• Hjelm

    Vad kan ha hänt med min kaffebryggare?

    Hej!

    Har en modell av märket Wilfa som jag haft i tre år. 

    De senaste veckorna tycker jag att kaffet har blivit väldigt tunt och blaskigt i den. Det ser också lite genomskinligt ut i kannan, mer brunt än svart.

    Givetvis avkalkar och rengör jag den regelbundet.

    Filtret har inte vikt sig.

    Nån som har en aning om vad problemet kan vara?

  • Svar på tråden Vad kan ha hänt med min kaffebryggare?
  • Hjelm
    Grusibrallan1 skrev 2024-02-29 06:52:16 följande:

    Har du kanske råkat ställa in på bryggtratten så att kaffet rinner igenom snabbare och därför blir mer blaskigt? 


    Nej, har alltid på den smalaste öppningen förutom när jag avkalkar. Men bra tänkt! Och tack för svar!
  • Fjäril kär

    Upplever att kaffebryggare har en begränsad livslängd.  Ungefär efter 3 år börjar saker hända som dålig värme, konstiga smaker, längre tid på bryggning och annat. Och efter ytterligare tid så är det kaputt och godnatt.  Detta oavsett märke och prisklass.  

    Så kanske är den på väg att gå sönder helt enkelt.  

  • Magnum442
    Fjäril kär skrev 2024-02-29 11:19:39 följande:

    Upplever att kaffebryggare har en begränsad livslängd.  Ungefär efter 3 år börjar saker hända som dålig värme, konstiga smaker, längre tid på bryggning och annat. Och efter ytterligare tid så är det kaputt och godnatt.  Detta oavsett märke och prisklass.  

    Så kanske är den på väg att gå sönder helt enkelt.  


    Jag håller med delvis. Jag har samma erfarenhet efter 40 års kaffedrickande. Däremot tycker jag att Moccamaster gör bryggare som håller lite längre. De är väldigt populära på byggarbetsplatser och liknande ställen, där man inte kan ha moderna permanenta kaffemaskiner, just för att de gör bra kaffe och bara går och går... även efter väldigt lång tids användning. Går saker sönder som t ex kannan, är det busenkelt att köpa nya delar.
  • Hobgoblin
    Tow2Mater skrev 2024-02-29 15:41:21 följande:

    Om temperaturen inte längre kommer upp till det den nivå den ska, kan det bli blaskigt.


    Var inne på samma sak ... en bryggare ska väl nå runt 95 grader har jag för mig, Rätta mig om jag har fel....
    Därför är ju tydligen kaffebryggare även bra att värma glögg i, blir riktigt varmt men alkoholen kokar inte bort. Tyst
  • Magnum442
    Hobgoblin skrev 2024-02-29 17:03:18 följande:
    Var inne på samma sak ... en bryggare ska väl nå runt 95 grader har jag för mig, Rätta mig om jag har fel....
    Därför är ju tydligen kaffebryggare även bra att värma glögg i, blir riktigt varmt men alkoholen kokar inte bort. Tyst
    Kokpunkten för alkohol är typ 78 grader... så du lär inte ha så väldigt mycket alkohol kvar när du kört den i bryggaren, som dessutom mår bäst av att endast köras med vatten.
Svar på tråden Vad kan ha hänt med min kaffebryggare?