• Anonym (Högfungerande)

Vad är egentligen "högfungerande" autism?

Jag tycker att orden låter lite motsägelsefulla.

• Svar på tråden Vad är egentligen "högfungerande" autism?
  • Anonym (hm)

Jadu, jag är högfungerande autistisk. Det betyder väl bara att man inte har behov av stöd från samhället i så stor utsträckning. Jag har arbete, framstår som "normal" ser bra ut etc. har studerat på universitet. Har hyfsat bra social skills. Men det tar oerhört mycket energi och jag orkar inte ha en fritid.

Jag har även haft perioder då jag hade behövt stöd från samhället men inte fick det.

• Anonym (H)

Det är när man har autism och är normalbegåvad. Många men inte alla har en intellektuell funktionsnedsättning (IF) i kombination med autism. 

• Anonym (k)

Det är en bullshit benämning som precis som du säger faktiskt inte... säger någonting. Brukar användas på sätt som snarare skadar autisten än inte. Autism är ett spektrum där förmågorna/svårigheterna inom områdena varierar stort.

• Anonym (olika nivåer av autism)
    Förr talade man ibland om högfungerande autism och lågfungerande autism. Med lågfungerande autism menade man oftast att en person hade både autism och intellektuell funktionsnedsättning. Med högfungerande autism menade genomsnittligt eller högt begåvade personer med autism.

Hur många nivåer av autism finns det?
    I DSM-5 delas svårighetsgraden vid autismspektrumtillstånd in i 3 olika nivåer:
    Nivå 1 ? kräver stöd.

Nivå 2 ? kräver omfattande stöd.

Nivå 3 ? kräver mycket omfattande stöd.

• Anonym (L)

De som lyckas göra sitt handikapp till en styrka. Vet en forskare som är har hur svårt som helst socialt men närmast ett geni på sitt område.

• Anonym (Erfaren_man)

Många med högfungerande autism har snarare högre intelligens än medelsvensson. Det har t ex ryktats om att Bill Gates har Aspergers syndrom, vilket hör till autismspektrat. 

En stor andel av de med Aspergers är intelligenta. 

• Anonym (k)
    Anonym (olika nivåer av autism) skrev 2024-02-25 18:50:32 följande:
    Förr talade man ibland om högfungerande autism och lågfungerande autism. Med lågfungerande autism menade man oftast att en person hade både autism och intellektuell funktionsnedsättning. Med högfungerande autism menade genomsnittligt eller högt begåvade personer med autism.
    Vilket är totalt bullshit... Det är en skadlig benämning och säger ingenting om individen.
  • Anonym (Mandelkubb)

Jag har jobbat nära en man som har diagnos autism sedan sin ungdom men definitivt är högfungerande.

Han är väldigt händig, smart och har 3D-tänk som få, men kunde inte fokusera nog för högre studier. Som självlärd klarar han dock av saker som de flesta inte gör eller vågar ge sig på. Han är inte rädd för att misslyckas utan fortsätter tills han får det rätt, och därför kan han idag väldigt många saker. Han har alltid olika projekt igång privat och gör mycket även på jobbet.

Han har en del sociala svårigheter, blir lätt socialt utmattad och umgås helst med väldigt få personer. Han skadar sig rätt ofta men verkar inte bry sig om sin kropp ens när den behöver vård, jag fick rädda honom från blodförgiftning en gång. Han har några udda beteenden som folk reagerar på och typiskt snackar en del om honom fortfarande tre år efter att han lämnat arbetsplatsen. Generellt positivt men de där udda grejerna har de svårt att släppa.

• Anonym (Mamman)

Min son har högfungerande autism. 
    Nivå 1, ingen IF utan snarare särbegåvad.
    Skulle tidigare kunnat kallats Asperger men så heter der ju inte längre enligt hans läkare. 

Hans svårigheter kan tolkas som att han är "lite skum" bara. Lite udda. Men han maskerar det bra och har en avväpnande humor så han glider ofta under radarn. Hamnar man i diskussion om ämnen som engagerar honom så kan man dock märka att okej - den här killen "kan" inte bara mycket om Grekland och grekisk mytologi,  han ÄR f-n ett uppslagsverk!

Men det är som någon skrev,  det tar massor av energi att ta in, tolka och förstå. Planera.  Stänga ute störande moment.  

• Anonym (Autistisk tjej)

Från början var det ett begrepp för att visa att personen inte hade en intellektuell funktionsnedsättning man förutsatte alltså att alla autister hade IF fast det var en tilläggsdiagnos. Idag används det oftast för att visa att autisten inte är en idiot följden blir att de som kallas högfungerande inte får någon hjälp och de som ses som lågfungerande blir behandlade som idioter. 

Svar på tråden Vad är egentligen "högfungerande" autism?