• blisslooper

Era erfarenheter av antidepressiva

Hej, 

Jag skulle gärna vilja höra er erfarnheter av olika antidepressiva, gärna om olika biverkningar samt lite om hur det var innan & efter. 

Jag blev utmattad för 2 år sen och gick in i en stor depression och har varit emot att ta antidepressiva eftersom jag är rädd för biverkningarna. 
    Jag känner att jag redan har nog med biverkningar, viktuppgång, svettningar, huvudvärk, yrsel, trötthet osv. Är också rädd för att bli avtrubbad, är väldigt känslig som person och har ett behov av att få känna mina känslor fullt ut men i samband med depressionen har det blivit mer till min nackdel tror jag då jag grubblar mycket. Går hos en psykolog och har extremt bra koll på kost, träning och sömn då jag hållt på med detta i 15 års tid innan jag blev utmattad. 

Känner också att tankarna snurrar dygnet vilket gör det väldigt jobbigt för jag har mycket ångest och katastroftankar. 

Skulle uppskatta era erfarenheter, tack på förhand. 

• Svar på tråden Era erfarenheter av antidepressiva
  • Pixxel

Jag har gått på två olika antidepressiva och den ena gick det ganska bra att komma igång med. Den andra medicinen jag testade kändes som att det blixtrade i hjärnan och allt möjligt. Vidrig medicin.

Fördelen är att jag blev betydligt mindre deprimerad. Men man blir ganska känslokall också och jag blev i princip asexuell.

• Forumdeltagaren

Hej!

Jag är också en väldigt känslig person, räknar mig som högkänslig, HSP.
    Jag har nog kronisk ångest i varierande grad och livet känns extra jobbigt periodvis.
    Jag har provat några antideppressiva mediciner några gånger och dom har varit till god hjälp men inte utan biverkningar.
    Första var Zoloft som hjälpte ganska snabbt men det var jobbigt en kortare tid i början när ångesten kunde minska rejält för att sedan öka nästa dag.

Ganska snart började det stabilisera sig och det började kännas riktigt meni gsfullt och bra att leva.
    Jag fick stå ut med muntorrhet och att suga på Salivin vid behov. Min sömn blev mindre djup och jag vaknade av minsta ljud. Jag började gå upp i vikt och så sist men inte minst så blev sexlivet mycket sämre.

Medicin angriper symptom och jag har kommit fram till att jag inte kan acceptera medicin som den slutgiltiga lösningen.
    Jag ville sluta med medicin och kom överens med läkaren att trappa ner och sluta för att se hur det skulle gå.
    Som jag befarade kom nedstämdheten och ångesten tillbaka och det slutade efter en tid med att jag började igen med samma medicin.

Det gick nästan ett år och jag kände fortfarande inte att jag kunde acceptera medicin som den slutgiltiga lösningen och när sedan den positiva effekten senare började avta så trappade jag ut och slutade igen på eget bevåg.

Läkaren sa att jag skulle ha pratat med honom före och då hade jag kunnat prova med ökad dos i stället.
    Jag har läst att ökad dos inte bara KAN öka det positiva effekten utan även om att man får räkna med fler eller kraftigare biverkningar och det är inget jag vill riskera så jag är sedan många år envis och har inte återvänt till ssri-medicinerna.

Det är jättebra att medicinerna finns men jag har utvärderat Zoloft, Buspiron och även Citalopram för egen del och försöker leva utan om det inte blir för jobbigt i framtiden för då får jag kanske medicinera igen.

Svar på tråden Era erfarenheter av antidepressiva