• Anonym (Panik)

    Går under av stress över bostadsrättsförsäljning

    För snart sex år sedan köpte jag en bostadsrätt. Med facit i hand är det dummaste jag har gjort. Avgiften har alltid varit hög för storleken, däremot köpte jag den relativt billigt men är maxbelånad. Med räntehöjningen var den snart dyrare per månad än de allra flesta jämförbara hyresrätter. Jag försökte ha is i magen och tänka att det får jag igen den när jag säljer den. Och jag har trots allt trivts riktigt bra.

    Jag har jobbat på annan ort ett tag och därför hyrt ut min bostadsrätt i andrahand. Till hösten får jag inte längre hyra ut den, utan måste flytta tillbaka eller sälja den.

    Jag känner fullkomlig panik över detta, till den grad att jag utvecklat ångest och symptom på utmattning.

    Jag vill nämligen flytta ihop med min kille, som bor i en annan stad, till hösten för att studera. Men jag tror inte att den kommer att bli såld. Marknaden har stått i princip stilla i mitt område under det senaste halvåret. En granne som bor i samma hus och med en helt likvärdig lägenhet sålde nyligen sin till 40 procent under utgångspriset. Ja, minus 40 procent.

    Jag befarar att jag  antingen kommer att få sälja den till ett helt galet underpris som jag kanske aldrig återhämtar mig ifrån ekonomiskt, eller så tvingas jag bo kvar där tills jag får den såld till ett vettigt pris - och alla mina drömmar om utbildning och samboliv får läggas på is till dess.

    HUR ska jag hantera denna fruktansvärda oro utan att fullständigt gå under?

  • Svar på tråden Går under av stress över bostadsrättsförsäljning
  • Anonym (123)

    Med tanke på hur läget är just nu så är det många brf som godkänner längre andrahandsuthyrningar. Har du pratat med styrelsen?

  • Anonym (Panik)
    Anonym (123) skrev 2024-02-07 16:23:21 följande:

    Med tanke på hur läget är just nu så är det många brf som godkänner längre andrahandsuthyrningar. Har du pratat med styrelsen?


    Ja, de ska ta upp frågan på nästa styrelsemöte om det är möjligt att förlänga uthyrningen med ett halvår eller ett år. Men det kan ju också innebära att jag sitter i en ännu värre sits sen.
  • Waterproof

    Lusläs bostadsrättsföreningens stadgar. Det är kanske inte troligt att det är så, men om det inte står uttryckligen att styrelsen måste bevilja uthyrning i andra hand så är det fritt fram att hyra ut så länge du vill.

    Annars tänker jag att under de rådande omständigheterna på bostadsmarknaden samt att du vill prova att bo ihop med din kille så borde styrelsen vara välvilligt inställd till att förlänga din andrahandsuthyrning i något år. Du får argumentera för din sak med dem. Vädja till deras medmänsklighet och förklara att du inte köpt lägenheten bara för att kunna hyra ut i andra hand och tjäna pengar utan för att faktiskt bo där.

  • Anonym (123)
    Anonym (Panik) skrev 2024-02-07 16:42:44 följande:
    Ja, de ska ta upp frågan på nästa styrelsemöte om det är möjligt att förlänga uthyrningen med ett halvår eller ett år. Men det kan ju också innebära att jag sitter i en ännu värre sits sen.
    Så kan det vara, men det enda du har att välja på är att sälja i höst eller vänta. Och bita i det sura äpplet.
  • Anonym (Myran)

    Ibland blir tyvärr inte bostadsaffären som mam tänkt sig. Men bara för att grannen sålde som de gjorde betyder det ju inte att din säljer för så dåligt då det beror alldeles på när man säljer och vilka som letar efter lägenhet. 

    Hur illa är det? Vad köpte du lägenheten för? Hur mycket lån har du på den? Och vad sålde grannen sin lägenhet för? 

Svar på tråden Går under av stress över bostadsrättsförsäljning