• Sofia81

    Förälskad i en änkling.

    Jag är förälskad i en änkling jag stöter ihop med då och då. Tycker väldigt mycket om den här fina mannen, som jag ser finns bakom pansarskalet. Känns som han är fast i sin sorg på en del sätt, men ändå kan jag känna och se att det finns känslor gentemot mig. Känslor som han antagligen slåss med och han har nog rädslor. Jag har själv sorg, och vet att det finns mykcet vi skulle kunna dela på och förstå hos varandra. Vill så sträcka handen till honom, för att ge kärlek, stöd och läkning. Men varje gång jag försöker blir det missöfrstånd, oh han nästan springer från mig. Till slut skrev som det var att jag känner så starkt för honom. Då märkte jag att han undvek ställen vi brukade sammanstråla. För ett tag sen gick vi in i varnadra. Han vart då chockad (efter undvikit mig) men samtidigt så bubblade han av snack och log och skrattade mm. När jag bröt upp, så han ville stå kvar och prata såg det ut som. Vet inte vad jag ska göra med honom? Vill inte trycka på för mycket. Samtidigt så tycker jag så mycke tom honom, och jag känner att han känner saker för mig med. Men jag är också orolig att han kommer undvika mig mera, eller inte komma tillskott med att fråga mig om en promenad eller fika.
    Min ambition är att om vi går vidare med känslorna är att ta det så lugnt, och han kan få all tid han vill. Jag ha rockså sorg, och behöver prata och bearebta också. Skulle bara kännas bättre att veta var han står och vill? Hjälp mig med råd gärna ni som är änklingar och kanske träffat någon ny kvinna. Vad kan jag göra för att visa hur jag känner, utan att vara för på, och ändå sträcka ut min hand till honom. jag har så varma känslor för honom.

  • Svar på tråden Förälskad i en änkling.
  • Sofia81

    Det är 5-6 år sedan. Inga småbarn. Vi är båda vuxna över 40. Jag är ca 15 år yngre kan kanske skrämma honom också?

  • Dexter dot com

    Du har skrivit till honom om att du har känslor för honom och efter det undviker han dig så jag tror du får acceptera att han inte är intresserad av att umgås med dig.

  • Ectea

    Jag är särbo med en änkling 
    Det är såklart olika hur lång sorgefasen är. 
    Vi träffades 2 år efter att han förlorat sin sambo 
    Då sökte han kärlek aktivt , vi träffades på en dejtingsajt

    Att inleda en relation för att kunna dela sorg låter fint
    Men han kanske hellre är redo att gå vidare?

    Kände du honom innan han blev änkling? 
    Om inte kan det ju vara så att pansarskalet alltid funnits 
    Att det är hans personlighet 

    Jag frågar för att jag själv i början misstog beteenden hos min särbo för sorgearbete, men insåg att mycket av det var honom som person

    Om jag vore du skulle jag bemöta honom som du skulle bemöta vem som helst som du vill dejta

  • Anonym (Änka)

    Man slutar aldrig sörja sin bortgångna livskamrat 
    Men det käkåter som han inte är intresserad av något men smickrad.
    Har han varit änka i 5-6 år så är han nog redi för något nytt men trivs kanske ensam

  • Unfortunate Barista

    Fråga honom om han vill ses över en fika eller promenad för att bara prata. Helt förutsättningslöst. 


    Om han säger ja så kan du prata hur livet är och låta honom göra detsamma, därefter berätta vad du känner och fråga hur han ser att ni skulle kunna gå vidare. 

  • Anonym (Charlotta)

    Jag är särbo med en änkling. Visst är hans fru en del av hans historia, minnen, huset, barnen, osv, men sorgen är inget som definierar honom. Det är liksom inte hans största kännetecken.
    Det känns som om du förutsätter att den mannen du träffat skulle vara inne i ett tungt sorgearbete, men det är inte säkert (eller ens troligt). Det blir jättekonstigt om du tar upp det med honom - han kanske då känner dåligt samvete över att han inte har det, eller känner att han inte vill dela de tankarna med någon han precis har träffat.
    Att du känner sorg är en annan sak, och det är inte alls säkert att han vill prata om den med dig.
    Så mitt tips är att behandla honom som precis alla andra du skulle kunna prata med/dejta. 

Svar på tråden Förälskad i en änkling.