• Anonym (..)

Kroppen en månad efter förlossning?

Förlöstes med kejsarsnitt för en månad sen, min tredje graviditet. Men den här gången har magen inte gått tillbaka än, ser fortfarande ut att vara gravid. Är det normalt eller bör jag vara orolig? Är det fortfarande livmodern som större än vanligt eller är det helt enkelt magmusklerna som är försvagade? 

Tidigare graviditeter har magen varit borta vid det här laget. Har ingen övervikt och har aldrig haft, gick inte upp mer denna graviditet än tidigare. Resten av kroppen är tillbaka till normalt, men inte just magen. 

• Svar på tråden Kroppen en månad efter förlossning?
  • Zaro

Tar kanske längre tid efter en tredje graviditet? 

• Anonym (..)

Så kan det förstås vara?

Undrar mest om någon mer varit med om det, så att jag vet att det är "normalt" liksom och inte beror på att nåt är fel. Antar att jag liksom utgått från att det skulle funka likadant den här gången som tidigare gånger men så verkar det inte vara. 

• Anonym (Z)

Efter mitt första barn gick magen tillbaka på 1-2 veckor. Efter andra och tredje barnet gick den inte tillbaka. Den är fortfarande inte tillbaka och jag ser ut att vara i 6:e-7:e månaden eller nåt. Min yngsta är 1,5 år.

• Anonym (..)
    Anonym (Z) skrev 2024-02-05 08:46:35 följande:

Efter mitt första barn gick magen tillbaka på 1-2 veckor. Efter andra och tredje barnet gick den inte tillbaka. Den är fortfarande inte tillbaka och jag ser ut att vara i 6:e-7:e månaden eller nåt. Min yngsta är 1,5 år.

Tack för ditt svar! Det kanske är så då, att efter flera graviditeter går magen inte tillbaka lika lätt...Ville mest höra om det var "normalt" och nåt som fler upplevt, och det verkar ju kunna vara så då...
  • Zaro

En månad låter jättesnabbt tycker jag, många har nog kvar en mage i 6-12 månader och vissa får nog aldrig bort den även om det bara blev en graviditet. Men du behöver nog inte oroa dig!

• Tink
    Anonym (..) skrev 2024-02-05 09:01:14 följande:
    Tack för ditt svar! Det kanske är så då, att efter flera graviditeter går magen inte tillbaka lika lätt...Ville mest höra om det var "normalt" och nåt som fler upplevt, och det verkar ju kunna vara så då...
    De raka magmusklerna börjar dela sig vid vecka 35 för att ge plats åt bebisen. Efter förlossningen återgår musklerna helt spontant till sitt normala läge, oftast redan inom en månad. Men för en tredjedel av kvinnorna blir delningen mer permanent, dvs magmusklernas fäste till de vertikala bindväven kommer inte att ha läkt ihop så som de var innan graviditeten.

Delningen är endast kosmetisk, och har ingen inverkan på kroppens funktioner i övrigt. Om delningen är alltför störande, kan man åtgärda det med en relativt enkel operation, men för det mesta räcker det med hård fysisk aktivitet att träna upp magen så att man behåller en god tonus, dvs spänning  i bålmusklerna. Då blir delningen av musklerna inte lika tydlig.
  • Anonym (Py)

Nu är jag helt ovetenskaplig och utgår bara från mig själv, men efter första barnet försvann magen innan vi ens lämnat BB. Efter andra barnet tog det ett par veckor. Jag kan absolut tänka mig att det efter ett eventuellt tredje hade tagit ytterligare veckor. Dels för att kroppen är äldre, men också för att muskler och ligament redan är töjda. 

• Anonym (mammamage)

Jag tänker att man måste ge sig betydligt mer tid än en månad för kroppen att hitta tillbaka igen. 

Tredje graviditeten är kroppen självklart inte lika snabb att dra ihop sig som första gången, eftersom magen har töjts ut och in flera gånger tidigare. 

Köp en snygg håll-in-trosa och vänta ett år så har magen säkert blivit platt igen. Säkert redan till sommaren! 

• Anonym (..)

Tack för era svar!

Kanske var lite naivt av mig att tro att kroppen skulle reagera likadant som tidigare gånger. Ska ge det mer tid och tålamod, det är nog inget som är fel utan normalt. Och är det magmuskeldelning som inte går tillbaka lär jag ju märka det om en tid, och får väl undersöka då vad som kan göras.

• Anonym (Py)
    Anonym (..) skrev 2024-02-05 10:37:14 följande:

Tack för era svar!

Kanske var lite naivt av mig att tro att kroppen skulle reagera likadant som tidigare gånger. Ska ge det mer tid och tålamod, det är nog inget som är fel utan normalt. Och är det magmuskeldelning som inte går tillbaka lär jag ju märka det om en tid, och får väl undersöka då vad som kan göras.

Efter andra barnet använde jag en sån där gördel med kardborre. Det var skönt att hålla allt på plats och lättare att hitta musklerna när allt satt tätt inpå kroppen. Dessutom kändes det bättre när jag var ute och gick. Kanske kan vara värt att testa. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Py) skrev 2024-02-05 10:40:12 följande:
    Efter andra barnet använde jag en sån där gördel med kardborre. Det var skönt att hålla allt på plats och lättare att hitta musklerna när allt satt tätt inpå kroppen. Dessutom kändes det bättre när jag var ute och gick. Kanske kan vara värt att testa. 
    Ska googla det, tack! 
Svar på tråden Kroppen en månad efter förlossning?