• rn85bn

    Jämställdhetsarbete skrämmer bort män?

    Allt jämställdhetsarbete jag någonsin sett har handlat om att göra detta något bättre för kvinnor. Aldrig har jag sett motsatsen i kvinnodominerade yrke som sjuksköterska. 

    Med andra ord, skrämmer inte jämställdhetsarbete bort män till förmån för kvinnor?
    Företaget jag jobbar på har börjat med att göra det mer attraktivt för kvinnor. 
    Det enda jag hör från männen är att det skrämmer dem för de sätts i andra hand och ses som mindre viktiga samt att det de gillar med jobbet riskerar försvinna..

  • Svar på tråden Jämställdhetsarbete skrämmer bort män?
  • rn85bn
    Överste Senap skrev 2024-02-10 17:15:12 följande:

    Vad exakt blir dessa män skrämda av? Vad är det för jobb? Känner inte igen mig det minsta.


    Det står ju där, prova läsa Drömmer
  • Tecum

    Om männen känner sig mindre viktiga och nedprioriterade är det ett misslyckande av företagsledningen och inte jämställdhetens fel. Man borde slå vakt om all personal och inte ställa grupper mot varann.

  • Trent

    Vad exakt gör företaget som gör det mer attraktivt för kvinnor men inte för män?

  • Postman

    Ja allt jämställdhetsarbete som jag har sett så är alltid utgångspunkten kvinnor. Utgångspunkten är också att det alltid är kvinnor som är de diskriminerade eller missgynnade. Allt detta tror jag gör att många män inte känner igen sig eller känner att det är ens meningsfullt att delta eftersom det i verkligheten inte alltid är så att kvinnor är diskriminerade eller missgynnade.

    Det är också spännande att jämställdhetsarbete är alltid på tapeten när det gäller mansdominerade branscher/områden, man varken hör eller ser samma arbete i kvinnodominerade branscher/områden.

    Sen är detta med jämställdhetsarbete ett minfält att ge sig in i som man, man får oftast till sig när man säger något "att det ska du som man säga", "jadu man vet ju hur män är", "typiskt en man att tycka så", det gör att det är nästintill omöjligt för en man att göra sig delaktig i arbetet. 

  • rn85bn
    Tecum skrev 2024-02-10 18:00:37 följande:

    Om männen känner sig mindre viktiga och nedprioriterade är det ett misslyckande av företagsledningen och inte jämställdhetens fel. Man borde slå vakt om all personal och inte ställa grupper mot varann.


    Ja såklart men såhär ser det alltid ut vad jag kan se. Som bäst uthärdar männen det, men arbete för kvinnor = jämställdhetsarbete tydligen 
  • rn85bn
    Trent skrev 2024-02-10 18:05:19 följande:

    Vad exakt gör företaget som gör det mer attraktivt för kvinnor men inte för män?


    Sätter kvinnor i montrar för networking, jobbar specifikt med att införa det kvinnor säger de saknar, anställer kvinnor före män, m.m.
  • rn85bn
    Postman skrev 2024-02-10 18:11:09 följande:

    Ja allt jämställdhetsarbete som jag har sett så är alltid utgångspunkten kvinnor. Utgångspunkten är också att det alltid är kvinnor som är de diskriminerade eller missgynnade. Allt detta tror jag gör att många män inte känner igen sig eller känner att det är ens meningsfullt att delta eftersom det i verkligheten inte alltid är så att kvinnor är diskriminerade eller missgynnade.

    Det är också spännande att jämställdhetsarbete är alltid på tapeten när det gäller mansdominerade branscher/områden, man varken hör eller ser samma arbete i kvinnodominerade branscher/områden.

    Sen är detta med jämställdhetsarbete ett minfält att ge sig in i som man, man får oftast till sig när man säger något "att det ska du som man säga", "jadu man vet ju hur män är", "typiskt en man att tycka så", det gör att det är nästintill omöjligt för en man att göra sig delaktig i arbetet. 


    Precis, å det är orättvist, outhärdligt och förargande. Man borde fråga hur business-caset ser ut..
  • enfunderandeman

    Kan du ge lite mer exempel? Tycker ditt underlag är väldigt tunt. Du får nog utveckla det lite mer, om du vill få bättre svar.

    Det är inte så att du själv har problem med kvinnor överlag? Män som ofta klagar på detta, brukar ofta vara män med dålig kvinnosyn. Eller som tycker att kvinnor ska hållas tillbaka. 

    Även om jag personligen inte märkt av det under mina yrkesår.

    Så frågan är legitimt ställd, kan du komma med mer exempel på vad detta är? För oss som inte känner igen oss. Du menar att kvinnor åker gräddfil och får speciella arbetsuppgifter som är bättre/enklare än männens?  Det har jag aldrig varit med om. Tvärtom, passar inte arbetsuppgifterna så är det bara att gå . Oavsett man eller kvinna. 

  • Överste Senap
    rn85bn skrev 2024-02-10 17:16:27 följande:
    Det står ju där, prova läsa  // Drömmer
    Inget av det jag frågade om står i din TS. Prova skriva.
Svar på tråden Jämställdhetsarbete skrämmer bort män?