• pellejohnsson

Tips på gåva till kollega

Behöver tips på vad man kan ge till en kvinnlig kollega som har varit med om lite jobbigt på sistone. Max 200-300kr och det ska helst inte vara något som kan ge fel intryck då jag är en förlovad man. Vill bara visa min uppskattning då jag verkligen gillar våra konversationer och tycker verkligen synd om henne.

Nån som har några tips?

• Svar på tråden Tips på gåva till kollega
  • Anonym (H)

Vad är syftet med gåvan? Fyller hon år? Eller bara för att visa uppskattning?

• pellejohnsson
    Anonym (H) skrev 2024-02-07 17:36:35 följande:

Vad är syftet med gåvan? Fyller hon år? Eller bara för att visa uppskattning?

Alltså mest visa uppskattning kan man väl säga. Hon har varit med om en jobbig sak och vet redan sen innan att hon har väldigt dålig självkänsla osv. och vill bara hon ska veta att det finns folk som bryr sig om henne

• Fjäril kär

Om hon inte ska känna sig obekväm så rekommenderar jag något mindre . Godis, choklad, en bok, en cd-skiva etc.. det är lagom neutralt men kan ändå bli en fin omtanke.  

• Anonym (Em)

Choklad eller en blomma känns väl lämpligt. 

• Anonym (Ätbart)

Är du bra på att laga mat? En lasagne, gryta eller soppa (infryst och med instruktioner) visar på omtanke, men är knappast romantiskt.

Presentkort till Uber eats funkar lika bra, om du inte gillar att laga mat själv.

Något bakat, som kakor eller brownies, är ett annat alternativ.

• Limajo

Känns som det kan bli lite obekvämt med en gåva från en kollega. Går ni inte ihop flera stycken så gör något annat. Bjud henne på lunch kanske?

• Anonym (origo)

Svårt att undgå att det blir lite flirtiga undertoner när en man ger en gåva till en kvinnlig kollega för att visa sin uppskattning. I varje fall om det är en traditionell gåva som man köpt i en affär.

Måste nog helst vara något man gjort själv eller som har en speciell historia om man vill undgå det. Eller vara flera som ger den.

• Anonym (Linda)
    Anonym (origo) skrev 2024-02-07 21:52:24 följande:

Svårt att undgå att det blir lite flirtiga undertoner när en man ger en gåva till en kvinnlig kollega för att visa sin uppskattning. I varje fall om det är en traditionell gåva som man köpt i en affär.

Måste nog helst vara något man gjort själv eller som har en speciell historia om man vill undgå det. Eller vara flera som ger den.

Och jag tänkte precis tvärtom! Ger man en blomma tex är det en fin gest men det är liksom inte mer än en vanlig blombukett, som man, åtminstone på mitt jobb, har som standardpresent till kollegor som fyller jämnt, brutit benet eller går i pension. 

En personlig, hemmagjord present känns betydligt mera nära och privat. Det är något man verkligen klurat på och dessutom lagt en del tid på. Ännu värre om det har en speciell historia då det knyter en närmare varandra. 

• Anonym (Bokmal)
    Anonym (Em) skrev 2024-02-07 18:50:16 följande:

Choklad eller en blomma känns väl lämpligt. 

Tycker du?? Om någon av mina kollegor hade gett mig blommor eller choklad hade jag trott att dom flippat ut helt (jobbar nästan bara med män). Blommor och choklad är väl verkligen romantisk uppvaktning?
  • asdfgh

Gå ihop några stycken så kan det inte misstolkas som att du flörtar.

En kollega till mig som går igenom något jobbigt blev helt överlycklig över en PDF med fina ord från ett antal av oss kollegor.

En fd kollega gav mig en sten där det står "You're awsome just the way you are" + några godisbitar när jag skulle sluta. Den där stenen ligger fortfarande framför mitt tangentbord och den muntrar alltid upp mig lite när jag har en dålig dag.

Svar på tråden Tips på gåva till kollega