• Anonym (Manipulativ)

Jag är otroligt manipulativ och här är varför

Jag är otroligt duktig på att manipulera min omgivning och få dem dit jag vill. Det är egentligen väldigt enkelt att manipulera. Det enda man behöver göra är att skam- och skuldbelägga så får man folk dit man vill. Ett exempel:
    ? Jag vill gå till Espresso House för jag är sugen på kaffe! Säger jag
    ? Men kan vi inte vänta med det? Jag vill in på H&M först. Säger min vän
    ? Så vill att jag ska gå runt och vara trött? Okej, då vet jag... Säger jag

Andra knep är att gråta för då gör omgivningen som du vill dirrkt för att de inte vill vara "the bad guys". Det är alltså jättelätt att manipulera människor. Och här är den enkla anledningen till varför jag fortsatt göra det i alla dessa år: Det fungerar! I alla tider har jag alltid fått som jag vill. Mina föräldrar sa aldrig emot mig, inte ens som tonåring, för jag visste hur jag skulle göra för att de skulle känna skuld om jag inte fick som jag ville. Och det har alltid lett till att alla har gjort exakt som jag velat för ingen orkar stå emot. Får inte jag som jag vill blir konsekvenserna att jag skambelägger personen så till den milda grad att den personen faktiskt börjar tvivla på sin egen förmåga. Jag har märkt att många i min omgivning faktiskt är rädda för mig tack vare att jag kan konsten att begå rena karaktärsmordet på folk om de inte gör som jag säger.

Så jag har alltid fått sista ordet och jag har alltid fått som jag vill. Men frågan är om detta lett till något bra för mig? Svaret är nej! Tvärtom har manipulationerna förgiftat samtliga av mina relationer. Jag har aldrig kunnat behålla några vänner utan endast ytligt bekanta vilket gjort mig väldigt ensam. Mina kärleksrelationer har gått i kras eftersom jag är så otroligt psykiskt påfrestande för mina partners så de har tillslut valt att lämna. Och min familj bjuder bara hem mig till högtider men jag märker på dem att de inte gillar att ha mig omkring sig och att stämningen alltid är otroligt spänd på familjemiddagar. Just detta att jag känt mig oönskad och inte ett dugg uppskattad var vad som fick mig att söka hjälp från första början och det var tack vare denna psykologkontakt jag kom till insikt att fflet låg hos mig och inte hos omgivningen. Det är jag som är problemet och det är mitt manipulativa beteende som gjort att jag förbrukat alla mina relationer. Hur detta kunde hända beror just på det jag sa innan: det har alltid fungerat och därför har jag aldrig haft ett behov av att sluta. Att jag nu kommit till insikt att detta beteende inte är okej och att detta beteende bara ger kortsiktigt goda effekter (jag får som jag vill för stunden men förstör mina relationer för all framtid) är egentligen försent. Jag borde ha slutat för länge sen och önskar verkligen att det fanns någon i min närhet som hade sagt ifrån när jag var liten för att bryta det här mönstret.

Vad jag vill säga med den här tråden är att jag vill rikta mig till alla småbarnsföräldrar: Om ni märker att erat barn använder manipulationer för att få sin vilja igenom så bryt det mönstret direkt för i längden skadar det ert barn att manipulation blir en metod att få som man vill. Jag är idag ett skräckexempel på hur illa det kan gå för jag är fruktansvärt ensam.
  • Svar på tråden Jag är otroligt manipulativ och här är varför
  • Anonym (K)

Hur är du i relationer med partners? Kan du förklara.

• Anonym (F)

Du verkar ju ha nedsatt empati också.

• Anonym (P)
    Anonym (Manipulativ) skrev 2024-02-27 08:19:09 följande:
    . Jag borde ha slutat för länge sen och önskar verkligen att det fanns någon i min närhet som hade sagt ifrån när jag var liten för att bryta det här mönstret.

Vad jag vill säga med den här tråden är att jag vill rikta mig till alla småbarnsföräldrar: Om ni märker att erat barn använder manipulationer för att få sin vilja igenom så bryt det mönstret direkt för i längden skadar det ert barn att manipulation blir en metod att få som man vill. Jag är idag ett skräckexempel på hur illa det kan gå för jag är fruktansvärt ensam.
    Skyll på andra... ännu ett sätt att manipulera. Du borde ha insett själv vad du gjorde, men du ville inte bryta mönstret. Vad du vill säga är att man ska tycka synd om dig.
  • Tukt

Det är ju bra att du har självinsikt. Men det viktiga då det gäller manipulation att veta är inte att det går. Utan att många gånger låter sig folk manipuleras fullt medvetna att det sker. Varför, jo för man har bättre sociala skills än den som manipulerar. Så för husfriden går man med på saker, snarare än att en blir lurad.

