• Anonym (Undrar)

Vad gör folk med sina kläder? Och vad försöker de sälja?

Jag gillar att handla begagnat, inte minst till barnen. Eller jag gillar i alla fall tanken med att handla begagnat. Vid några tillfällen har jag köpt klädpaket till barnen. Och mer än en gång har jag blivit rejält besviken. Kläderna beskrivs som i fint skick, men är urtvättade, noppiga, sladdriga, har småhål och är sneda. Inte sällan är det rejält krymp, ni vet när det blivit kort och brett. Fläckar är inte heller ovanligt, fläckar som säkert kunnat gå bort om man tagit sig tiden att behandla och inte bara tvätta in.

Hur lyckas man misshandla kläder så mycket? Mina barn använder sina kläder mycket. Det mesta går i arv mellan syskon. Ändå har jag aldrig fått ett plagg att se så illa tilltygat ut, som de saker som jag fått hem.

Alltså, om man nu har så söndertvättade kläder, varför säljer man de då vidare och försöker dessutom få rätt bra betalt för det?

• Svar på tråden Vad gör folk med sina kläder? Och vad försöker de sälja?
  • blomman 2

Fattar inte det heller!
    Jag är jättenoga med kläd vård dvs hur jag tvättar, torkar och hänger upp dem.
    Jag har kläder som är över 30 år gamla och en del av barnens och de ser ut att vara i nyskick.
    Mina äldre barn har nu börjat att använda mina gamla jeans mm som jag har sparat,ser helt nya ut,
    Jag säljer en hel del och de som har handlat av mig tidigare VET att våra kläder är bra och att vi inte litar någon. Dessa köpare bevakar gärna mina försäljningar och rekommenderar också andra att jag är en bra och ärlig säljare som ger vad jag lovar.
    Håll koll på dem som har rykte om sig!

• Anonym (Undrar)
    blomman 2 skrev 2024-02-25 13:18:52 följande:

Fattar inte det heller!
    Jag är jättenoga med kläd vård dvs hur jag tvättar, torkar och hänger upp dem.
    Jag har kläder som är över 30 år gamla och en del av barnens och de ser ut att vara i nyskick.
    Mina äldre barn har nu börjat att använda mina gamla jeans mm som jag har sparat,ser helt nya ut,
    Jag säljer en hel del och de som har handlat av mig tidigare VET att våra kläder är bra och att vi inte litar någon. Dessa köpare bevakar gärna mina försäljningar och rekommenderar också andra att jag är en bra och ärlig säljare som ger vad jag lovar.
    Håll koll på dem som har rykte om sig!

Jag är också noga, även om det på intet sätt är överdrivet. Men jag förbehandlar fläckar, håller mig till gradantal och undviker att torktumla annat än underkläder i princip. Jag vill ju att det ska hålla, gärna för fler barn än bara mina. Detsamma gäller mina kläder. Jag lämnar gärna in och syr om och lagar, än att köpa massa nytt hela tiden.

Jag får börja hålla koll på vilka jag handlar av helt enkelt!
  • Anonym (Linda)

Just därför köper jag aldrig random klädpaket från typ Marketplace eller Blocket eller i tidningsannons. Man vet aldrig vad man får och det finns inga garantier. 

Köp alltid via pålitliga sidor som tex Tradera och läs omdömen och recensioner.  

Hittar du nånting i närheten via Facebook tex så åk alltid och titta på kläderna innan du köper.  Jag vägrar alla dessa människor som aldrig syns utan ska ha swish och ställer paketet på altanen,  kan ju vara vilket skit som helst. 

Har du koll på vad kläder och vissa märken kostar så vet du också om priset är rimligt. Jag som köpare ska ju tjäna på att köpa begagnade kläder och det är alltid bättre att råka köpa skit för 80 spänn än att bli lurad på 800 spänn. 

Finns det inga tydliga bilder på kläderna som ingår köper jag aldrig. En bild på en klädhög i en Ikea-kasse  enbart är för mig tillräckligt för att inte köpa. 

Och så länge det finns folk som chansar och inte är kritiska så funkar det att sälja skit. Tyvärr. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Linda) skrev 2024-02-25 13:38:55 följande:

Just därför köper jag aldrig random klädpaket från typ Marketplace eller Blocket eller i tidningsannons. Man vet aldrig vad man får och det finns inga garantier. 

Hittar du nånting i närheten via Facebook tex så åk alltid och titta på kläderna innan du köper.  Jag vägrar alla dessa människor som aldrig syns utan ska ha swish och ställer paketet på altanen,  kan ju vara vilket skit som helst. 

Har du koll på vad kläder och vissa märken kostar så vet du också om priset är rimligt. Jag som köpare ska ju tjäna på att köpa begagnade kläder och det är alltid bättre att råka köpa skit för 80 spänn än att bli lurad på 800 spänn. 

Finns det inga tydliga bilder på kläderna som ingår köper jag aldrig. En bild på en klädhög i en Ikea-kasse  enbart är för mig tillräckligt för att inte köpa. 

Och så länge det finns folk som chansar och inte är kritiska så funkar det att sälja skit. Tyvärr. 

Det är ju via Tradera det är köpt. Plaggen är fotade i vinklar och ljus där inga småhål syns till exempel. Det är inga stora pengar det rör sig om heller, men det är själva grejen - hur fasiken lyckas man misshandla kläder så till den mildra grad?

Och numera väljer jag enbart att köpa via förmedlingssidor där plaggen gåtts igenom innan, typ Inimini, eller via grannar i området där jag kan titta, klämma och känna. 
  • blomman 2
    Anonym (Undrar) skrev 2024-02-25 13:35:03 följande:
    Jag är också noga, även om det på intet sätt är överdrivet. Men jag förbehandlar fläckar, håller mig till gradantal och undviker att torktumla annat än underkläder i princip. Jag vill ju att det ska hålla, gärna för fler barn än bara mina. Detsamma gäller mina kläder. Jag lämnar gärna in och syr om och lagar, än att köpa massa nytt hela tiden.

Jag får börja hålla koll på vilka jag handlar av helt enkelt!
    som mig med andra ord☺️
  • blomman 2
    Anonym (Linda) skrev 2024-02-25 13:38:55 följande:

Så gör jag, fotar plagg för plagg och lägger också ut dem bredvid varandra, som shorts byxor t-shirts tröjor mm. Man vill ju att säljarna återkommer! 
    Jag säljer faktiskt på Marketplace och de som känner mig vet vad de får och återkommer gärna! 

Svar på tråden Vad gör folk med sina kläder? Och vad försöker de sälja?