• Anonym (P-medel)

Vad har ni för preventivmedel?

Frågan är riktad till tjejer som använder p-medel. 

Jag tar p-piller men börjar misstänka att det inte fungerar så bra. Mitt mående är jättedåligt och senaste veckorna har jag varit som en jävla pest i humöret. Känner inte alls igen mig själv. Har även provat hormonspiral och det fungerade inte! Har caya-pessar hemma men känns inte jättesäkert. 

Vad kan ni rekommendera? 

• Svar på tråden Vad har ni för preventivmedel?
  • Tink

Jag kör med Kyleena sen många år. Det fungerar som magi för min del. Vad var det som inte fungerade för dig med hormonspiral?

• Anonym (P-medel)
    Tink skrev 2024-02-11 16:11:34 följande:

Jag kör med Kyleena sen många år. Det fungerar som magi för min del. Vad var det som inte fungerade för dig med hormonspiral?

Jag hade Jaydess och hade såna fruktansvärda smärtor och har aldrig mått sämre. Sen efter två veckor råkade jag dra ut halva spiralen med menskoppen så då fick jag åka in direkt och ta ut den. Kände mig genast mycket bättre efter att jag fått ut den. 

Har även en p-stav hemma som jag köpte men sen ångrade jag mig för jag hörde så många skräckhistorier. 
  • Anonym (Spiral)

Har just nu Mirena hormonspiral och är rätt nöjd, den är fortfarande ny då jag satte in den strax innan jul. Första månaden inga problem alls annat än viss samlagsmärta (är ju ett problem så klart men tänker det ska gå över). Efter drygt en månad började jag blöda och fick rätt mycket mensvärk. Har blött mer eller mindre några veckor nu, hoppas det snart ska ge sig. Verkar inte gått upp något i vikt och smärtan vid sex har varit lite bättre. 

Har provat p-stav förut, gick upp enormt i vikt (15+ kg) och hade fortfarande riklig mens och mensvärk.

Har sista året ätit p-piller (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) med bra resultat utom att hormonerna störde huvudet rejält, har varit ordentligt deprimerad så det är anledningen till att jag bytte till spiral. Annars funkade de bra, ingen minskad lust, inga finnar och ingen viktökning. 

• Anonym (P-medel)
    Anonym (Spiral) skrev 2024-02-11 19:48:49 följande:

Har just nu Mirena hormonspiral och är rätt nöjd, den är fortfarande ny då jag satte in den strax innan jul. Första månaden inga problem alls annat än viss samlagsmärta (är ju ett problem så klart men tänker det ska gå över). Efter drygt en månad började jag blöda och fick rätt mycket mensvärk. Har blött mer eller mindre några veckor nu, hoppas det snart ska ge sig. Verkar inte gått upp något i vikt och smärtan vid sex har varit lite bättre. 

Har provat p-stav förut, gick upp enormt i vikt (15+ kg) och hade fortfarande riklig mens och mensvärk.

Har sista året ätit p-piller (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) med bra resultat utom att hormonerna störde huvudet rejält, har varit ordentligt deprimerad så det är anledningen till att jag bytte till spiral. Annars funkade de bra, ingen minskad lust, inga finnar och ingen viktökning. 

Låter ju inte alla härligt men hoppas det blir bättre snart. 

Går man upp i vikt för att man blir mer hungrig eller är det något i staven som gör att man går upp i vikt? Jag har alltid varit liten och tunn, gränsen till underviktig enligt BMI men har alltid kunnat äta hur mkt som helst och inte behövt träna eller hålla igång för att hålla vikten. 

• Anonym (Borderlina)

Jag har haft p-stav sedan jag var 13 så i nästan 20 år. Ja inte samma stav då utan byts ut :) Det känns som en bra lösning för mig. Vet många som mått kasst på piller så skönt att ha sluppit allt sånt.

• Anonym (?)

Min kvinna hade stängt äggfabriken innan vi träffades, långt innan. Mitt ex vägrade preventivmedel om jag inte knipsade slangarna. 
    Sexlivet dog ju ut ...blev ju inte mer än typ en gång per år och då alltid mellan brösten eller över magen. 
    Hade kunnat "fixa" det men - inte under tvång.

Svar på tråden Vad har ni för preventivmedel?