• Anonym (Seriös_diskussion)

    Seriös diskussion om vad som kan klassas som "hat" och inte.

    Hoppas nu att denna tråd inte utmynnar i någon tjafstråd, eftersom jag efterlyser en mer seriös diskussion vad gäller vad som klassas som kvinno- respektive manshat, jag tycker att man slänger ur sig ordet "hat" lite för lättvindigt.

    Vissa hävdar att de endast riktar kritik, men då kommer någon och svarar att det är minsann inte alls kritik utan rent hat. Jag tror eller vill tro att vuxna människor kan skilja det ena från det andra och man ska kanske inte utgå från att någon som skriver "kvinnor" eller "män" menar ALLA kvinnor eller män, utan det brukar väl i regel vara en del av de personer av motsatt kön personen haft att göra med under sitt liv.

    Feminismen grundar sig ju på kritik mot männen i stort, för att de har haft privilegier och fördelar och rättigheter som inte kvinnor haft, och det har då släppts fram och inte setts som "manshat", förutom av bakåtsträvarna då kanske.

    Hur skiljer just du det ena från det andra? När går kritiken i dina ögon över till att bli "hatisk"? Flera säger säkert när man generaliserar och drar alla över en kam, men hur skulle du reagera om någon påpekar att du faktiskt själv generaliserar, och skulle du sluta generalisera för att någon påpekar att du gör det?

Svar på tråden Seriös diskussion om vad som kan klassas som "hat" och inte.