Gick tanden sönder?
Var hos tandläkaren för en bettskena. Den fastnade på tänderna och fick slitas bort. Tandläkaren försökte och jag själv att få bort den. Till slut fick tandläkaren loss den med våld från ena sidan och man kan då anta att den andra sidan satt fast en sekund och utsattes för rejält tryck innan den lossnade eller hur?
På den sidan som släppte sist så sitter en krona på en rotfyllning. Jag märkte dagen efter att den ömmade rejält och det kändes av att tugga en kexchoklad tom. Hur mycket behöver jag oroa mig att hela rotfyllningen och kronan havererade?
Igår kändes det när jag knackade på tanden med en sked fast den är rotfylld. Idag, peppar peppar ta i trä, så tror jag att det känns mindre överlag. Tanden och tanden bredvid har alltså ömmat rejält i några dagar. Kan det vara normalt utan att tanden är skadad?
Tandläkaren har stängt för helgen och jag har försökt avvakta innan jag ringer för en undersökning som kostar massa pengar. Vad är era bästa gissningar? Kan den ha klarat sig eller låter det som den är körd? Det har känts bättre på morgonen än på kvällarna. Är det alltid väldigt illa om det känns när man knackar på en tand eller kan det vara temporärt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-01 13:40
Kan det vara som en blåtira så att säga och att det går över utan att tanden/tänderna faktiskt är skadade?