Anonym (Ok) skrev 2024-02-14 16:40:01 följande:
Vad säger din optiker, dvs där du köpte dom? Och varför ändra så många gånger, du kunde ju bytt mkt tidigare?
Vi får se vad dom säger när jag har tid där snart för att diskutera ämnet.
Tills dess ville jag ha svar på vad som är rimligt för mig att begära och hur glasögon ska sitta.
Fjäril kär skrev 2024-02-14 17:10:30 följande:
Samma mått har ingen betydelse egentligen utan det handlar mer om hur bågen år utförd samtt material . Just denna modell och utförande av båge kanske helt enkelt inte passar ditt ansikte. Exakt denna modell kanske behöver vara lite mindre eller större för att sitta rätt.
Den jag hade i samma storlek var i titan och denna är i plast. Men jag tycker det är vansinnigt att dom inte lyckas få till det på så många gånger. Dom säger att den sitter rätt över näsan och där känns det bra också det är bakom öronen som det är åt helskotta. Jag vet att allra första gången så böjdes den för tidigt bakom örat och trycktes framåt och sen dess har det bara gått ännu mer utför när dom har försökt justera det.
Anonym (Siri) skrev 2024-02-14 17:25:25 följande:
De ska inte trycka bakom örat nej, inte heller mot skallbasen. Gör att man lätt får ont/huvudvärk. Tyngden ska fördelas på näsan och ovanpå öronen så att säga. Varför har de böjt till dem så många gånger? Glider de ner/upp eller vad? Personligen gillar jag inte plastbåtar. Hellre titan t ex som knappt väger något och lättare att justera.
Förlåt men vad menar du med skallbasen?
Huvudvärk har jag haft ofta och ont där det trycker och baksida öron har jag haft dagligen. Så kopiöst ont att jag har behövt ta av dom efter några timmar pga trycket på själva huvudet bakom öronen och skavsåren när dom liksom hänger på baksidan av örat och trycker upp mot örat. Galet!
Dom glider inte runt på näsan utan det är bakom öronen som jag får panik.
Det känns som att tyngden sitter lite på näsan och mest bakom öronen.
Har haft titan en gång bara och kommer ihåg att dom var lätta. Värt att titta på nästa gång igen helt klart.
Dom har böjt dom så många gånger för att försöka få dom att passa och sitta bekvämt.
Men visst ska det ju vara luft/tom yta på kanske lite mindre än 0,5 cm mellan örat och skalmarna om skalmarna går ner bakom örat? Så baksida öra, skalle och sen skalmar? Och ska inte det böjda vara i typ 45 grader och mina är böjda i 90 grader och sen sneda och vinda för att "passa in" runt skallbenet så att det inte ska trycka.