• Anonym (Mamman)

Hur länge har barn galonkläder?

Min förstaklassare hälsade idag att hon absolut inte vill ha galonkläder i vår. Tidigare år har hon bett om att regnkläder i fina färger och alla klasskompisars krokar har varit fyllda med just galonkläder. Möjligen kan hon tänka sig en lite längre regnjacka, men galonbyxor var tydligen sååå fult.

Är det bara mitt barn, eller när brukar barn sluta med just galonkläder vid regn på våren och hösten?

• Svar på tråden Hur länge har barn galonkläder?
  • Anonym (A)

Galon hade hon ej i den åldern. På sin höjd drog hon på sig en överdragsbyxa i ettan men sen var det slut med det också.

• Anonym (Ella)

Min dotter slutade med galonbyxor redan på 6-års.
    Kag köpte skalkläder som stod emot regn och som allternativ en lång enfärgad regnjacka som var lite längre.

Låt ditt barn vara med att välja så är chansen större att hon bär dem.

• Anonym (Jh)

Är kanske olika men dottern som är 11 använder galonkläder fortfarande, även galonbyxor

• FruFarfalle

I ettan slutade vi med galon och resten av lågstadiet hade hon regnställ i annat material. användes inte jättemycket men fanns där ändå. Hon hade skaljacka som höst och vårjacka och det är ju lite samma sak så lite dubbelt blev det. Stövlar stod i skolan med. 

sen 4an har hon bara haft regnkläder hemma och har med ett paraply i väskan. Hon har låga svarta gummistövlar som ser ut som Chelsea boots (hemma, tas på vid dåligt väder om jag säger till) och jag ser till att köpa jacka som är vattentät/vattenavvisande 

• Anonym (Skal)

Dottern går i 1a klass och jag hade inte tänkt köpa galon till våren, men hon ville gärna ha så vi har skaffat ett bättre begagnat ställ. Får se hur mycket använt det blir. Hon kommer ha skalbyxor också. 

De är ute ganska mycket med skolan/fritids, och det är ofta blött och lerigt långt fram i maj där de håller till, så jag har inget emot att hon fortsätter med det. 

Svar på tråden Hur länge har barn galonkläder?