• Undrandemamma82

    Min stora kärlek har gått in i en depression och vill pausa från oss

    Jag söker stöd, är i en situation där jag känner att jag typ går sönder av oro och sorg. 
    Förra sommaren träffade jag min stora kärlek, han som allt föll på plats med, som är precis som jag, som jag öppnat upp mitt innersta för, som jag delat så mycket känslor med. Hela vår relation har varit magisk, aldrig varit oense om något och haft underbara stunder tillsammans. Sådär overkligt perfekt som jag aldrig trodde skulle finnas. 
    Men sen någon månad tillbaka har han börjat må dåligt, och nu konstaterat depression och troligtvis påväg att bli utbränd. Inte pga av vår relation, utan massa annat i hans bagage som kommit ifatt och jobbsituation.
    Han har tagit hjälp och han är en person som drar sig tillbaka när han mår dåligt. Nu har han bett mig om en paus, för att hitta tillbaka till sig själv och ta hand om sig själv. För han mår även dåligt över att inte kunna ge mig allt jag förtjänar. Och jag tycker han är otroligt stark som tar tag i det och jag har total förståelse för att jag måste ge honom utrymme till det. 
    Men hur ska jag hantera mina känslor, mitt hjärta går typ sönder och jag saknar honom varje sekund. Vill verkligen inte att det ska ta slut mellan oss pga det här. Jag älskar ju honom för allt han är, sjuk som frisk. Vi har satt förhållande på paus, i väntan på att han ska må bättre. Men ovissheten om tiden eller hur det ska bli längre fram äter upp mig.. jag är så otrolig ledsen. 
    Någon som varit i en liknande situation? vill mest ha råd hur jag ska tänka. Jag vill absolut inte lämna honom. ❤️
  • Svar på tråden Min stora kärlek har gått in i en depression och vill pausa från oss
  • Anonym (hm)

    Det låter som en paus kan vara bra för er båda just nu. Hans mående kommer och har redan påverkat dig negativt och det är otroligt energikrävande och svårt att leva med någon med depression - för alla inblandade. Jag vet verkligen hur du känner och jag förstår att varje del av kroppen gör ont. Det enda råd jag kan ge är att även ge dig själv en paus i relationen. Se det inte som att han tar en paus från dig, utan att ni tar en paus från arbetet en relation kräver så att han (men även du) kan jobba på er själva på olika sätt. Vissa dagar kommer kännas lättare än andra. Vissa svårare och det är okej. Det finns ingen som kan säga hur det kommer att sluta. En paus kan vara en vecka, två dagar eller månader. Tiden kommer inte stanna för att ni gör det, så se till att ta vara på pausen för att rå om dig själv. Om det är så att ni fortsätter tillsammans längre fram kommer du vara starkare, modigare och lugnare. Något som hjälpte mig mycket när jag var i samma relation var att läsa psykologi. På så sätt sysselsatte jag mig med något, samtidigt som jag kunde förstå vad min partner gick igenom på ett mer vetenskapligt sätt. Du vet vad som funkar för dig. 

  • Anonym (Mx)

    Nja, ska han ta paus varje gång han mår dåligt? 

  • Anonym (konstig)

    Tycker det låter som en jättekonstig ursäkt att få en paus. När jag mår dåligt behöver jag min partner extra mycket som stöd.

  • Anonym (Gurksoppa)
    Anonym (Mx) skrev 2024-02-08 15:22:33 följande:

    Nja, ska han ta paus varje gång han mår dåligt? 


    Det blir ju inte hållbart
  • Anonym (Gå vidare)

    Jag tycker att det är en riktig varningsflagga att han drar sig undan och vill ha paus. Hur ska han någonsin kunna ha ett riktigt förhållande då? Du kommer förstås inte att göra det, men jag tror att det bästa du kan göra för dig själv på lång sikt är att gå vidare.

  • Anonym (t)

    Det må kunna vara en varningsflagga att dra sig undan men samtidigt är det ett helt vanligt beteende hos någon som mår mycket dåligt.  Alla drar sig inte emot utan ifrån personer de älskar.

  • Anonym (Gå vidare)
    Anonym (t) skrev 2024-02-08 18:24:51 följande:

    Det må kunna vara en varningsflagga att dra sig undan men samtidigt är det ett helt vanligt beteende hos någon som mår mycket dåligt.  Alla drar sig inte emot utan ifrån personer de älskar.


    Jag tror inte att det är ett "helt vanligt" beteende att en person pausar en relation när den mår dåligt. Att dra sig undan lite och inte vara lika social är en sak, men att helt pausa en relation, nä, jag tror inte att man blir särskilt lycklig i en sådan relation.
  • Anonym (Vår)
    Anonym (konstig) skrev 2024-02-08 16:47:22 följande:

    Tycker det låter som en jättekonstig ursäkt att få en paus. När jag mår dåligt behöver jag min partner extra mycket som stöd.


    Precis, min tanke också
  • Anonym (Josie)

    Jag har varit med om samma sak, och valde att visa min kärlek med att backa helt och ge honom villkorslöst utrymme för återhämtning. Efter en tid insåg jag att det här inte var vad jag ville ha, jag vill vara någons viloplats, inte börda och släppte taget helt - han märkte det knappt.

    När han sedan återupptog kontakten och menade att han mår sååå mycket bättre nu, kände jag att jag inte litade på det riktigt, och att jag inte skulle orka med osäkerheten och avböjde kontakt. Det var liksom förstört för mig, som att mina känslor i allt inte riktigt räknades, även om jag förstår att jag hade ett val.

    Tycker nu i efterhand att det var jävligt egoistiskt av honom och tycker nu att han är omogen och framför allt oförmögen till en sund relation.

  • Tecum
    Anonym (Mx) skrev 2024-02-08 15:22:33 följande:

    Nja, ska han ta paus varje gång han mår dåligt? 


    Förhoppningsvis blir han inte utbränd varje månad... Alla har olika strategier för att hantera dåligt mående och det bästa (och enda) TS kan göra är att ge honom tid och avvakta.
Svar på tråden Min stora kärlek har gått in i en depression och vill pausa från oss