• Elzzz

    4 veckors kommer inte till ro

    Vi har en liten bebis som snart är 4 veckor. Dagtid så har han extremt svårt att komma till ro och sova. Sitter och guppar på en pilatesboll i timmar, sjunger vaggvisor så mycket att jag själv somnar, ger honom mat tills han inte vill ha mer osv?men så tittar man ner på honom och ögonen är stora som tefat. Trots detta så kan han ligga och gäspa i famnen.


    Om han väl somnar så kan jag inte lägga ner honom, då vaknar han direkt. 


    Ska tillägga att han flaxar mycket med armar och ben, vrider huvudet fram och tillbaka. Han verkar inte ha ont eller i behov av rapning, utan är nöjd. Om han inte har somnat så kan jag inte heller lägga ner honom i vagnen. Kan inte använda sjal/sele - han är alldeles för otålig och vill inte sitta vänd mot kroppen. 


    Detta med att ?sova när bebis sover? sker Inte eftersom han inte sover. Jag är så extremt trött.

    Ni med lite mer erfarenhet- hur gör man??

    Tack snälla för tips!

  • Svar på tråden 4 veckors kommer inte till ro
  • Agda90

    Sluta kämpa med att försöka få honom att somna om han verkar nöjd. Hitta andra saker att göra. Lägg honom i ett babygym så att han kan sysselsätta sig själv lite. Du kan ligga bredvid och passa på att vila. 
    Babysitter kan också vara ett sätt att få lite friare händer. 

    Du behöver inte studsa på medicinboll, vyscha, sjunga vaggvisor. Och bebisen behöver inte vara i famnen hela tiden.

  • Anonym (Inka)

    Alla barn sover inte! 

    Kompisens barn sov i max 25 min omgångar. Då var det lyx för henne. 

    Sover han inte dagtid men kvällen/natten så är det då du får sova. 

    Se till att få avlastning för din egna skull. Finns det någon, förutom pappan, i närheten dagtid som skulle kunna rulla vagn med bebis 30-60 minuter så kan du vila då. 

  • Maymom

    Mitt ena barn sov knappt dagtid. Vet att jag satt och funderade vad man skulle hitta på. Och vad som hände med att bebisar bara sover äter och skiter.😅
    sen är det svårt att lägga ner dem när de är så små. Sov i soffan med bebisen på bröstet.

Svar på tråden 4 veckors kommer inte till ro