Utsatta områden i Kristinehamn-Karlskoga?
Jag har fått ett erbjudande om jobb i Kristinehamn, och vi funderar på att ta vårt pick och pack och flytta till Värmland (sambon jobbar hemifrån, så han är flyttbar ). Vi känner inga i Värmland, så nu vänder jag mig till FL i hopp om att någon eller några kan hjälpa oss att svara på frågor om dessa två städer.
Vi tänker oss att först hyra bostad och sedan köpa, helst i samma område som vi hyr för att barnen inte ska behöva byta skola mer än nödvändigt. Vi hade tänkt Kristinehamn i första hand, men även Karlskoga verkar ligga ganska nära och är ett alternativ (Karlstad också, men huspriserna ligger på en annan nivå där).
Det jag undrar främst, är vilka stadsdelar/områden man ska undvika i dessa städer? Vi vill såklart inte bo i ett område som har mycket droger, skjutningar, och annan kriminalitet, utan ett lugn och tryggt område. I en sådan liten stad som Kristinehamn och Karlskoga spelar det mindre roll om vi bor centralt eller i utkanten, avstånden är relativt korta oavsett.
Det vi önskar i övrigt, är att bo så nära en grundskola att barnen kan promenera dit. Gärna nära till kollektivtrafik också.
I Kristinehamn har vi tittat på bostäder i Djurgården, Strand och Östermalm. I Karlskoga i Skranta, Stråningstorp och Bråten (alltså, sådant som ligger ute just nu, vi är öppna för andra områden).
Någon som kan hjälpa?