• Anonym (Får panik snart)

Hur ska glasögon sitta egentligen?

Jag köpte nya glasögon för någon månad sen och dom har blivit justerade 15-17 gånger sen dess av tre olika optiker. Ingen överdrift!

Dom skaver och trycker bakom öronen något kopiöst och nu är bågarna dessutom helt sneda och konstigt formade med s-svängar hit och dit från öronen och bakåt sett. Framtill är dom okej vid själva glasen.

Alla mina gamla bågar, har många, är helt raka tills bakom örat och sen inåtvinklade men fortfarande rakt så att säga. Dessa ser ut som en slingrande orm typ.

Ska det inte vara så att glasögonen vilar mest uppepå örat?
    Om dom är böjda bakom öronen så ska det väl vara luft mellan bågarna och örat? Dvs bågarna ska inte vara tryckta mot baksidan av örat? Sett från örat alltså; baksida öra, luft/skalle och sen båge?
    Glasögonen ska väl inte ligga an på det där benet man har bakom örat?
    Bågarna ska väl inte vara tryckta mot baksidan av örat?

Har jag rätt att begära att bara själva bågarna, inte glasen, ersätts med nya bågar eftersom att butiken inte lyckas få dom rätt och bekväma? För hur många gånger kan plastbågar böjas och det blir ju inte bra med dessa uppenbarligen. Det är väl bättre att börja om med nya bågar?

• Svar på tråden Hur ska glasögon sitta egentligen?
  • Fjäril kär

Låter som att du inte har rätt bågar från början.  Bågarna passar nog inte din ansiktsform och är kanske till och med för små/stora. 

Byt bågar och börja om med  något annat. 

Fjäril kär skrev 2024-02-14 16:02:51 följande:

Låter som att du inte har rätt bågar från början.  Bågarna passar nog inte din ansiktsform och är kanske till och med för små/stora. 

Byt bågar och börja om med  något annat. 

Du kan ha rätt men jag har ett annat par glasögon med exakt samma mått som dom här och dom satt perfekt när jag hade dom och nu också när jag har testat dom för att jämföra. Tror det är för sent att få byta alltihop men kanske kan få igenom att få nya bågar bara som dom kan sätta samma glas i.

Kan det inte vara så att eftersom att dom är böjda så många gånger åt alla håll och kanter så kommer det aldrig att bli bra nu?
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Får panik snart) skrev 2024-02-14 16:33:11 följande:
    Du kan ha rätt men jag har ett annat par glasögon med exakt samma mått som dom här och dom satt perfekt när jag hade dom och nu också när jag har testat dom för att jämföra. Tror det är för sent att få byta alltihop men kanske kan få igenom att få nya bågar bara som dom kan sätta samma glas i.

Kan det inte vara så att eftersom att dom är böjda så många gånger åt alla håll och kanter så kommer det aldrig att bli bra nu?
    Vad säger din optiker, dvs där du köpte dom? Och varför ändra så många gånger, du kunde ju bytt mkt tidigare? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Får panik snart) skrev 2024-02-14 16:33:11 följande:

Samma mått har ingen betydelse egentligen utan det handlar mer om hur bågen år utförd samtt material . Just denna modell och utförande av båge kanske helt enkelt inte passar ditt ansikte.  Exakt denna modell kanske behöver vara lite mindre eller större för att sitta rätt. 
  • Anonym (Siri)

De ska inte trycka bakom örat nej, inte heller mot skallbasen. Gör att man lätt får ont/huvudvärk. Tyngden ska fördelas på näsan och ovanpå öronen så att säga. Varför har de böjt till dem så många gånger? Glider de ner/upp eller vad? Personligen gillar jag inte plastbåtar. Hellre titan t ex som knappt väger något och lättare att justera. 

Anonym (Ok) skrev 2024-02-14 16:40:01 följande:
    Vad säger din optiker, dvs där du köpte dom? Och varför ändra så många gånger, du kunde ju bytt mkt tidigare? 
    Vi får se vad dom säger när jag har tid där snart för att diskutera ämnet.

Tills dess ville jag ha svar på vad som är rimligt för mig att begära och hur glasögon ska sitta.
    Fjäril kär skrev 2024-02-14 17:10:30 följande:
    Samma mått har ingen betydelse egentligen utan det handlar mer om hur bågen år utförd samtt material . Just denna modell och utförande av båge kanske helt enkelt inte passar ditt ansikte.  Exakt denna modell kanske behöver vara lite mindre eller större för att sitta rätt. 
    Den jag hade i samma storlek var i titan och denna är i plast. Men jag tycker det är vansinnigt att dom inte lyckas få till det på så många gånger. Dom säger att den sitter rätt över näsan och där känns det bra också det är bakom öronen som det är åt helskotta. Jag vet att allra första gången så böjdes den för tidigt bakom örat och trycktes framåt och sen dess har det bara gått ännu mer utför när dom har försökt justera det.
    Anonym (Siri) skrev 2024-02-14 17:25:25 följande:

De ska inte trycka bakom örat nej, inte heller mot skallbasen. Gör att man lätt får ont/huvudvärk. Tyngden ska fördelas på näsan och ovanpå öronen så att säga. Varför har de böjt till dem så många gånger? Glider de ner/upp eller vad? Personligen gillar jag inte plastbåtar. Hellre titan t ex som knappt väger något och lättare att justera. 

Förlåt men vad menar du med skallbasen?
    Huvudvärk har jag haft ofta och ont där det trycker och baksida öron har jag haft dagligen. Så kopiöst ont att jag har behövt ta av dom efter några timmar pga trycket på själva huvudet bakom öronen och skavsåren när dom liksom hänger på baksidan av örat och trycker upp mot örat. Galet!
    Dom glider inte runt på näsan utan det är bakom öronen som jag får panik.
    Det känns som att tyngden sitter lite på näsan och mest bakom öronen.
    Har haft titan en gång bara och kommer ihåg att dom var lätta. Värt att titta på nästa gång igen helt klart.
    Dom har böjt dom så många gånger för att försöka få dom att passa och sitta bekvämt.

Men visst ska det ju vara luft/tom yta på kanske lite mindre än 0,5 cm mellan örat och skalmarna om skalmarna går ner bakom örat? Så baksida öra, skalle och sen skalmar? Och ska inte det böjda vara i typ 45 grader och mina är böjda i 90 grader och sen sneda och vinda för att "passa in" runt skallbenet så att det inte ska trycka.

• Anonym (Siri)

Jag är ganska säker på att trycket gör att du får huvudvärk. Känsligt område där bakom öronen. Skalmarna ska inte ligga an och trycka mot skallen bakom öronen eller mot örat. På själva örat måste de ju vila men inte lika känsligt där och inte heller där ska de trycka in mot skallbenet. Men tycker det är just detta som kan vara problem med plast, att de måste formas och gärna trycker. Men om du ska be optikern göra något igen så tror jag det är att minska på hur skalmarna ligger an mot öra/skallben bakom öronen. 

Svar på tråden Hur ska glasögon sitta egentligen?