• Anonym (Marika)

Underförstådda regler om man pratar om någon bakom ryggen?

Jag har alltid tyckt att det finns en underförstådd regel, att pratar man om någon bakom dennes rygg - särskilt om det är något negativt förstås - så är detta i förtroende och "heligt". Alltså att man kan ta för givet, att den som man pratar med inte kommer att gå till den man pratade om, och berätta vad man har sagt. Och inte heller berätta det för en tredje part. Så var det i alla fall när jag var barn/ung, även om det såklart hände att någon bröt förtroendet då också. 

Men nu verkar det vara många som springer direkt till den ompratade och berättar - utan att ens berätta för en att de tänker göra det. Det verkar till och med ha blivit en moralgrej: "hon har rätt att veta". Själv tycker jag att det är mycket värre att gå och berätta något sådant, än att prata bakom ryggen. Det kan ju dessutom bli alla möjliga konsekvenser, t.ex. om den ompratade är aggressiv (man kan bli slagen), eller om h*n är ens chef.  

Jag tänker, att om man nu är en högmoralisk person, så är det väl bättre att avbryta på en gång och säga "jag vill inte delta i sådant här skitsnack bakom folks rygg" och kanske även "OM jag hör något sådant här mer, så måste jag gå till NN och berätta vad du pratar om henne". Men inte att man lyssnar utan att säga ifrån, och sedan går till den ompratade och berättar. Det gör man bara inte. Eller vad tycker ni?

• Svar på tråden Underförstådda regler om man pratar om någon bakom ryggen?
  • Anonym (Aurora)

Nja, jag tillhör nog den gamla skolan där man inte pratar bakom ryggen på andra. Har man problem med en person kan man antingen tala med denne, eller anförtro sig åt en mycket nära person, tex. sin partner.

• Anonym

Jag håller inte med dig ts
    Man kanske inte ens hinner säger ifrån innan man har fått obehaglig information. Man vet ju inte innan vad någon ska säga.
    Det är ju inte konstruktivt att prata bakom ryggen, det är ju därför som många tycker att det inte är ok. Man blir någons känslomässiga papperskorg. Du lägger problemen på dom.
    Om man vill lösa problemet så pratar man med personen direkt. Eller så går man till chef eller dylikt som får ta tag  i problemet
    Du kan bolla problemet med en person som du redan innan står nära och och vet att du kan lita på och som ger bra råd om hur man ska lösa problem osv.

• Cereal Killer

Jag skulle säga att regeln alltid varit den motsatta, dvs att det man säger bakom någons rygg för det mesta kommer fram. Som vuxen får man helt enkelt bita sig i tungan ibland, särskilt på jobbet där det verkligen inte är ok att snacka skit om kollegor. Och nej, du kan inte förvänta dig att andra säger ifrån. Det är DITT, ansvar, inte andras, att se till att du inte beter sig illa.

• Anonym (Lotta)

Man ska välja noga vad man säger om andra och vem man säger det till.

Ibland behöver man ventilera, men man får se till att göra det med någon som man verkligen har förtroende för och som man vet kommer att ta det på rätt sätt.  

Folk håller tyst bara om de själva tycker att det är det bästa. Det finns ingen regel.

• Anonym (Om_obefogat)

Om det är obefogat skitsnack som inte stämmer eller är rena lögner, gör alla rätt i att tala om det för den det berör. Särskilt i mindre samhällen kan det ofta göras en höna av en fjäder och i ett av de mindre samhällen där jag själv bott förtalades en man om att han misshandlade kvinnan han var ihop med, vilket inte alls var sant, hur ryktet uppkom vet jag inte, men antagligen från någon som ville hämnas på personen för något.

Inte sällan går det igång rykten om att någon super mycket eller t.o.m. är alkoholist bara för att hen setts lite oftare än vanligt på Systembolaget. Eller att någon är "psykopat" bara för att personen råkade få ett ilske-utbrott en gång.

När fölk förvränger och går på hörsägen, så bör personen det berör informeras så han kan berätta sanningen för alla som lyssnar på falska rykten.

Svar på tråden Underförstådda regler om man pratar om någon bakom ryggen?