• Anonym (Solros)

Vad är fördelarna med att vara man/kvinna?

Det finns oändligt med trådar om hur orättvist det är att vara man eller för den delen även kvinna. Det verkar som att man bara kan se problemen och ältar detta i all oändlighet.

Jag tänkte att vi gör tvärtom i denna tråd. Vi diskuterar vad man har för fördelar med respektive kön? Och då tänker jag att du ska utgå från det kön du har.

Om du ändå fastnar i tanken att räkna upp alla nackdelar du upplever med ditt kön finns det 2miljoner andra trådar du kan skriva i med detta ämne.

• Svar på tråden Vad är fördelarna med att vara man/kvinna?
  • Anonym (Mimmi)

Kan inte komma på så många fördelar med att vara kvinna jämfört med att vara man. Känner mer att alla, både män och kvinnor, borde känna tacksamhet att vi faktiskt är födda i Sverige, med tanke på jämställdheten vi har här, även om den inte är 100%.

Men en sak jag tycker är fördel med att vara kvinna är att kunna föda barn. Det är liksom det häftigaste jag gjort, att sätta två underbara barn till livet. Att känna de växa inuti mig. 

• Anonym (Vissa_fördelar)

Fördelar med att vara man:

Man slipper mens och menstruationsbesvär, som verkar vara verkligt plågsamma för en del kvinnor.

Vi slipper smärtan det innebär att föda barn.

Män har överlag mer auktoritet och lyssnas mer på, men detta är förstås olika på individnivå (män/kvinnor) men män brukar ha mer "tyngd" i rösten och uttrycker sig ofta mer resolut.

Kvinnor är av naturen mer lämpade att ta hand om barn, därför kan mannen unna sig att softa när han kommer hem från jobbet och låta henne ta hand om ungarna..

Mannen är oftast fysiskt starkare, men det där börjar "jämna ut" sig lite eftersom fler kvinnor tränar och män tenderar att bli allt mesigare och även fysiskt tunnare för varje ny generation.

• Anonym (Kaffedraken)

En av fördelarna med att jag är man är att jag har den manliga blicken. Tror det är svårt att förklara för tjejer hur det har känts ända sen jag var liten att se snygga tjejer, och attraheras av det feminina. Hur spännande och härligt det känns.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-02-10 11:38:39 följande:

En av fördelarna med att jag är man är att jag har den manliga blicken. Tror det är svårt att förklara för tjejer hur det har känts ända sen jag var liten att se snygga tjejer, och attraheras av det feminina. Hur spännande och härligt det känns.

Och ändå så har du blivit så bitter. Du skulle kanske önska dig handlingskraft istället för offerkofta.
  • EnAnonumius

Ja och "snygga tjejer, och feminina tjejer" är ju något högst subjektivt.  Eller har din pappa glömt att tala om det för dig?

Det du tycker är en 10poängare, kanske en annan man tycka är bare en 5-6...

Att du attraheras av det du tycker är subjektivt en vacker feminina kvinna är ju en sak.. Dock så är du ju fortfarande en singel med världens största offerkofta som spammar FL med dina grova generaliserade formulerade trådar om kvinnor, baserat på subjektiva upplevelser men mest av baserat på din mamma och syster.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (tommy78)

Den manliga blicken, ("the male gaze") brukar sällan framföras som en positiv personlig egenskap.

Det betyder en åskådning där kvinnans roll är att vara ögongodis för mannens njutning. Det är alltså en ren och skär objektifiering av kvinnan.

Den manliga blicken hittas till största delen hos incels, som inte har förstått att vi inte längre lever på 50-talet. 
  • Anonym (En haj med humor)

Jag tycker det är väldigt roligt att en kvinna attraherar olika typer av män beroende på vad hon klär sig i. Experimenterar med det eftersom jag rör mig bland många män.

Det är lite gulligt att de är så tydliga med sina preferenser, som den blyge inköparen som alltid ger mig en komplimang om jag har något riktigt feminint blommigt eller lite längre/lockigt hår. En gång tappade han det han skulle säga och rodnade när jag tog av mig kappan och hade kort kjol och höga stövlar.  

En man har gjort det till en hobby att kommentera mina talrika skor och kan med ryggen vänd mot mig säga "åh, de klackarna har jag inte hört på länge!".

Svarta jeans, chunky heel boots och Harleybälte med svart topp drar blickar från verkstan, det är deras melodi. 

Den bohemiska sommarlooken med tunika, färg och natursmycken tilltalar vår man från skogen, som vandrar, torkar svamp och bakar eget surdegsbröd.

