Begär att få en ordentlig introduktion, allt för många kommuner är väldigt snåla med introduktionenstiden på arbetsplatsen i syfte att spara pengar. Minns att mitt första vårdjobb var på en avdelning för tungt dementa, ingen tidigare erfarenhet. Jag fick två dagars introduktion, ett dagpass och ett kvällspass, sedan förväntades man arbeta lika självständigt som den ordinarie personalen.

• fornminne

Det är helt sjukt att personal utan utbildning eller tidigare erfarenhet skickas till svårt dementa och ibland utagerande personer efter bara en kort introduktion. Inte konstigt att det blir kaos.

Det krävs egentligen både rätt person och lång inskolning för att klara dessa jobb. De som är där för att de inte får något annat jobb, är kanske inte de bästa eller skarpaste knivarna i lådan direkt.

• Anonym (Hej)

Jag jobbade på demensboende under 3 somrar. Tyckte det var toppen.  Krävs dock en hel del tålamod. Man måste gilla jobba med människor och ta hand om dem. Kan ju innebära allt från laga mat till byta blöja/skydd, duscha m.m

Lyckades tyvärr inte få jobb på boende nu utan nu är jag inom hemtjänsten istället. 
    Det jag gillar med boende är att det finns alltid fler att be om hjälp. Hemtjänsten tycker jag är mer ensam jobb. 

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Hej) skrev 2024-02-04 16:40:04 följande:

Jag jobbade på demensboende under 3 somrar. Tyckte det var toppen.  Krävs dock en hel del tålamod. Man måste gilla jobba med människor och ta hand om dem. Kan ju innebära allt från laga mat till byta blöja/skydd, duscha m.m

Lyckades tyvärr inte få jobb på boende nu utan nu är jag inom hemtjänsten istället. 
    Det jag gillar med boende är att det finns alltid fler att be om hjälp. Hemtjänsten tycker jag är mer ensam jobb. 

Vad roligt att du trivdes! Ja jag är van vid sådana grejer från LSS och jag trivs med att jobba med människor o "pyssla om".
  • Anonym (Trötter)
    fornminne skrev 2024-02-04 15:50:10 följande:

Det är helt sjukt att personal utan utbildning eller tidigare erfarenhet skickas till svårt dementa och ibland utagerande personer efter bara en kort introduktion. Inte konstigt att det blir kaos.

Det krävs egentligen både rätt person och lång inskolning för att klara dessa jobb. De som är där för att de inte får något annat jobb, är kanske inte de bästa eller skarpaste knivarna i lådan direkt.

Det kanske är bättre att låsa in dem i ett rum ensamma?

Vad tycker du att man ska göra när det inte finns personal?
  • fornminne
    Anonym (Trötter) skrev 2024-02-04 19:55:28 följande:
    Det kanske är bättre att låsa in dem i ett rum ensamma?

Vad tycker du att man ska göra när det inte finns personal?
    Jag skrev inte att man ska låsa in dem. Jag skrev att man inte kan räkna med att det fungerar när personal utan både utbildning och erfarenhet skickas dit.

Det är inga lätta jobb, tvärtom. Däremot märker jag att en del i denna och liknande trådar försöker göra en dygd av nödvändigheten, dvs framställer det som att det räcker att vara tålmodig och läsa på lite, när det egentligen krävs helt andra kvalifikationer, men det går inte att skaka fram pga personalbrist.

Även många med normal empati och intresse för människor, står handfallna när de har att göra med sjuka och utagerande. Eller gör fel pga rädsla eller bristande erfarenhet, kunskap, verktyg och stöd. 

Men visst, finns ingen annan personal, får man ta de som finns och hoppas på det bästa. Försöka utbilda på plats och sålla bort de som absolut inte passar. Vilka är fler ju tuffare jobbet är.

Att kastas in i dessa jobb efter bara en kort introduktion är däremot ingen lösning, personalbrist eller ej.
Svar på tråden Hur är det att jobba på äldreboende?