• Kvarna

    Varning för energidryck!

    Vill verkligen varna folk i allmänhet, inte minst alla som har barn och ungdomar. Även industriarbetare eller byggarbetare som gärna slänger på en energidryck på lunchen.

    Energidryckens effekt är att den i början ger en kick. Du blir verkligen piggare men effekten blir allt mindre desto längre tidsperiod du dricker regelbundet. Tillslut kommer du till den punkten att du MÅSTE dricka för att fungera någorlunda normalt och så fort den börjar gå ur kroppen så blir du onormalt slö och måste dricka 1 till för att återigen fungera hyfsat normalt.

    Eftersom jag inte är läkare och biverkningarna ter sig olika hos olika personer och att biverkningarna är många så är det bättre folk googlar.

    Efter 20 års användande varav kanske de 5 senaste åren som daglig brukare beslutade jag att jag skulle sluta. Mest för att det är dåligt för tänderna, det är onödiga pengar, ger högt blodsocker och ökad puls.

    Vad jag fick var dödsångest, oro, yrsel, sammandragningar i bröstet. Utöver det blev jag hysteriskt trött där jag aldrig riktigt kom ur det utan var som en zombie.

    Så för guds skull brukar du själv eller du har nära och kära så informera. Ju tidigare det stoppas ju bättre är det. Det är inte bara koffein(som är en högre dos än en kopp kaffe) där är även andra ämnen så som taurin som påverkar kroppen.

    Vet att det kan låta fjantigt men föräldrrar låt er inte luras av att det "bara" är en läsk.

  • Svar på tråden Varning för energidryck!
  • Anonym (Mamma)

    Jag dricker nog en om året. Pappa till mina barn har aldrig smakat.
    Mina ungdomar älskar energidryck men vet att det inte är ofarligt.
    Vi har en massa farliga substanser, socker, fett, opiater, tobak och så den j?.a energidrycken som ungarna överallt får reklam för.

  • Anonym (Jo)

    Har druckit kanske en energidryck i hela mitt liv. Av nyfikenhet på hur det smakade. Gillade det inte och harvandet konsumerat sedan dess. Förstår inte vad yngre människor ser i det..

    Däremot är jag inte för ett förbud.

  • felicityporter

    Ärsch, nästan alla svenskar är ju så totalt kaffeberoende att det är nästintill heligt med den där kaffekoppen i tid och otid på samtliga arbetsplatser i landet. En energidryck om dagen är ingenting någon bör vara orolig över (om man inte har andra fysiska besvär som gör en extra känslig, men då bör man verkligen se upp med kaffet också!).

  • Anonym (E)

    Allt funkar med moderation. Barn ska inte dricka sånt men vuxna får välja själva även om en större konsumtion alltid är bra att reflektera över. Vissa hinkar i sig hysteriska mängder kaffe, andra tar 1-2 burkar om dagen. Även när jag druckit varje dag har jag inte blivit tröttare, trött är jag redan :P

  • Anonym (v)
    Anonym (E) skrev 2024-03-04 00:32:31 följande:

    Allt funkar med moderation. Barn ska inte dricka sånt men vuxna får välja själva även om en större konsumtion alltid är bra att reflektera över. Vissa hinkar i sig hysteriska mängder kaffe, andra tar 1-2 burkar om dagen. Även när jag druckit varje dag har jag inte blivit tröttare, trött är jag redan :P


    Nja, inte för alla. Finns de som är hyperkänsliga för koffein där hjärnan påverkas negativt.
    Läst att personer som är extra känsliga för stress och ångest bör avstå helt från koffeinhaltig dryck då energin kan trigga oron. 
  • Linnie

    Låter lite som alla kaffesörplare därute på alla landets arbetsplatser och i alla stugor.
    Skulle tro att minst 90% av befolkningen har ett tungt koffeinberoende.

    Fast energidryck är ju värre i meningen att man får i sig mer koffein på kortare tid samt lite taurin, sötningsmedel, hemsk artificiell smak, kolsyra och lite annat gött.

    Bra gjort att fimpa energidrycken ts: )

  • Linnie
    Anonym (v) skrev 2024-03-04 03:02:51 följande:
    Nja, inte för alla. Finns de som är hyperkänsliga för koffein där hjärnan påverkas negativt.
    Läst att personer som är extra känsliga för stress och ångest bör avstå helt från koffeinhaltig dryck då energin kan trigga oron. 
    Det du läst kan jag verkligen gå i god för!
    Jag som alltid ogillat effekten av "uppåttjack" blir enormt påverkad av koffein. Darrig, nervös och hjärtklappning. 
  • Anonym (E)
    Anonym (v) skrev 2024-03-04 03:02:51 följande:
    Nja, inte för alla. Finns de som är hyperkänsliga för koffein där hjärnan påverkas negativt.
    Läst att personer som är extra känsliga för stress och ångest bör avstå helt från koffeinhaltig dryck då energin kan trigga oron. 
    Ja? Inget som motsäger vad jag sa ;) Mår man mer dåligt av en dryck eller någon form av mat ska man givetvis inte tvinga i sig den :) Är jag jättestressad undviker jag koffein.
  • Anonym
    Kvarna skrev 2024-03-03 21:10:11 följande:
    Energidryckens effekt är att den i början ger en kick. Du blir verkligen piggare men effekten blir allt mindre desto längre tidsperiod du dricker regelbundet. 
    Knappast. Energidryckens effekt är att du slänger pengar i sjön och inte märker ett jävla smack skillnad. Därför slutar man efter något enstaka försök och därmed är den helt ofarlig där den står i sin butikshylla. Lite som 75-ig öl, typ. Den vore kanske skadlig om någon köpte den.
  • Anonym
    Anonym skrev 2024-03-04 10:46:57 följande:
    Knappast. Energidryckens effekt är att du slänger pengar i sjön och inte märker ett jävla smack skillnad. Därför slutar man efter något enstaka försök och därmed är den helt ofarlig där den står i sin butikshylla. Lite som 75-ig öl, typ. Den vore kanske skadlig om någon köpte den.
    7%-ig
Svar på tråden Varning för energidryck!