Och så har vi männen i ledningen, som dras till (men även skräms lite av) power dress och sval överlägsenhet á la Claire i House of Cards. Strikt men dyrt. Snäppet under det, business men utan bling, är mer tillgängligt för vanliga tjänstemän och då vågar de lite mer.

Män kan förstås också klä sig olika men jag tvekar på om det har lika långtgående effekt på kvinnor.

• Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (tommy78) skrev 2024-02-10 13:33:45 följande:
    Den manliga blicken, ("the male gaze") brukar sällan framföras som en positiv personlig egenskap.

Det betyder en åskådning där kvinnans roll är att vara ögongodis för mannens njutning. Det är alltså en ren och skär objektifiering av kvinnan.

Den manliga blicken hittas till största delen hos incels, som inte har förstått att vi inte längre lever på 50-talet. 
    Där ser man. För mig är det i alla fall positivt och jag har alltid gillat känslan jag får när jag ser snygga tjejer.
  • Anonym (Kaffedraken)
    EnAnonumius skrev 2024-02-10 13:19:39 följande:
    Ja och "snygga tjejer, och feminina tjejer" är ju något högst subjektivt.  Eller har din pappa glömt att tala om det för dig?

Det du tycker är en 10poängare, kanske en annan man tycka är bare en 5-6...

Att du attraheras av det du tycker är subjektivt en vacker feminina kvinna är ju en sak.. Dock så är du ju fortfarande en singel med världens största offerkofta som spammar FL med dina grova generaliserade formulerade trådar om kvinnor, baserat på subjektiva upplevelser men mest av baserat på din mamma och syster.
    Ja, alla har vi olika smak, och det är ju bra.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-02-10 14:05:41 följande:
    Där ser man. För mig är det i alla fall positivt och jag har alltid gillat känslan jag får när jag ser snygga tjejer.
    Det måste inte ens vara sexiga tjejer. Jag blir glad av att se glada tjejer helt enkelt. Förut såg jag en bild där ett gäng tjejer var klädda gammaldags, såg ut som de gjorde i Emil-filmerna ungefär. De var jättesöta Glad
  • Tecum

Intressant fråga, vad tycker du själv TS?

Som man är det en fördel att slippa mens, underlivsbesvär och att föda barn. Att vara fysiskt stark, kunna försvara sig och löpa mindre risk för sexuella övergrepp. Män förväntas inte ta hand om äldre föräldrar eller visa omsorg på samma sätt som kvinnor. Inte heller att älska och ta hand om alla barn, även andras, och vara bra på att leka med dem. Samtidigt kan män idag vara jämställda, ta hand om barn och hushåll och göra traditionellt kvinnliga sysslor utan att bli sedda som svaga och knepiga.

Kvinnor har fördelen att kunna föda barn. De har fördelar i arbetslivet då många sektorer vill ha in fler kvinnor både i produktionen och på chefsposter.. De har i genomsnitt bättre utbildning. De slipper väga varje ord på guldvåg i samtal med motsatta könet för att inte anklagas för sexism eller kvinnoförakt. De har lättare att få sex, slipper jaga på dejtingsidor och har större urval vid parbildning. De ses ofta som offer i konflikter och får mer sympati i media och i samhället i stort. De klarar skilsmässor bättre och har fler nära vänner än män.

• Anonym (Mimmi)
    Tecum skrev 2024-02-10 16:47:51 följande:

Som man är det en fördel att slippa mens, underlivsbesvär och att föda barn. Att vara fysiskt stark, kunna försvara sig och löpa mindre risk för sexuella övergrepp. Män förväntas inte ta hand om äldre föräldrar eller visa omsorg på samma sätt som kvinnor. Inte heller att älska och ta hand om alla barn, även andras, och vara bra på att leka med dem. Samtidigt kan män idag vara jämställda, ta hand om barn och hushåll och göra traditionellt kvinnliga sysslor utan att bli sedda som svaga och knepiga.

Kvinnor har fördelen att kunna föda barn. De har fördelar i arbetslivet då många sektorer vill ha in fler kvinnor både i produktionen och på chefsposter.. De har i genomsnitt bättre utbildning. De slipper väga varje ord på guldvåg i samtal med motsatta könet för att inte anklagas för sexism eller kvinnoförakt. De har lättare att få sex, slipper jaga på dejtingsidor och har större urval vid parbildning. De ses ofta som offer i konflikter och får mer sympati i media och i samhället i stort. De klarar skilsmässor bättre och har fler nära vänner än män.

