• Cissi010

    Inga preventivmedel i 5 år men aldrig blivit gravid?

    Hej! Jag och min sambo ha ett gemensamt barn på snart 5 år (maj). Vi har inte planerat ett syskon under tiden som förflutit  men inte heller varit emot tanken så vi har inte använt oss av något preventivmedel. Är det konstigt att man inte blivit gravid under så många år när man inte haft preventivmedel och regelbundet sex? (en gång i veckan ungefär). 


    Första månaden jag nu testar med ägglossningstester så är väldigt nytt att börja försöka bli gravida. Men är lite orolig trots allt, har inte kunna spåra min ägglossning heller den här nu första månaden. 


    Bara för att stilla min oro är ni fler som inte använt preventivmedel under många år och trots regelbundet sex inte blivit gravida? 

  • Svar på tråden Inga preventivmedel i 5 år men aldrig blivit gravid?
  • Anonym (Cissi)

    Samma sak för en vän till mig. Visade sig att hon hade PCOS. Då kan ju ändå ett ägg lossa - men kanske mer sällan än för andra. Det positiva är ju att det är förhållandevis lätt att hjälpa på traven!

  • Anonym (Cykel?)

    Har du haft koll på cykeln för att undvika graviditet? Annars låter det konstigt, ja. 

  • Cececilia

    Jag och min sambo har varit tillsammans i sju år iår utan preventivmedel, men såklart vi undvek graviditet ändå de första åren genom avbrott runt ÄL. Sen har vi successivt låtit det hända till att aktivt försöka. Förra vintern fick vi till slut ett plus men det slutade i mf. 
    Först var vi ju glada att det inte blev bebis när vi precis träffats och fortfaraände studerade men usch vad det varit stressande i efterhand. Men det ska till tur för att bli plus också 🙏

Svar på tråden Inga preventivmedel i 5 år men aldrig blivit gravid?