• Anonym (Gränser)

Du har rätt i att man inte ska låta barnen manipulera föräldrarna för att få som de vill, som ofta sker idag. Ett barn som växer upp i tron om att det kan få som det vill bara det tjatar, vädjar och spelar på andras känslor, kan lätt utvecklas till en vuxen manipulativ psykopat eller narcissist. Jag har sett det i min egen släkt.

• Anonym (Manipulativ)
    Anonym (P) skrev 2024-02-28 06:37:05 följande:
    Skyll på andra... ännu ett sätt att manipulera. Du borde ha insett själv vad du gjorde, men du ville inte bryta mönstret. Vad du vill säga är att man ska tycka synd om dig.
    Jag skyller inte på andra utan jag säger rakt ut att mitt beteende förstört mina relationer. Däremot säger jag att min omgivning borde satt gränser för så länge det fungerat har jag fortsatt. Är det ologiskt för dig?

Och hur tycker jag synd om mig själv? Jag säger öppet om hur manipulationer förstört mina relationer och förstört mina relationer, och det är också det fakta. Är det inte tvärtom bättre att jag säger detta för att avskräcka andra som har ett manipulativt beteende?
    Anonym (F) skrev 2024-02-28 06:18:42 följande:

Fel! Jag är diagnosticerad ASPD. Så jag har ingen empati alls utan jag känner ingenting för min omgivning.
  • Anonym (Manipulativ)
    Anonym (K) skrev 2024-02-28 06:01:53 följande:

Hur är du i relationer med partners? Kan du förklara.

Först är jag expert på att få dem genom charm. Jag love-bombar sönder dem och får dem att känna sig som den bästa i världen. Steg för steg smyger sig mitt riktiga jag på och då blir resultatet antingen att min partner försvinner eller så stannar de helt ovetande om att jag manipulerar dem och att jag är farlig för dem.

Min manipulation är alltid mitt bästa vapen för att få folk att stanna mot min vilja. Om de lämnar gör jag så att konsekvenserna för dem blir outhärdliga så många kommer tillbaka enbart för att de inte orkar stå emot. Det värsta i sammanhanget är att jag trots detta oftar lämnar dem och går till någon annan.

Kan berätta att sedan jag fick min diagnos har jag gjort ett aktivt val att inte ingå i relationer eller ha speciellt många mellanmänskliga relationer alls. Dock vet inte många i min omgivning om min diagnos för där skäms jag oerhört, vilket beror på att jag har ett enormt ego som jag är livrädd att skada.
  • Anonym (K)
    Anonym (Manipulativ) skrev 2024-02-28 21:35:15 följande:
    Först är jag expert på att få dem genom charm. Jag love-bombar sönder dem och får dem att känna sig som den bästa i världen. Steg för steg smyger sig mitt riktiga jag på och då blir resultatet antingen att min partner försvinner eller så stannar de helt ovetande om att jag manipulerar dem och att jag är farlig för dem.

Min manipulation är alltid mitt bästa vapen för att få folk att stanna mot min vilja. Om de lämnar gör jag så att konsekvenserna för dem blir outhärdliga så många kommer tillbaka enbart för att de inte orkar stå emot. Det värsta i sammanhanget är att jag trots detta oftar lämnar dem och går till någon annan.

Kan berätta att sedan jag fick min diagnos har jag gjort ett aktivt val att inte ingå i relationer eller ha speciellt många mellanmänskliga relationer alls. Dock vet inte många i min omgivning om min diagnos för där skäms jag oerhört, vilket beror på att jag har ett enormt ego som jag är livrädd att skada.
    Hur lämnar du de?
  • Anonym (Machiavelli)

Alltså...man är ju inte bra på att manipulera om folk blir sura och dumpar en.

Med rätt sorts bete känner de sig speciella och vill bara ha mer.

• Tow2Mater
    Anonym (Manipulativ) skrev 2024-02-28 21:28:55 följande:
    Jag skyller inte på andra utan jag säger rakt ut att mitt beteende förstört mina relationer. Däremot säger jag att min omgivning borde satt gränser för så länge det fungerat har jag fortsatt. Är det ologiskt för dig?

Och hur tycker jag synd om mig själv? Jag säger öppet om hur manipulationer förstört mina relationer och förstört mina relationer, och det är också det fakta. Är det inte tvärtom bättre att jag säger detta för att avskräcka andra som har ett manipulativt beteende?
    Anonym (F) skrev 2024-02-28 06:18:42 följande:

Fel! Jag är diagnosticerad ASPD. Så jag har ingen empati alls utan jag känner ingenting för min omgivning.
    Men även om du inte har nagon empati alls och känner ingenting för din omgivning, borde du ju ha lärt dig genom åren vad som anses rätt och fel, och inte hela tiden behöva göra allt för din egen vinnings skull, utan skulle kunna göra vad som är rätt och inte hela tiden det som är fel? Måste du hela tiden optimera din egen vinning?
Svar på tråden Jag är otroligt manipulativ och här är varför