Anonym (Omskola) skrev 2024-03-01 07:37:29 följande:
Ser att jag var otydlig, jag menade inte att socionom var låtsas, men kanske socialpedagog anses som det? Jo jag har kollat på kursplanen och innehållsmässigt är den ganska lik socionom, men som jag förstått det mer praktiskt lagd och socionom mer administrativt. Jag har ju som sagt vidareutbildat mig avseende våld i nära relation, hedersrelaterat våld, kriminologi och rättssociologi som jag hoppas kan vara till nytta.
På de flesta tjänster på soc behöver man inte vara just socionom, utan man kan ha en likvärdig utbildning. Och det låter ju som att du redan täcker upp det mesta. Det som oftast saknas är juridiken, och den har ju du i allra högsta grad! Så du borde redan kunna söka tjänster.
Socialpedagog är en mer praktisk utbildning än socionom, man arbetar t.ex.på olika typer av behandlingshem. Det kan handla om miljöterapi, som att man lagar mat och städar och tvättar och åker och handlar tillsammans med de boende, gör upp en budget, betalar räkningar, samt umgås med barnen och sköter dessa om det är ett behandlingshem för barnfamiljer. Men hela tiden med en tanke bakom, att de boende ska lära sig att sköta sig själva och (om det är ett familjebehandlingshem) sina barn. Man påverkar så att säga genom sitt eget goda inflytande, man ska vara en rollmodell. Personligheten är därför väldigt viktig.