• Anonym (Förstår inte. Förlåt för min dumhet :()

Hur är det här med arbetslagen - Det här med att man inte kan jobba hur många timmar som helst - Är det månadsvis eller årsvis och sedan blir det nollställd?

Det här med att man inte får jobba hur mycket man vill. T.ex på mitt jobb, kan man jobba på lördagar och om man vill, får man jobba på lördagar också, så man jobbar sex dagar i veckan istället för fem, så länge man ställer förfrågan och/eller om en kollega undrar om man kan täcka över en, så kan man bara meddela det till sin arbetsgivare + till en annan ställe, så det schemaläggs i systemet, så man får lön.

Men detta har man inte rätt till att göra hur mycket som helst, p.g.a arbetslagen och det fattar jag inte. Jag har precis lärt mig detta och ville inte ses dum ut inför arbetsgivaren och därför ställer jag denna fråga här. Försökt googlat, men fattar fortfarande ingenting. Det är någonting med ''40 timmar..''. Men fattar inte.

Är detta månadsvis och sedan kan man jobba övertid, jobba sex dagar i sträck och sedan månadens slut, så nollställs det igen eller är det årsvis?

Fattar inte varför inte man själv kan avgöra om man vill jobba mycket eller inte. Jag förstår och respekterar så man inte blir sjuk i utbrändhet.  Men om man älskar sitt jobb och vill. Exakt vad mer är det som gör att man blir förhindrad och lagt till denna arbetslagen?

• Svar på tråden Hur är det här med arbetslagen - Det här med att man inte kan jobba hur många timmar som helst - Är det månadsvis eller årsvis och sedan blir det nollställd?
  • Anonym (M)

Arbetstidslagen att ordinarie arbetstid högst får vara 40h i genomsnitt under en vecka och max 160h på en fyra veckorsperiod. Det är det som ställer till med att man inte kan jobba 6 dagar i veckan under en månad. 

Man ska också ha 36h sammanhängande ledighet (2 dagar) per vecka, dvs veckovisa. Vilket också innebär att man inte kan jobba varje lördag. 

Även övertid är reglerat med högst 48h per anställd under en fyra veckorsperiod eller 50h under en kalendermånad. Och man får heller inte överstiga 200h övertid per kalenderår. 

Sedan finns det alltid undantag.

• Anonym (Anna)

Det finns hur många som helst som jobbar betydligt mer än 40/h vecka. Inte minst de som driver egna företag. Jag som tidigare jobbat inom vården vet att många jobbat mer än 200/h på en månad. Och vad jag förstod så var det helt lagligt så länge arbetsgivaren kunde motivera varför det såg ut så. (Om det fanns arbete och de ej hade någon annan som kunde fylla det passet) Jag tror att så länge det inte anmäls nånstans, oklart vad? Så kan man jobba extra hur mycket som helst, hursomhelst så är det arbetsgivarens ansvar, så önskar du jobba extra är det bara att tacka ja. Den dag din chef har nåt att säga om det så gör hen nog det. I övrigt finns det många som har fler jobb som de kombinerar, vem ska kontrollera det, att du inte jobbar för mycket liksom?  T ex advokater de är ju inte blyga för att fakturera 60/ h vecka i arbete så direkt olagligt är det nog inte.

• Anonym (M)

Och man ska även ha minst 11h sammanhängande ledighet mellan varje 24h-period. 

• Anonym (M)

Tillägg, ska man jobba sex dagar på en vecka, måndag till lördag, så ska man ha ledigt söndag och måndag enligt arbetstidslagen. Då börjar nya veckan på tisdagen, dett för att man ska ha 36h sammanhängande ledighet på en 7 dagars period. 

• Anonym (2 dygn 48h)
    Anonym (M) skrev 2024-02-24 21:55:16 följande:

Tillägg, ska man jobba sex dagar på en vecka, måndag till lördag, så ska man ha ledigt söndag och måndag enligt arbetstidslagen. Då börjar nya veckan på tisdagen, dett för att man ska ha 36h sammanhängande ledighet på en 7 dagars period. 

Lör kväll till mån morgon är 36h. 
  • Anonym (Maja)

36 timmar är 1,5 dygn, så det räcker med att vara ledig från lördag kväll till måndag morgon för att det ska bli en tillräckligt lång vila enligt lagen. 
  • Anonym (Göran.)

Det finns många regler och avtal. Det är en djungel. 

det finns veckovila dygnsvila årsarbetstid osv osv.

ett avtal förhandlas fram mellan facket och arbetsgivaren en lag beslutas av riksdagen Och är tvingande. Att bryta mot lagen är olagligt. 

det finns undantag lokala avtal. Det är komplicerat. 

det finns en gräns för hur mycket övertid man får arbeta. Man kan söka dispens ett visst antal timmar. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (M) skrev 2024-02-24 21:50:53 följande:

Arbetstidslagen att ordinarie arbetstid högst får vara 40h i genomsnitt under en vecka och max 160h på en fyra veckorsperiod. Det är det som ställer till med att man inte kan jobba 6 dagar i veckan under en månad. 

Man ska också ha 36h sammanhängande ledighet (2 dagar) per vecka, dvs veckovisa. Vilket också innebär att man inte kan jobba varje lördag. 

Även övertid är reglerat med högst 48h per anställd under en fyra veckorsperiod eller 50h under en kalendermånad. Och man får heller inte överstiga 200h övertid per kalenderår. 

Sedan finns det alltid undantag.

