• Anonym (Dum)

    HUR FUNGERAR BREDBAND?

    Vet inte om det är jag som är dum... men måste man ha en router för bredband? Är inte det dyrt?

    Kollar på bredbandsval nu och blir inte klok på fiber, router osv. Jag vill ha billigt men pålitligt internet hemma! Men är rädd att fatta fel beslut.

    😔 Har bara internet på min mobil just nu...
    Vad har ni, vad betalar ni? 

  • Svar på tråden HUR FUNGERAR BREDBAND?
  • Anonym (Mats)

    Det beror på vad som är framdraget till din fastighet.

    Har du fiber, så är det ganska enkelt. Du behöver då en konverteringsdosa som omvandlar fibersignalen till vanliga signaler som din dator kan ta emot. Det är en dosa som är inkopplad till fibern på ena sidan, och har ett antal vanliga ethernet-uttag på andra sidan. Därifrån kan du antingen dra en eller ett antal nätverkskablar till varje rum där du vill kunna koppla in en dator, eller som är mer vanligt, att du kopplar in en trådlös router, som skickar ut en trådlös signal i ditt hem som du kan koppla upp datorn och mobil mot. Inget av detta är särskilt dyrt, men sedan behöver du också ha ett avtal med ett företag som tillhandahåller själva internet-tjänsten. Det innebär då en månadskostnad på ett antal hundralappar.

    Har du inget fiber indraget, så fungerar endast mobilt internet. Att själv bekosta fiberindragning är dyrt, då pratar du lätt om många tiotusentals kronor.

  • Skitstövel

    Jag har internet, jag har ett modem som det står 56K Robotics på, jättebra men det  blir upptaget i telefonen när jag surfar omkring på internet, det är dåligt.  
    Det kostar 6:-/ timma. 

  • Anonym (Hm)

    En router kan du köpa begagnat. Det är bara en signal, som en parabol, och behöver inte vara något speciellt märke :). ett abonnemang med bredband är det enklaste. Det kan du tex hitta på com hem eller tele2. Även utan router! Ett annat alternativt är ett mobilt bredband. Då Har du som en liten dosa som du kopplar in där du befinner dig - hemma, sommarstugan, båten tex. Du sparar pengar ju lägre gb (gigabyte) du väljer, men kom ihåg att inte välja För lågt heller, då trasslar det bara.

  • Skitstövel
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-09 18:31:21 följande:

    En router kan du köpa begagnat. Det är bara en signal, som en parabol, och behöver inte vara något speciellt märke :). ett abonnemang med bredband är det enklaste. Det kan du tex hitta på com hem eller tele2. Även utan router! Ett annat alternativt är ett mobilt bredband. Då Har du som en liten dosa som du kopplar in där du befinner dig - hemma, sommarstugan, båten tex. Du sparar pengar ju lägre gb (gigabyte) du väljer, men kom ihåg att inte välja För lågt heller, då trasslar det bara.


    Varför uttalar du dig i ämnet när du har så sparsam och felaktig "kunskap"? 
  • Anonym (Dum)
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-09 18:31:21 följande:

    En router kan du köpa begagnat. Det är bara en signal, som en parabol, och behöver inte vara något speciellt märke :). ett abonnemang med bredband är det enklaste. Det kan du tex hitta på com hem eller tele2. Även utan router! Ett annat alternativt är ett mobilt bredband. Då Har du som en liten dosa som du kopplar in där du befinner dig - hemma, sommarstugan, båten tex. Du sparar pengar ju lägre gb (gigabyte) du väljer, men kom ihåg att inte välja För lågt heller, då trasslar det bara.


    Okej. Jag hade en internetkabel förut, men vet inte vart jag gjorde av den... Ser ju bättre ut med trådlöst också.. men det blir väl dyrare då...

    När jag läser om mobilt bredband låter det så dyrt... de flesta erbjudanden gäller bara ett par månader, sedan höjer de avgiften.
    Det är en enda djungel. Jag har låg inkomst så jag vill ha så lågt pris som möjligt men ändå stabilitet...
    Jag är ingen som reser mycket heller så mobilt bredband låter onödigt för min del...
  • Skitstövel
    Anonym (Dum) skrev 2024-02-09 19:02:57 följande:
    Okej. Jag hade en internetkabel förut, men vet inte vart jag gjorde av den... Ser ju bättre ut med trådlöst också.. men det blir väl dyrare då...

    När jag läser om mobilt bredband låter det så dyrt... de flesta erbjudanden gäller bara ett par månader, sedan höjer de avgiften.
    Det är en enda djungel. Jag har låg inkomst så jag vill ha så lågt pris som möjligt men ändå stabilitet...
    Jag är ingen som reser mycket heller så mobilt bredband låter onödigt för min del...
    Vad är lågt respektive högt pris för just dig, vad är rimligt för din plånbok? 

    Ett alternativ är att inte ha ett separat mobilabonnemang och ett för bredband utan att man skaffar sig ett mobilabonnemang med fri surf och delar sedan ut internätet från telefon till datamaskinen. 
  • Anonym (Dum)

    Jo, att dela mobilens internet till daorn är det jag gjort men den har börjat strula. Kan inte dela hotspot längre  Funktionen verkar helt ha försvunnit på laptopen att hitta min mobil. :(

  • Anonym
    Anonym (Hm) skrev 2024-02-09 18:31:21 följande:

    En router kan du köpa begagnat. Det är bara en signal, som en parabol, och behöver inte vara något speciellt märke :). ett abonnemang med bredband är det enklaste. Det kan du tex hitta på com hem eller tele2. Även utan router! Ett annat alternativt är ett mobilt bredband. Då Har du som en liten dosa som du kopplar in där du befinner dig - hemma, sommarstugan, båten tex. Du sparar pengar ju lägre gb (gigabyte) du väljer, men kom ihåg att inte välja För lågt heller, då trasslar det bara.


    Är du helt yr i mössan eller? Vad är detta för yxskaft-svammel?

    "Det är en signal, som en parabol" (den är ju faktiskt HEEEELT obegriplig - vad menar du?!), "ett abbonnemang med bredband" ?!?!

    Och vad har gigabyte med saken att göra? Det finns väl ingen bredbandsleverantör som inte anger hastighet i gigabit?
    Du inser naturligtvis skillnaden faktorn 8?

    TS:
    Läs Mats inlägg.
Svar på tråden HUR FUNGERAR BREDBAND?