• Brasse

    Incel problem?

    Varför finns de incel och hur ska vi lösa de, om de nu är ett problem?

  • Svar på tråden Incel problem?
  • fornminne

    Många i andra länder frågar varför incels inte bara går till en eskort, om de nu inte klarar att ragga upp kvinnor. Man kan tycka vad man vill om den lösningen, men den är bättre än att de sitter på nätet och hatar, samt kanske uppmuntrar till eller begår våldsbrott. De behöver ju inte utnyttja traffickingoffer, även om jag misstänker att de mest misogyna inte skulle bry sig.

    Men det verkar inte ske i någon större utsträckning. Förmodligen för att lösningen på deras problem är inte ett betalt ligg då och då. Det kan verka som att sex är det enda de tänker på, det enda de bryr sig om. Men det stämmer förmodligen inte. De har större och djupare problem än att de är oskuld eller inte får ligga.

    Man kan kanske köpa sex, men man kan inte köpa kärlek, uppskattning och gemenskap. Många incels har svårt med det sociala öht, inte bara kvinnor. De lever sina liv framför skärmen. Inte heller är en eskort lösningen för att hitta någon att bilda familj med. Därtill är eskorter ofta dyra, många incels har förmodligen låga inkomster och inte råd med sådant.

    Jag tror att professionell hjälp och social träning skulle ge bättre utdelning för denna grupp.

  • glassgumman78

    Det har alltid funnits ofrivilligt sex och relationsslösa människor. Historiskt sätt har det väl mest varit kvinnor, begreppet incel skapades väl till och med av en kvinna (som dock tog avstånd när begreppet togs över av misogyna män).
    Nu sedan några årtionen pratas det väl mestadels om mäns ofrivilliga sex/relationslöshet även om det fortfarande finns många kvinnor som lever i detta.

    Så först behöver du nog precisera begreppet "incel".
    Vilka menar du?
    Alla oavsett kön som lever i ofrivillig sexlöshet?
    Bara ett av könen i ofrivillig sexlöshet?
    Bara de med misogyna/misandriska tendenser?

    Olyckliga människor är väl alltid ett problem, både för individen och för samhället.
    Ju fler olyckliga desto större problem för samhället...

    Beroende på hur du ser på det så framkommer olika lösningar.
    Individen har alltid ansvar för dig själv. Mår man dåligt och inte är tillfreds med sitt liv ligger det på en själv att försöka förändra det som är möjligt och ta hjälp att acceptera det som inte går att förändra.

    Ser man ur ett samhälleligt perspektiv behövs det forskning om varför vissa just vissa grupper hamnar i "olycka", hitta verksamma stödinsatser men även förebyggande åtgärder så att så få som möjligt ska hamna där.

  • Jessican922

    Vet inte ens vad det betyder.  Eller varför folk skriver det så mkt här på detta forumet. Aldrig nåt man hör annars om.

  • Flörttomten
    Jessican922 skrev 2024-02-09 12:46:37 följande:

    Vet inte ens vad det betyder.  Eller varför folk skriver det så mkt här på detta forumet. Aldrig nåt man hör annars om.


    Incel betyder ofrivillig celibat...
  • Gurksoppa
    Shameless skrev 2024-02-08 22:06:53 följande:

    Låt dom få knulla så är problemet löst. 


    Ställer du upp då? Eller vem/vilka ska de knulla med?
  • Överste Senap
    fornminne skrev 2024-02-09 09:06:27 följande:

    Många i andra länder frågar varför incels inte bara går till en eskort, om de nu inte klarar att ragga upp kvinnor. Man kan tycka vad man vill om den lösningen, men den är bättre än att de sitter på nätet och hatar, samt kanske uppmuntrar till eller begår våldsbrott. De behöver ju inte utnyttja traffickingoffer, även om jag misstänker att de mest misogyna inte skulle bry sig.

    Men det verkar inte ske i någon större utsträckning. Förmodligen för att lösningen på deras problem är inte ett betalt ligg då och då. Det kan verka som att sex är det enda de tänker på, det enda de bryr sig om. Men det stämmer förmodligen inte. De har större och djupare problem än att de är oskuld eller inte får ligga.

