Anonym (Spiral) skrev 2024-02-11 19:48:49 följande:
Har just nu Mirena hormonspiral och är rätt nöjd, den är fortfarande ny då jag satte in den strax innan jul. Första månaden inga problem alls annat än viss samlagsmärta (är ju ett problem så klart men tänker det ska gå över). Efter drygt en månad började jag blöda och fick rätt mycket mensvärk. Har blött mer eller mindre några veckor nu, hoppas det snart ska ge sig. Verkar inte gått upp något i vikt och smärtan vid sex har varit lite bättre.
Har provat p-stav förut, gick upp enormt i vikt (15+ kg) och hade fortfarande riklig mens och mensvärk.
Har sista året ätit p-piller (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) med bra resultat utom att hormonerna störde huvudet rejält, har varit ordentligt deprimerad så det är anledningen till att jag bytte till spiral. Annars funkade de bra, ingen minskad lust, inga finnar och ingen viktökning.
Låter ju inte alla härligt men hoppas det blir bättre snart.
Går man upp i vikt för att man blir mer hungrig eller är det något i staven som gör att man går upp i vikt? Jag har alltid varit liten och tunn, gränsen till underviktig enligt BMI men har alltid kunnat äta hur mkt som helst och inte behövt träna eller hålla igång för att hålla vikten.