• Anonym (Dålig stämning)

    Bodelning med exet - deklaration

    Hej, 
    Det här är en som sagt märklig frågeställning men jag vill gärna höra hur ni tänker.
    För att ni ska få en förståelse kring allt: Jag har en sambo sen två år sedan. Han ägde ett hus tillsammans med sitt ex. Aldrig bebott. Så när de separerade skulle min sambo ta över detta men när han träffade mig så beslöt vi oss att det låg helt fel och var alldeles för litet. Sen har det dragit ut på tiden att göra en bodelning mellan dessa personer. Mest för att de båda inte tagit tag i saken och tyckt att allt känts så krångligt. 
    Nu kom dock en ängel från ovan och tyckte huset var perfekt! Så det såldes! Så min sambo har alltså juridiskt sålt 50% av fastigheten. Dock så gick det med förlust och avdrag ska göras. 

    Jag är utbildad skattejurist och arbetar dagligen med dessa blanketter. Nu när bodelningen ska göras klart, så ska såklart sambon deklarera sin försäljning. Vilken han känner sig helt vilsen i. Självklart hjälper jag honom att göra den.

    Men det som jag stör mig lite på är hur exet ska göra sin deklaration, när jag frågar min sambo så säger han "ja de är väl något jag måste göra.." lite lätt irriterad eftersom exet inte ens vill försöka lösa problemet själv. Jag ser det här från ett utstående perspektiv och tycker dom beter sig likadant i frågan.

    Jag påpekade innan det såldes att bodelningen blir lättare om ägarbyte sker innan försäljning men utan gehör. Och nu vill min sambo att jag gör hans deklaration för att sen "kopiera" över den till exet.

    Jag har inget problem att göra den också, men jag vet att hon aldrig kommer fråga mig om jag kan hjälpa till. 
    Jag vet inte vad egentligen frågan var. men jag tycker det hela känns lite märkligt utan att kunna förklara varför.

Svar på tråden Bodelning med exet - deklaration