• Anonym (A)

Varför ska man göra en autismutredning?

Nu har jag fått rådet av ännu en psykolog att göra en autismutredning. Det var inte därför jag sökte hjälp men som vid tidigare tillfällen har psykologen konstaterat att jag kan ha autism. 

Jag är medveten om att det finns mycket som stämmer men jag fungerar bra med mitt nuvarande jobb där jag kan jobba mycket hemifrån. Det går dessutom väldigt bra på jobbet.

Jag har reducerat mitt sociala umgänge till en hanterbar nivå, annars blir jag väldigt trött. Jag är också en fungerande förälder och har haft längre relationer. 

Det enda problemet är egentligen konferenser och andra event som jag måste delta i via jobbet. Jag kan ha ångest i flera veckor innan eftersom jag vet hur jobbigt det blir. Jag kan aldrig boka in något efter en konferens eftersom jag är helt slut och kan ligga på soffan i två dagar. 

Jag kan också uppleva en del sensoriska problem och har till exempel ofta hörlurar med musik när jag går på stan för jag orkar inte med alla intryck. Jag älskar att vara i naturen där det är stilla och behagliga ljud men jag kan tyvärr inte flytta från stan i nuläget. 

Ingen skulle antagligen misstänka att jag har autism eftersom jag är socialt kompetent. Det har jag tränat mycket på, det föll sig inte naturligt för mig som liten och jag var mobbad hela mellan och högstadiet. Mina riktiga vänner träffade jag på universitetet. 

Det finns några få personer som jag kan vara mig själv med fullt ut på ett sätt som andra kanske skulle uppfatta som udda. När jag är med de här personerna känns det som om jag kan andas. 

Jag kan uppleva en ensamhet i att inte kunna vara mig själv fullt ut hela tiden och en sorg över att det måste vara så. 

Mitt liv fungerar ändå bra i stort så vilket syfte fyller en utredning egentligen? Du som har gjort en utredning och fått diagnosen, hur har det hjälpt dig? 

Jag har absolut ingen negativ syn på personer som har autism, tvärtom fungerar jag mycket bra med personer som jag vet har det. 

Jag undrar mer vad poängen är? 

Något jag har stora problem med är att hålla ordning hemma. Av någon anledning blir jag extremt trött av att städa fast jag gör det förstås ändå, inte minst eftersom jag har ett barn. Fast sådant skulle jag säkert inte kunna få hjälp med ändå. 

• Svar på tråden Varför ska man göra en autismutredning?
  • Anonym (Nja)

Poängen är att det är bra att göra en utredning om du upplever besvär i vardagen. Du verkar inte lida av vad du än har så du kan gott strunta i utredningen.

• Fjäril kär

Poängen är att du har rätt att få hjälp och anpassning utifrån den situationen du befinner dig i. Du kan få anpassningar på ditt jobb som din arbetsgivare är skyldig att stå till tjänst med.  Både vad avser arbetstider, arbetsuppgifter,  hjälpmedel för att utföra ditt jobb (typ kalendrar, datorer, mobiler, hörlurar etc) och i form av tydliga instruktioner på olika sätt.  Detta är något du har rätt till på varje arbetsplats och du har rätt att få anpassad anställning så kallad trygghetsanställning.  Det är en säkerhet för dig som arbetstagare. Just nu kanske det funkar för dig men hur går det om din chef slutar och det kommer en ny? Du kanske blir uppsagd? Eller av andra skäl kan behöva byta arbetsplats. 

Inom vården blir det också lättare att få rätt sorts hjälp om du har en diagnos.  Du tillhör då habiliteringen och har då rätt att nyttja deras olika erbjudanden som kan underlätta för dig på olika sätt.  Dom kan även hjälpa till med att rent praktiskt tex fylla i blanketter, vara närvarande på läkarbesök etc som ju kan vara svårt för många med diagnos.  
    Jag har tex hjälp av en arbetsterapeut att göra schema för städning. 

Du har även rätt att söka om boendestöd  för att stötta dig i ditt hem, tex att följa med och handla, räkna ut hur mycket mat du behöver tillaga, se till att du städar och håller ordning. Kan följa med på jobbiga besök etc. 

Du har även rätt att söka olika bidrag som kan hjälpa dig till en bättre vardag . 

