• Anonym (nisseliten)

vilket ska man använda örontempen eller rumptempen eller vart tar ni tempen i rumpan på er och era barn....?

Hej jag undrar finns det folk som fortfarande brukar ta tempen i rumpan på er själva som vuxen och på era barn. Jag kan säga att jag har har inga problem med att ta tempen i rumpan på mig sjäv. Men mina barn tycker verkligen inte om att man tar tempen i rumpan nubnär dom börjar att bli stora.

Så att det kanske är dags att köpa sig en örontempe istället men jag vet ju inte vilken som är den bästa det finns ju så himla många nu förtiden så det är svårt att veta vilket som är bäst....vad har ni för någon...?
  • Svar på tråden vilket ska man använda örontempen eller rumptempen eller vart tar ni tempen i rumpan på er och era barn....?
  • Anonym (Armhålan)

Har har vi tagit tempen i armhålan från ca 1-årsåldern i 4 generationer. BAra man lägger på 0.5 på resultatet. Både min mamma och min mormor är sjuksköterskor. 

• Tukt

Vad skulle poängen med att inte använda sig av en digital termometer som man slipper stoppa i och upp i alla möjliga kroppshålor?
    Visst, den kanske inte (?) är lika exakt, men vinsten i att både bespara barnet obehaget och att man mer frekvent kan hålla koll på tempen borde väl ändå överväga?

• Anonym (Feber)
    Tukt skrev 2024-03-04 07:24:38 följande:

Vad skulle poängen med att inte använda sig av en digital termometer som man slipper stoppa i och upp i alla möjliga kroppshålor?
    Visst, den kanske inte (?) är lika exakt, men vinsten i att både bespara barnet obehaget och att man mer frekvent kan hålla koll på tempen borde väl ändå överväga?

Ja vad är vitsen med att använda en temp som inte visar exakt? Det skiljer mycket därför anväder jag inte örontemp längre. Och så ont gör det ju faktiskt inte. Tempen är ju superliten!
  • Tukt
    Anonym (Feber) skrev 2024-03-04 07:34:07 följande:
    Ja vad är vitsen med att använda en temp som inte visar exakt? Det skiljer mycket därför anväder jag inte örontemp längre. Och så ont gör det ju faktiskt inte. Tempen är ju superliten!
    Hur o-exakt är en modern digital termometer jämfört med något man stoppar upp i analen? Och hur viktigt är det att veta så exakt? Tänker att det kan vara minst lika viktigt att se förändringen i temperatur, än att ha exakta gradantalet, vilket blir svårt med de andra.
  • mammabitch

Enbart örontemp. Även på den avdelning jag arbetar har vi skippat andra sätt att ta temp. Även om den skulle visa några tiondelar av den grad fel - so what?

Till vardags behöver man väl mest veta om det är ingen feber/lätt feber/hög feber ?

• Tow2Mater

Hand på pannan fungerar oftast utmärkt. Behövs någon specifik siffra fungerar en termometer under tungan bra tycker jag.  Fast det var många år sedan någon behövt en siffra.

Känner du inte om du har feber? Det brukar jag göra. Brukar inte behöva någon termometer.

Svar på tråden vilket ska man använda örontempen eller rumptempen eller vart tar ni tempen i rumpan på er och era barn....?