• Anonym (TS)

Hur mycket sparar ni till sommarsemestern?

Vi skulle vilja göra något med våra fyra barn (åldern 16-5 år) i sommar. Vi bor i norra Sverige och varje sommar har vi tagit oss som längst till grannkommunen ett par nätter på camping i stuga och det har kostat massa tusen. Vi skulle nu vilja göra en längre tripp. Tänkte hyra husbil och bila genom Sverige typ. Men jäklar vad det kostar. En husbil en vecka mellan 8-14kkr. Sen tillkommer det bränslekostnader, matkostnader, entréavgifter till aktiviteter etc. Vi pratar kanske 40 000:- för en sådan resa. Är det rimligt?

Vad gör ni på somrarna?
    Vad har ni för budget för detta?
  • Svar på tråden Hur mycket sparar ni till sommarsemestern?
  • Anonym (Lilly)

Jag tycker inte att 40 K är orimligt för en semester för sex personer men det är klart att det är mycket pengar. Vi åkte till Thailand två veckor 4 personer och spenderade 80 K det är 20 mer än vi betalade för en resa till Jamaica ett par år sedan. Allt har blivit dyrare men jag tänker att istället för att avstå helt så glesar vi ut på de dyra resorna. 

Vi har fördelen att kunna spendera somrarna hos svärfar som bor fint vid kusten så våra sommarsemestrar är billigare än att vara hemma   i stan. Men generellt är det väl inte ovanlig att lägga en månadsinkomst på en semesterresa med familjen. 
    Det viktigaste är att man inte lägger mer än man har råd med. Ingen semester hur härlig den än är är värd att man hamnar i skuld eller ekonomiskt obestånd. 

• Räkan77

Jämför vad som blir billigast, husbil eller hyra stuga/lägenhet via airbnb. Man måste ju inte äta ute på restaurang varje dag och man måste inte gå på alla dyra ställen med höga inträden för att uppleva Sverige. 

• Anonym (ingenting)

Jag är ensamstående med 3 barn mellan 5 och 10 (fadern bortgången) i Stockholm. Jag har oftast ingen budget alls, jag är dålig på sommarsemester. Jag jobbar, och får sommaren delad så oftast har jag semester mellan skolavslutningen och midsommar och sedan veckan innan och samma vecka som skolstart. Så det blir mest dagsutflykter som är mer eller mindre gratis eller hyfsat billiga. Några gånger har vi åkt tåg till andra städer och övernattat, och vi åker på kryssning regelbundet, några gånger om året faktiskt. Det är ganska billigt.

• Anonym (Haha)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-24 20:18:00 följande:

Vi reser för 250000 om året så jag tycker din summa är otroligt låg.

Vi reser för en mille om året,  så jag tycker att din summa är skrattretande. 
  • FiaLisannnN
    Anonym (Haha) skrev 2024-02-24 20:27:43 följande:
     Vi reser för en mille om året,  så jag tycker att din summa är skrattretande. 
    Nej, det gör du inte. Du är arbetslös och lever på mamsen.
  • Anonym (2 x tjm)

Man får väl budgetera som man kan utifrån helheten i ekonomin?

Vi har in 75-80 k netto i månaden och lägger normalt 7-8 k/månad till resor, men nu har vi ett fritidshus att inreda och fixa med så i år blir resebudgeten bara 3 k/månad (= ett par weekendresor) då vi ska stanna hemma och jobba på huset.

• Mrs Moneybags

Vi är två föräldrar och ett barn och planerar en resa i sommar för ca 60000 kr utomlands (Europa) tio dagar. 

Förra året åkte jag och sonen till London 5 dagar för ca 25000 kanske. 

Ibland åker maken och sonen till USA och hälsar på släkt, då går det ca 100000 pga måste att hyra bil mm och för att de måste stanna lite längre, ca 3-4 veckor. De varvar då hotell med boende hos vänner och släkt. 

40000 för sex personer får nog ses som rätt billigt ändå, det är nog svårt att komma under den summan om man ska kunna åka lite längre bort. Det låter jättekul med road trip! Fördelen är att ni ju bor billigt i husbilen. Då har ni kanske pengar över att äta lite rolig mat och gå på aktiviteter. 

Jag brukar räkna med 1500 kr/dag för mig och sonen när vi reser själva utöver hotell och flyg. Det är självklart inte alla dagar vi spenderar så mycket och ibland blir det mer beroende på inträden och val av restaurang. 

• Anonym (Ensam mamma)

Varför inte kolla upp en sida där
    man kan byta bostäder? För semester alltså.

• Anonym (TS)

Vi har 57000:- i inkomst netto varje månad. Finns inte mycket utrymme för att spara. 250 000:-/år i resor är nästan en hel årslön för oss. 
    Jag har ut 28kkr i månaden efter skatt. Oftast mindre än det pga vab och liknande. Sambon desamma. Denna månad fick jag 24kkr ut pga av vab och egen sjukdom. 815:- i vab från FK. 
    Jag har ungefär 25 000:- i fasta utgifter varje månad. Huslån, fasta kostnader på huset, elräkning, matkostnader, billån, försäkringar, telefonabonnemang, parkering på jobbet, bränslekostnader för pendling till jobbet. Lägger 1000:- till barnen varje månad till kläder, sportutrustning osv. 500:- till stugan.

Det blir inte många kronor över varje månad. Hur har ni råd att lägga undan så mycket? Bara till huskontot går det 10 000:- var varje månad som ska täcka lån, sopavgift, el, vatten etc. 4500:- var till matkostnader och förbrukningsvaror. 
    Varje månad gör man någon aktivitet med barnen. 500:- för att gå på badhuset, 600:- att äta ute en dag t ex, Leos lekland är 600:- för en gång. 

Vad har ni för utgifter som gör att ni kan spara sådana summor?

Svar på tråden Hur mycket sparar ni till sommarsemestern?