Tecum skrev 2024-02-10 16:47:51 följande:
Intressant fråga, vad tycker du själv TS?
Som man är det en fördel att slippa mens, underlivsbesvär och att föda barn. Att vara fysiskt stark, kunna försvara sig och löpa mindre risk för sexuella övergrepp. Män förväntas inte ta hand om äldre föräldrar eller visa omsorg på samma sätt som kvinnor. Inte heller att älska och ta hand om alla barn, även andras, och vara bra på att leka med dem. Samtidigt kan män idag vara jämställda, ta hand om barn och hushåll och göra traditionellt kvinnliga sysslor utan att bli sedda som svaga och knepiga.
Kvinnor har fördelen att kunna föda barn. De har fördelar i arbetslivet då många sektorer vill ha in fler kvinnor både i produktionen och på chefsposter.. De har i genomsnitt bättre utbildning. De slipper väga varje ord på guldvåg i samtal med motsatta könet för att inte anklagas för sexism eller kvinnoförakt. De har lättare att få sex, slipper jaga på dejtingsidor och har större urval vid parbildning. De ses ofta som offer i konflikter och får mer sympati i media och i samhället i stort. De klarar skilsmässor bättre och har fler nära vänner än män.
Som man tänker jag ur mitt perspektiv. Dom fördelar jag tror mig ha som man är:
Styrkan och att inte gå omkring och vara rädd, vilket kan vara naivt eftersom män oftare utsätt för allmänt våld
Ingen rädsla för sexuellt våld
Bättre auktoritet
Slipper typiska kvinnobesvär
Bryr mig inte så mycket vad andra tycker
Behöver varken spela ett socialt spel, eller passa in
Behöver inte bry mig om presenter när vi träffar folk
Initierar inte lika mycket socialt, men är med och uppskattar det
Slipper duktig flicka syndromet
Män är mer avslappnade och inte lika styrda av känslor(även om vi såklart har detta, så är det inte samma som med kvinnor)
Kvinnor är mer beroende av sitt utseende för att få fördelar, speciellt med åldern
Män har bättre humor enligt mig(dock väldigt partiskt och subjektivt)
Det är roligare att vara pappa än mamma(enligt mig)
Sen har vi män såklart nackdelar, men i denna tråd var tanken att lyfta dom upplevda fördelarna.