Vad betyder anspråkslöshet?
Om en person har hög anspråkslöshet? Jag fattar inte när jag googlar riktigt haha , nån som vet?
Om en person har hög anspråkslöshet? Jag fattar inte när jag googlar riktigt haha , nån som vet?
Jag är ganska övertygad om att man inte använder ordet så. Man säger inte att att en person har hög anspråkslöshet. Man säger att en person är anspråkslös, alltså blygsam.
Tack för svaret! :) så själva ordet anspråk betyder att man har en åsikt eller förväntan på något eller hur kan man översätta det?
Som sagts, ordet är fel använt. En person som har höga anspråk förväntar sig/kräver mycket. En anspråkslös person är nöjd med det lilla. Jag är tex anspråkslös när det kommer till hårschampo. Det går bra med något billigt från mataffären. Vad gäller te har jag däremot höga anspråk. Det måste vara en specialsort från norra Indien bryggt i vatten som är exakt 95 grader! I kopp med tunn kant!
Och så kan man göra anspråk på något. Då vill man ha det/kräver det. Ett okänt syskon kan dyka upp och göra anspråk på arvet efter mamma tex.
Tack för svaret! :) så själva ordet anspråk betyder att man har en åsikt eller förväntan på något eller hur kan man översätta det?
Ett bra ställe om du vill se vad ord betyder är Svensk ordbok. Du hittar den på www.svenska.se. Där finns tre böcker man söker i samtidigt. Det är SO du ska titta på för att se betydelsen.
Glömde! Man kan göra anspråk på att vara något också. Carlsberg gör anspråk på att vara världens bästa öl, tex.
Tack jättemycket! Nu förstår jag :)
Glömde! Man kan göra anspråk på att vara något också. Carlsberg gör anspråk på att vara världens bästa öl, tex.