• SweeneyTodd

''Mitt liv fungerar ändå bra i stort så vilket syfte fyller en utredning egentligen? Du som har gjort en utredning och fått diagnosen, hur har det hjälpt dig? ''

Jag har gjort en utredning och fick diagnosen Aspergers syndrom, det har inte hjälpt mig ett dugg. Det ända det har gjort, är att jag har blivit diskriminerad i både vården och av anhöriga. Helt plötsligt när jag hade fått diagnosen, kunde jag inte göra saker enligt mina anhöriga, saker som jag hade gjort utan problem tidigare

.Min diagnos fyller ingen funktion. Vad ska jag ha den till? Själv är jag jävligt bitter, betalade jag ca 35 000 för detta(ja, det är så dyrt att göra en utredning)?Jag har inget behov av hab, så diagnosen fyller verkligen ingen funktion. Och på din beskrivning, låter det som om du inte heller har nytta av hab. Jag undrar också vad syftet att göra en Asperger-utredning är. Speciellt om man själv inte vill. Jag gjorde en utredning mot min vilja. Ivrigt påtvingad av mina föräldrar. Jag skulle gjort mer motstånd än jag gjorde.

• SweeneyTodd
    Fjäril kär skrev 2024-02-27 12:01:12 följande:

Poängen är att du har rätt att få hjälp och anpassning utifrån den situationen du befinner dig i. Du kan få anpassningar på ditt jobb som din arbetsgivare är skyldig att stå till tjänst med.  Både vad avser arbetstider, arbetsuppgifter,  hjälpmedel för att utföra ditt jobb (typ kalendrar, datorer, mobiler, hörlurar etc) och i form av tydliga instruktioner på olika sätt.  Detta är något du har rätt till på varje arbetsplats och du har rätt att få anpassad anställning så kallad trygghetsanställning.  Det är en säkerhet för dig som arbetstagare. Just nu kanske det funkar för dig men hur går det om din chef slutar och det kommer en ny? Du kanske blir uppsagd? Eller av andra skäl kan behöva byta arbetsplats. 

Inom vården blir det också lättare att få rätt sorts hjälp om du har en diagnos.  Du tillhör då habiliteringen och har då rätt att nyttja deras olika erbjudanden som kan underlätta för dig på olika sätt.  Dom kan även hjälpa till med att rent praktiskt tex fylla i blanketter, vara närvarande på läkarbesök etc som ju kan vara svårt för många med diagnos.  
    Jag har tex hjälp av en arbetsterapeut att göra schema för städning. 

Du har även rätt att söka om boendestöd  för att stötta dig i ditt hem, tex att följa med och handla, räkna ut hur mycket mat du behöver tillaga, se till att du städar och håller ordning. Kan följa med på jobbiga besök etc. 

Du har även rätt att söka olika bidrag som kan hjälpa dig till en bättre vardag . 

Habilitering...
    Låter det på TS beskrivning att TS har nytta av habilitering?
    Jag tror inte att TS har svårt med basala saker som att fylla i blanketter, läkarbesök, etc.
  • Fjäril kär
    SweeneyTodd skrev 2024-02-27 12:50:25 följande:
    Habilitering...
    Låter det på TS beskrivning att TS har nytta av habilitering?
    Jag tror inte att TS har svårt med basala saker som att fylla i blanketter, läkarbesök, etc.
    Man kan vara högfungerande på vissa områden och vara en total katastrof på andra områden, just därför man har en diagnos liksom...  att man kan sköta ett jobb innebär inte att man klarar av att fylla i en bankett. 

Jag har Aspberger-diagnos och anses högfungerande på många områden men jag har då nytta av habiliteringen på många sätt.  Alla svårigheter syns ju inte utåt. 
  • Anonym (Autist)

Jag tvekade också innan jag gjorde min utredning. Men tillslut gjorde jag den och det är det bästa som hänt, även om det var krävande med resor och samtal. Plötsligt blev det en helt annan ton från myndigheter. De blev mycket mer varsamma mot mig och jag fick tid för återhämtning.  Diagnosen blev också ett bra underlag för kommande förtidspension. 

Sammanfattningsvis: Diagnosen var nödvändig för min överlevnad, jag vågar knappt tänka på hur mitt liv hade sett ut nu utan den. 

Om du känner att du klarar dig ändå så kanske du inte behöver genomföra en utredning. Men om läget skulle förändras så kanske det blir svårare att ha det som du önskar och då kan den vara bra att ha som bevis. 🙂 

Svar på tråden Varför ska man göra en autismutredning?