    Man kan kanske köpa sex, men man kan inte köpa kärlek, uppskattning och gemenskap. Många incels har svårt med det sociala öht, inte bara kvinnor. De lever sina liv framför skärmen. Inte heller är en eskort lösningen för att hitta någon att bilda familj med. Därtill är eskorter ofta dyra, många incels har förmodligen låga inkomster och inte råd med sådant.

    Jag tror att professionell hjälp och social träning skulle ge bättre utdelning för denna grupp.


    Mycket kloka och insiktsfulla ord. Jag håller med.
  • Firegame94
    fornminne skrev 2024-02-09 09:06:27 följande:

    Många i andra länder frågar varför incels inte bara går till en eskort, om de nu inte klarar att ragga upp kvinnor. Man kan tycka vad man vill om den lösningen, men den är bättre än att de sitter på nätet och hatar, samt kanske uppmuntrar till eller begår våldsbrott. De behöver ju inte utnyttja traffickingoffer, även om jag misstänker att de mest misogyna inte skulle bry sig.

    Men det verkar inte ske i någon större utsträckning. Förmodligen för att lösningen på deras problem är inte ett betalt ligg då och då. Det kan verka som att sex är det enda de tänker på, det enda de bryr sig om. Men det stämmer förmodligen inte. De har större och djupare problem än att de är oskuld eller inte får ligga.

    Man kan kanske köpa sex, men man kan inte köpa kärlek, uppskattning och gemenskap. Många incels har svårt med det sociala öht, inte bara kvinnor. De lever sina liv framför skärmen. Inte heller är en eskort lösningen för att hitta någon att bilda familj med. Därtill är eskorter ofta dyra, många incels har förmodligen låga inkomster och inte råd med sådant.

    Jag tror att professionell hjälp och social träning skulle ge bättre utdelning för denna grupp.


    Till och börja med så är det olagligt att köpa sex i sverige, jag tror att dom flesta incels är eniga om att det inte är värt att riskera att hamna i fängelse för att man gått till en prostituerad, Sen som du är inne på så löser en prostituerad inte att man fortfarande är ensam och saknar kärlek och närhet
  • Gurksoppa
    Firegame94 skrev 2024-02-09 14:21:57 följande:
    Till och börja med så är det olagligt att köpa sex i sverige, jag tror att dom flesta incels är eniga om att det inte är värt att riskera att hamna i fängelse för att man gått till en prostituerad, Sen som du är inne på så löser en prostituerad inte att man fortfarande är ensam och saknar kärlek och närhet
    Vad tror du om:

    ?Jag tror att professionell hjälp och social träning skulle ge bättre utdelning för denna grupp.?

    som du inte svarade på :)
  • enfunderandeman

    Precis som någon nämnt, uppfanns ordet faktiskt av en kvinna. Som ansåg att män "kapade" ordet.  Och att det numera inte alls har den betydelsen. Som hon hade tänkt sig. Och är allt  annat än positivt, där många incels har uppmanat till våldtäkt.

    Att kvinnor inte var så ensamma förrut, är ju inte speciellt konstigt. Då man inte hade så mycket att säga till om. Utan var tvungen att gifta sig vare man ville eller inte. Det var inte heller socialt acceptabelt. Idag, är det inget konstigt direkt. Med tanke på hur många som faktiskt lever som singlar, frivilligt. Det är de ofrivilliga som behöver hjälpen. Och stödet. Det blir mycket psykisk ohälsa.

    Kvinnor har ju en fördel med att de hanterar ensamhet mycket bättre än män. Oc män mår oftast bättre i ett förhållande och har mer fördelar av det. Dessutom lever ensamma kvinnor längre än ensamma män. Frivilligt ensamma syftar jag då på naturligtvis.

    I slutändan handlar det här om män, med väldigt dålig självbild och förtroende. Att dom ges stöd i form av social träning, och annat. Låter nog som en bra ide. Terapi timmar och liknande.

Svar på tråden Incel problem?