Fördelen med att vara man är att det är helt ok att skippa både föräldraledighet och vab och sikta på toppen. Man döms inte, tvärtom. Antalet kvinnor med VD poster i de femtio största bolagen är löjligt låg.

När det gäller utbildning har killar samma chans, om de vill satsa. 

Fördelen män har är att de fortfarande kommer undan med att tala om hur det är att vara kvinna. Man lyssnas på, kvinnor de bara tjattrar. 

• Tecum
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-10 17:01:34 följande:

Fördelen med att vara man är att det är helt ok att skippa både föräldraledighet och vab och sikta på toppen. Man döms inte, tvärtom. Antalet kvinnor med VD poster i de femtio största bolagen är löjligt låg.

När det gäller utbildning har killar samma chans, om de vill satsa. 

Fördelen män har är att de fortfarande kommer undan med att tala om hur det är att vara kvinna. Man lyssnas på, kvinnor de bara tjattrar. 

TS frågade hur det är, inte hur det skulle kunna vara.

Jag tycker det är tvärtom, kvinnor lyssnas på och får alltid rätt då de betraktas som svaga och mer utsatta. Män ses som besserwissrar som tar plats på kvinnors bekostnad.
  • Anonym (Solros)
    Tecum skrev 2024-02-10 16:47:51 följande:

Som man tänker jag ur mitt perspektiv. Dom fördelar jag tror mig ha som man är:

Styrkan och att inte gå omkring och vara rädd, vilket kan vara naivt eftersom män oftare utsätt för allmänt våld
    Ingen rädsla för sexuellt våld
    Bättre auktoritet
    Slipper typiska kvinnobesvär
    Bryr mig inte så mycket vad andra tycker
    Behöver varken spela ett socialt spel, eller passa in
    Behöver inte bry mig om presenter när vi träffar folk
    Initierar inte lika mycket socialt, men är med och uppskattar det
    Slipper duktig flicka syndromet
    Män är mer avslappnade och inte lika styrda av känslor(även om vi såklart har detta, så är det inte samma som med kvinnor)
    Kvinnor är mer beroende av sitt utseende för att få fördelar, speciellt med åldern
    Män har bättre humor enligt mig(dock väldigt partiskt och subjektivt)
    Det är roligare att vara pappa än mamma(enligt mig)

Sen har vi män såklart nackdelar, men i denna tråd var tanken att lyfta dom upplevda fördelarna.
  • Anonym (Liten tant)

Det är kul att ha så mycket större frihet hur jag kan klä mig. Blommigt, mönstrat, kavaj, blusar, kjolar i olika snitt och längd, byxor i olika längd mm. Herrkläder är dötråkiga! Och andrahandsmarknaden för herrkläder är riktigt trist. 

Jag är också glad att slippa det våld som många pojkar och män håller på med. En del kan ju inte ens kramas utan slår varandra för att få kroppskontakt. 

• Tecum
    Anonym (Solros) skrev 2024-02-10 19:34:31 följande:
    Som man tänker jag ur mitt perspektiv. Dom fördelar jag tror mig ha som man är:

Styrkan och att inte gå omkring och vara rädd, vilket kan vara naivt eftersom män oftare utsätt för allmänt våld
    Ingen rädsla för sexuellt våld
    Bättre auktoritet
    Slipper typiska kvinnobesvär
    Bryr mig inte så mycket vad andra tycker
    Behöver varken spela ett socialt spel, eller passa in
    Behöver inte bry mig om presenter när vi träffar folk
    Initierar inte lika mycket socialt, men är med och uppskattar det
    Slipper duktig flicka syndromet
    Män är mer avslappnade och inte lika styrda av känslor(även om vi såklart har detta, så är det inte samma som med kvinnor)
    Kvinnor är mer beroende av sitt utseende för att få fördelar, speciellt med åldern
    Män har bättre humor enligt mig(dock väldigt partiskt och subjektivt)
    Det är roligare att vara pappa än mamma(enligt mig)

Sen har vi män såklart nackdelar, men i denna tråd var tanken att lyfta dom upplevda fördelarna.
    Bra argument, särskilt det om att män inte bryr oss så mycket om vad andra tycker eller har behovet att alltid passa in.
  • Sunflora

Fördelen med att vara (kvinna statistiskt sätt): Bättre kontakt med sina barn, fler och djupare relationer, högre livslängd, det anses okej att visa känslor, lägre fängelsestraff

Fördelen med att vara man: Man får bättre vård, högre lön, slipper mycket hushållsarbete, risken för sexuellt våld är mindre

Svar på tråden Vad är fördelarna med att vara man/kvinna?