• Elisabetmaria

    Bebis bajsar hela tiden , när lugnar de sig?

    Obestämd

    Min son är två veckor gammal idag , enda sen han föddes har han bajsat mycket . Men nu är han i en period där han ska amma mest hela tiden vilket gör att han bajsar ennu mer . När jag skriver detta är klockan 14 o har idag bytt 7 bajsblöjor redan .. lär ju bli 7 till innan dagen är slut om inte mer . 


    Nån som har haft en bebis som bajsar såhär mycket? Isåfall när började de lugna ner sig? Ska man ha de såhär nu i flera veckor till? 
    Får ingenting gjort o hinner ju knappt äta själv då de är amma o byta bajsblöja hela tiden som gäller  . Sömnen ska vi ju inte prata om heller ..  
    Snäll säg att detta borde vända snart 

  • Svar på tråden Bebis bajsar hela tiden , när lugnar de sig?
  • Anonym (K)

    Ja det är normalt och brukar väl hålla på till ca 2-2.5 månads ålder.

  • Parlplattan

    Jag kommer ihåg den där frustrationen. Man fastnade lixom i en loop. Amma - bajsa - byta blöja.  bebis hungrig igen och då börjar det om. Men jag lästs någonstans att det brukar lugna sig efter 6 veckor och att dom då brukar sluta bajsa på natten (obs har absolut ingen källa på det). Men mina två hade båda slutat bajsa på natten innan 6 veckors ålder. Håll ut så blir det snart bättre. Kram! 

  • Räkan77

    Min ena bajsade också så många gånger, kommer dock inue ihåg hur länge för han är tonåring nu:)

    Jag brukade smörja rumpan med inityol i förebyggande syfte inför natten, så om han somnade när han precis bajsat så kunde jag med gott samvete låta honom sova. Han vaknade varannan timme och ammade så det var guld värt att få somna när han somnade. Inotyolen gör att bajset inte kommer åt huden och gör den röd. 

  • Elisabetmaria

    Jag smörjer också med inityol och de funkar ju väldigt bra , man har ju inget annat val en att låta han ha blöjan ett par timmar när man själv också väl får sova . Nån gång måste man ju få sova lite .
    De jobbiga är också att de är så himla omständigt o ta sig ut , när man väl fått på han kläder osv då bajsar han igen . Så blir mest att man sitter här hemma o springer mellan skötbordet o soffan:/ 

  • Anonym (Lis)
    Elisabetmaria skrev 2024-02-04 00:52:19 följande:

    Jag smörjer också med inityol och de funkar ju väldigt bra , man har ju inget annat val en att låta han ha blöjan ett par timmar när man själv också väl får sova . Nån gång måste man ju få sova lite .
    De jobbiga är också att de är så himla omständigt o ta sig ut , när man väl fått på han kläder osv då bajsar han igen . Så blir mest att man sitter här hemma o springer mellan skötbordet o soffan:/ 


    Han är två veckor, du behöver inte känna att ni måste ut.
    Du är fortfarande i barnsäng och ska inte stressa utan ta det lugnt och lära känna ditt barns rytm.(även om det så klart ändras lite då och då och faser kommer och går)
Svar på tråden Bebis bajsar hela tiden , när lugnar de sig?