Tänkte inom vården stämmer ju tex inte de. 
    Hemtjänsten har man ju inte alltid 2 dagar ledigt. Oftast ledig varannan helg sen är det jobbhelg så ledig någon dag I v len väldigt sälla. 2 på raken. 
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Hej) skrev 2024-02-25 08:05:51 följande:
    Tänkte inom vården stämmer ju tex inte de. 
    Hemtjänsten har man ju inte alltid 2 dagar ledigt. Oftast ledig varannan helg sen är det jobbhelg så ledig någon dag I v len väldigt sälla. 2 på raken. 
    Väldigt vanlig missuppfattning. Det är 36 h per sjudagarsperiod. Vilan kan ligga först en period och sist näst. Det är alltså ok att jobba 11 dagar på raken med bara dygnsvila
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Förstår inte. Förlåt för min dumhet :() skrev 2024-02-24 21:38:59 följande:
    Hur är det här med arbetslagen - Det här med att man inte kan jobba hur många timmar som helst - Är det månadsvis eller årsvis och sedan blir det nollställd?

Det här med att man inte får jobba hur mycket man vill. T.ex på mitt jobb, kan man jobba på lördagar och om man vill, får man jobba på lördagar också, så man jobbar sex dagar i veckan istället för fem, så länge man ställer förfrågan och/eller om en kollega undrar om man kan täcka över en, så kan man bara meddela det till sin arbetsgivare + till en annan ställe, så det schemaläggs i systemet, så man får lön.

Men detta har man inte rätt till att göra hur mycket som helst, p.g.a arbetslagen och det fattar jag inte. Jag har precis lärt mig detta och ville inte ses dum ut inför arbetsgivaren och därför ställer jag denna fråga här. Försökt googlat, men fattar fortfarande ingenting. Det är någonting med ''40 timmar..''. Men fattar inte.

Är detta månadsvis och sedan kan man jobba övertid, jobba sex dagar i sträck och sedan månadens slut, så nollställs det igen eller är det årsvis?

Fattar inte varför inte man själv kan avgöra om man vill jobba mycket eller inte. Jag förstår och respekterar så man inte blir sjuk i utbrändhet.  Men om man älskar sitt jobb och vill. Exakt vad mer är det som gör att man blir förhindrad och lagt till denna arbetslagen?

Tänk på att det är arbetsgivarens ansvar och skyldighet att hålla koll på detta.  Inte arbetstagaren 

Vill du jobba mera, skaffa ett jobb till.  Reglerna är per arbetsgivare. 
  • Anonym (M)

Man ska vara ledig två hela dagar, dvs jobbar man på lördag så räknas ledigheten först från söndag till påföljande måndag. Och man kan då tidigast börja jobba igen på tisdagen. Om man ska följa arbetstidslagen. 

• Anonym (M)

Man ska vara ledig två hela dagar, dvs jobbar man på lördag så räknas ledigheten först från söndag till påföljande måndag. Och man kan då tidigast börja jobba igen på tisdagen. Om man ska följa arbetstidslagen.

• Anonym (2 dygn 48h)
    Anonym (M) skrev 2024-02-25 11:06:01 följande:

Det stämmer inte alls. 36 timmar gäller vilket gör att man kan jobba både lör och mån. När jag jobbar natt mellan lör-sön (17-08) måste jag däremot vara ledig antingen fredagen eller måndagen.
  • Anonym (M)
    Anonym (2 dygn 48h) skrev 2024-02-25 11:16:17 följande:
    Det stämmer inte alls. 36 timmar gäller vilket gör att man kan jobba både lör och mån. När jag jobbar natt mellan lör-sön (17-08) måste jag däremot vara ledig antingen fredagen eller måndagen.
    Ja, det är för att du jobbar oregelbundet och inte sk rak vecka (40h/vecka) som ts gör. 
  • Anonym (Kl)

Det ör svårt att säga vad som exakt gäller för varje anställd eftersom det i viss mån finns möjlighet att anpassa reglerna i kollektiv och lokala avtal.

• Anonym (2 dygn 48h)
    Anonym (M) skrev 2024-02-25 11:26:24 följande:
    Ja, det är för att du jobbar oregelbundet och inte sk rak vecka (40h/vecka) som ts gör. 
    Det är fortfarande 36 timmar mellan lör kväll och mån morgon. Man behöver inte vara ledig mer än så.
  • Anonym (M)
    Anonym (2 dygn 48h) skrev 2024-02-25 12:29:41 följande:
    Det är fortfarande 36 timmar mellan lör kväll och mån morgon. Man behöver inte vara ledig mer än så.
    Ledigheten startar fortfarande från söndag och inte lördag kväll. 
  • Anonym (2 dygn 48h)
    Anonym (M) skrev 2024-02-25 13:12:41 följande:
    Ledigheten startar fortfarande från söndag och inte lördag kväll. 
    Stämmer inte. Man räknar antal timmar mellan arbetspasset.
    Hur skulle man annars kunna få ihop till 11 timmars dygnsvila? Jobb måndag, 11 timmar ledigt från tis morgon? 
  • Anonym (Maja)
    Anonym (M) skrev 2024-02-25 11:06:01 följande:

Varför skrev du då 36 timmar?

• Anonym (M)
    Anonym (Maja) skrev 2024-02-25 13:44:10 följande:
    Varför skrev du då 36 timmar?

För att det är 36h sammanhängande ledighet. Och den ledigheten börjar dagen efter man jobbat och till dagen före man jobbar, ska vara två dagar. 
Svar på tråden Hur är det här med arbetslagen - Det här med att man inte kan jobba hur många timmar som helst - Är det månadsvis eller årsvis och sedan blir det nollställd?