• Anonym (Tufft)

    Ångest över hyreshöjningar

    Min hyra har gått upp orimligt mycket. Flyttade in i min lägenhet vid årsskiftet 2019/2020. Då låg hyran på strax över 6000. Sedan dess har de börjat debitera för varmvatten, sedan lade de på moms på varmvattnet (aldrig hört något liknande), sen har det varit hyreshöjning efter hyreshöjning (ibland två ggr på ett år). Min senaste faktura var på nästan 8000 kr. 

    Är det meningen att man bara ska acceptera det här? Hur blev det här normalt?

    Jag kan inte arbeta heltid. Jag går in i väggen. Att arbeta 75-80% har fungerat bättre för mig. 

  • Svar på tråden Ångest över hyreshöjningar
  • Anonym (Mia)

    Jo, det är förståeligt att det är jobbigt när bostadskostnaden stiger. Men jämför då med att betala 8000kr mer per månad i enbart räntekostnad som t ex jag gör. Det är pressande. Med tanke på ränteläget så är din höjning inte stor, för mig hade det varit en enorm lättnad att bara ha din höjning. Det hjälper kanske inte dig men bara för att få ett annat perspektiv.

  • Anonym (Em)

    Buhu, stackars dig. Jag har bostadsrätt, flyttade in 2018 och då kostade den 9000 kr i månaden. Ny kostar den 16000kr i månaden. En hyreshöjning på 2000kr känns fullt rimlig i dagens läge. Även hyresrätter påverkas ju av ränteläget. 

  • EnAnonumius
    Anonym (Em) skrev 2024-02-12 08:08:48 följande:

    Buhu, stackars dig. Jag har bostadsrätt, flyttade in 2018 och då kostade den 9000 kr i månaden. Ny kostar den 16000kr i månaden. En hyreshöjning på 2000kr känns fullt rimlig i dagens läge. Även hyresrätter påverkas ju av ränteläget. 


    Men vad fint att du anser att det är rimligt med 2000kr.. Då kan du ju också erbjuda dig att betala detta för dom som kämpar med att få sin ekonomi att gå ihop också.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (C)
    Buhu. Det är dina lån som kostar som du själv valt och tagit höjd för. Det är inte månadsavgiften som är 16k, eller hur?
  • Anonym (Student)

    Ja hyreshöjningarna är helt galna. Funderar på att försöka hitta ett extrajobb utöver studier. Men man ska ju hinna och orka med allt också... det är stressande, helt klart!

  • EnAnonumius
    Anonym (C) skrev 2024-02-12 08:17:23 följande:
    Buhu. Det är dina lån som kostar som du själv valt och tagit höjd för. Det är inte månadsavgiften som är 16k, eller hur?
    Var i TrådStarten skriver TS att hon har en bostadsrätt och tagit lån?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (buhu)
    Anonym (Em) skrev 2024-02-12 08:08:48 följande:

    Buhu, stackars dig. Jag har bostadsrätt, flyttade in 2018 och då kostade den 9000 kr i månaden. Ny kostar den 16000kr i månaden. En hyreshöjning på 2000kr känns fullt rimlig i dagens läge. Även hyresrätter påverkas ju av ränteläget. 


    Vad är det för j***a svar?
    Ts kanske inte har ekonomi för detta?
    Du kanske har det, och du tog självmant på dig ett lån.
    Ts bor i troligtvis i en hyreslägenhet.

    Lipa på du, eller tänk nästa gång du tar ett lån med huvuden nestucket i sanden.
  • Anonym (Q)
    Anonym (C) skrev 2024-02-12 08:17:23 följande:
    Buhu. Det är dina lån som kostar som du själv valt och tagit höjd för. Det är inte månadsavgiften som är 16k, eller hur?
    Även hyresbolag har lån, det är du väl medveten om när du hyr? Dvs du väljer själv var du vill bo. 

    Så när räntorna går upp då höjs hyrorna också. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (buhu) skrev 2024-02-12 09:33:26 följande:
    Vad är det för j***a svar?
    Ts kanske inte har ekonomi för detta?
    Du kanske har det, och du tog självmant på dig ett lån.
    Ts bor i troligtvis i en hyreslägenhet.

    Lipa på du, eller tänk nästa gång du tar ett lån med huvuden nestucket i sanden.
    Då får ju TS flytta. Att välja hyresrätt och sedan sticka huvudet i sanden och tro att lågkonjunktur, inflation mm inte ska påverka hyran är ju både naivt och korkat. 
  • Anonym (Mja)

    Även hyresrätter påverkas av inflation och räntehöjningar, eftersom fastighetsägarna oftast har lån på fastigheterna.

    Köper man bostadsrätt ska man vara beredd på att kunna betala mer för sitt boende än vad man gör när man just flyttat in, just för att räntan kan gå upp. Samma beredskap borde den som hyr ha.

    Det vill säga, om din absoluta smärtgräns går vid en hyra på 7000, kan du inte hyra en lägenhet för just 7000. Välj en för 5000.

    Hyresgästföreningen kan såklart hjälpa till om det är så att hyresvärden tar ut en oskälig hyra, men 2000 i höjning under en tvåårsperiod kan faktiskt vara helt skäligt så som läget ser ut i dag.

    I så fall får du göra något av följande:
    - acceptera att boendet kostar mer nu och att mer pengar får gå till det än t.ex. nöjen
    - öka din inkomst
    - flytta

Svar på tråden Ångest över hyreshöjningar