• Anonym (Flyttfågel)

Utsatta områden i Kristinehamn-Karlskoga?

Jag har fått ett erbjudande om jobb i Kristinehamn, och vi funderar på att ta vårt pick och pack och flytta till Värmland (sambon jobbar hemifrån, så han är flyttbar ). Vi känner inga i Värmland, så nu vänder jag mig till FL i hopp om att någon eller några kan hjälpa oss att svara på frågor om dessa två städer.

Vi tänker oss att först hyra bostad och sedan köpa, helst i samma område som vi hyr för att barnen inte ska behöva byta skola mer än nödvändigt. Vi hade tänkt Kristinehamn i första hand, men även Karlskoga verkar ligga ganska nära och är ett alternativ (Karlstad också, men huspriserna ligger på en annan nivå där).

Det jag undrar främst, är vilka stadsdelar/områden man ska undvika i dessa städer? Vi vill såklart inte bo i ett område som har mycket droger, skjutningar, och annan kriminalitet, utan ett lugn och tryggt område. I en sådan liten stad som  Kristinehamn och Karlskoga spelar det mindre roll om vi bor centralt eller i utkanten, avstånden är relativt korta oavsett.

Det vi önskar i övrigt, är att bo så nära en grundskola att barnen kan promenera dit. Gärna nära till kollektivtrafik också.

I Kristinehamn har vi tittat på bostäder i Djurgården, Strand och Östermalm. I Karlskoga i Skranta, Stråningstorp och Bråten (alltså, sådant som ligger ute just nu, vi är öppna för andra områden).
    Någon som kan hjälpa?

• Svar på tråden Utsatta områden i Kristinehamn-Karlskoga?
  • Anonym (Värmländska)

Karlskoga är en av Sveriges absolut tråkigaste och omysigaste städer. Sett till kriminalitet och stök är det värre där än i många andra värmländska orter - dock är Värmland ännu ganska förskonat jämfört med övriga landet, så även Karlskoga.

Kristinehamn är betydligt mindre med allt vad det innebär, men ligger väldigt fint vid vattnet och är överlag en mycket trevligare stad än Karlskoga. 

Så det hade jag valt.

• Hjelm

Röstar också på Kristinehamn. Har inte jättekoll på Karlskoga ska erkännas, men Kristinehamn tycker jag är en riktigt mysig småstad. Dessutom billigare bostäder och det är ju alltid skönt att slippa pendla.

• Anonym (Flyttfågel)
    Anonym (Värmländska) skrev 2024-03-04 19:40:28 följande:

Karlskoga är en av Sveriges absolut tråkigaste och omysigaste städer. Sett till kriminalitet och stök är det värre där än i många andra värmländska orter - dock är Värmland ännu ganska förskonat jämfört med övriga landet, så även Karlskoga.

Kristinehamn är betydligt mindre med allt vad det innebär, men ligger väldigt fint vid vattnet och är överlag en mycket trevligare stad än Karlskoga. 

Så det hade jag valt.

Tack, vi lutar redan åt Kristinehamn. Då kommer min nästa fråga, vilka områden i Kristinehamn är trevliga att bo i? För jag förutsätter att även om det är trevligare än Karlskoga, så har Kristinehamn sin beskärda del av utsatta områden? Och vi vill inte flytta till ett sådant.
  • Anonym (Flyttfågel)
    Hjelm skrev 2024-03-04 19:49:07 följande:

Röstar också på Kristinehamn. Har inte jättekoll på Karlskoga ska erkännas, men Kristinehamn tycker jag är en riktigt mysig småstad. Dessutom billigare bostäder och det är ju alltid skönt att slippa pendla.

Vilka områden i Kristinehamn ska vi rikta in oss på, tycker du?
  • Hjelm
    Anonym (Flyttfågel) skrev 2024-03-04 19:52:28 följande:
    Vilka områden i Kristinehamn ska vi rikta in oss på, tycker du?
    Jag tror att nästan varsomhelst i centrala Kristinehamn är bra att bo. Stenbacken och Stenstaliden har lite sämre status pga hyreslägenhetsområden där det bor många invandrare och människor med lite lägre social status, om man vill uttrycka sig artigt. Jag tror dock att det är ett ganska oförtjänt rykte. Om det någon gång förekommer stök är det kanske mer sannolikt att det sker där än någon annanstans, men det är inte vanligt. Haft kompisar som bott där i många år och aldrig upplevt problem.

Tätorten Björneborg utanför stan har rätt dåligt rykte, så det skulle man kanske undvika. 

Men förutom det tror jag att ni tryggt kan välja vilken stadsdel som helst och känna er trygga med det.
  • Anonym (Värmländska)

De områden som ni redan tittat på i Kristinehamn är bra allihop.

• Anonym (Flyttfågel)
    Hjelm skrev 2024-03-04 20:06:22 följande:
    Jag tror att nästan varsomhelst i centrala Kristinehamn är bra att bo. Stenbacken och Stenstaliden har lite sämre status pga hyreslägenhetsområden där det bor många invandrare och människor med lite lägre social status, om man vill uttrycka sig artigt. Jag tror dock att det är ett ganska oförtjänt rykte. Om det någon gång förekommer stök är det kanske mer sannolikt att det sker där än någon annanstans, men det är inte vanligt. Haft kompisar som bott där i många år och aldrig upplevt problem.

Tätorten Björneborg utanför stan har rätt dåligt rykte, så det skulle man kanske undvika. 

Men förutom det tror jag att ni tryggt kan välja vilken stadsdel som helst och känna er trygga med det.
    Tack, jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara!

Vad säger du om skolor, har någon grundskola bättre rykte än någon annan?
  • Anonym (Flyttfågel)
    Anonym (Värmländska) skrev 2024-03-04 20:10:27 följande:

De områden som ni redan tittat på i Kristinehamn är bra allihop.

Tack för att du tar dig tid att svara, det uppskattas!

Hur är det med grundskolorna, finns det någon som är extra bra (eller dålig)?
  • Hjelm

På skolfronten har jag tyvärr inga tips att ge.

Svar på tråden Utsatta områden i Kristinehamn-Karlskoga?