• Anonym (lillafrugan)

Hur många öl en fredagskväll?

Hej! Jag är uppväxt med en förälder som hade alkoholmissbruk och som senare dog av detta när jag fortfarande var ung. Jag dricker sällan själv och då vid speciella tillfällen, väldigt kontrollerat. 

Min man däremot hade problem med alkoholen för 10-15 år sedan och blev totalt personlighetsförändrad och elak, vilket fick honom att sluta dricka sprit. 

Öl däremot slutade han inte med, och har druckit mer under ex. semester och helger. 

Nu dricker han i snitt 4-5 st 50cl burkar hemma en fredagskväll och både jag och barnen märker att han är påverkad, främst på grund av talet och att han inte är lika ?med?. Han själv ser inte problemet och anser sig inte bli påverkad det minsta. 

Jag tycker inte hans drickande är inom det ?normala? - vad tycker ni? 

• Svar på tråden Hur många öl en fredagskväll?
  • Anonym

Definiera "öl"?
    50 cl starköl?

• Hjelm

Egentligen spelar det inte jättestor roll hur många burkar det är. Det är konsekvenserna av hans drickande som spelar roll. Om han varje fredag - även inför era barn - dricker så att han börjar sluddrar och inte är "med i matchen" är det tveklöst alldeles för mycket.

• Postman

Det är rätt mycket kan jag tycka. Det låter som om det har gått överstyr. 

• Anonym (Lis)

Är det starköl så är det en för stor mängd. Bara att barnen märker det så är det en för stor mängd oavsett procenthalt.

Upplever ni att det är ett problem så är det ett problem. Du kan ringa stödlinjen och rådfråga.

Alkoholister tycker inte att de har ett problem och kommer försvara sitt drickande. Men det märks tydligt för anhöriga om det är ett problem eller ej. De talar gärna emot sig själva, -jag har inga problem med alkoholen, men det är en uppoffring att ha en vit månad-.
    Det är tungt att leva med, sök stöd för dig och be honom söka hjälp innan det blir värre.

• Anonym (Io)

Ja. Skulle inte vara okej med att han drack så framför barnen. Eller att en person jag brydde mig in drack så överhuvudtaget. Hoppas han tar sig ur det - eller i andra hand att ni övriga i familjen tar er ur det.

• Tukt

Som "Hjelm" är inne på ovan så är det inte så där jättemycket, men heller inte lite.
    Men det spelar ju i sig ingen roll hur mycket det är. Det viktiga är ju hur det fungerar för er och honom. 
    Och är barnen med, så ska ju de inte märka av det nämnvärt alls.

• Anonym (Abc)

Jag tycker 5 burkar av vad som helst är för mycket. Oavsett om det är bubbelvatten, cola eller vad som helst. Varför bälga i sig så mycket dryck?

• Anonym
    Anonym (Abc) skrev 2024-03-09 01:08:53 följande:

Jag tycker 5 burkar av vad som helst är för mycket. Oavsett om det är bubbelvatten, cola eller vad som helst. Varför bälga i sig så mycket dryck?

Ja fiffan brussan. All dryck är riskbruk. Gäller det saft så är det ju bara att lämna direkt.
  • Tukt
    Anonym (Abc) skrev 2024-03-09 01:08:53 följande:

Kan det möjligen vara för att man tycker det är gott? Bara en tanke...
  • Anonym (lillafrugan)

Tack för era svar. Det är 5,3% alkoholhalt, 50cl. Han blir inte full, det är inte det. Men det går inte att missta att han druckit. Han pratar på ett annat sätt, har svårt att ?vara med?, det vill säga - skulle någon berätta något är det inte säkert att han förstår innebörden, eller har svårt att förstå skämt. Han är helt enkelt ?långsammare? i sina reaktioner. 

• Tukt
    Anonym (lillafrugan) skrev 2024-03-09 09:46:11 följande:

Tack för era svar. Det är 5,3% alkoholhalt, 50cl. Han blir inte full, det är inte det. Men det går inte att missta att han druckit. Han pratar på ett annat sätt, har svårt att ?vara med?, det vill säga - skulle någon berätta något är det inte säkert att han förstår innebörden, eller har svårt att förstå skämt. Han är helt enkelt ?långsammare? i sina reaktioner. 

Det låter lite konstigt. Han blir "inte full", men du beskriver hur han blir, som om han var på snudd medvetslöst berusad.
  • Lånehajen

Det enda som egentligen spelar någon roll är frekvensen. Det behöver inte vara några konstigheter med att dricka 5 öl en fredagskväll. Men om det prompt ska drickas varje helg kan du börja fundera på om han har ett problem med alkoholen.

• Anonym (Abc)
    Tukt skrev 2024-03-09 09:30:10 följande:
    Kan det möjligen vara för att man tycker det är gott? Bara en tanke...
    Geni! Så måste det så klart vara.
  • Anonym (Abc)
    Anonym skrev 2024-03-09 01:12:43 följande:
    Ja fiffan brussan. All dryck är riskbruk. Gäller det saft så är det ju bara att lämna direkt.
    Nej det skrev jag inte. Men onödigt. Och definitivt ett beroende. Det kanske inte är hela världen för det finns betydligt värre saker. Men ett onödigt beroende none the less.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (lillafrugan) skrev 2024-03-09 09:46:11 följande:

Låter som mitt ex. Han hade definitivt ett riskbruk. Jag skulle nog vilja kalla honom alkoholist då han hade väldigt svårt att låta bli att dricka en helg eller en längre period. Han drack i smyg och öppnade en öl vid 11 på lördagen ibland. Svårt att veta hur mycket han drack eftersom mycket var i smyg. Men rätt vanligt med 5 starköl en fredag. Jag förstår precis vad du menar med att talet ändras, för mitt ex var det kroppsspråket som ändrades, samt att han blev fientlig mot invandrare och kvinnor i sina uttalanden Han hade svårt att minnas och förstå vad jag sagt, förstod inte att hans skämt inte var roliga eller att han redan sagt en sak flera gånger.
  • Anonym (k)

2,5 liter starköl innehåller lika mycket alkohol som en liten flaska ("kvarting") starksprit.

Den som dricker en kvarting sprit på en kväll utan att bli full har problem.

Och nej, det känns inte rimligt att dricka en liten flaska starksprit varje fredag-kväll.

• Anonym (Ex)

Den här tråden påminner om mitt ex som heller inte såg att hans alkoholkonsumtion var ett problem.
    Eller jo, hans drickande var MITT problem eftersom det var jag som hade problem med det Förvånad.

Iallafall, han drack ofta ca 4-5 starköl, ibland mer och ibland mindre. Fick lynnigt humör, förstärkta känslor åt alla håll, somnade i soffan, trött dagen efter, stank alkohol. Inget attraktivt alls. Problemen berodde inte bara alkoholen, men kanske var det ett symptom på att han inte mådde bra/ trivdes/ älskade oss?

Har kanske inte så mycket råd att ge, men kanske en tankeställare. Jag är glad att mitt ex är ett ex nu!

• Anonym (Mini)

Det är för mkt för mig, hade inte velat vara tillsammans med någon som gör det. Jag kan förstå det på ett sätt, hade liknande beteende själv för ett antal år sen men mindre mängd, är kvinna. Det var ett behagligt sätt att varva ner från det pressande jobbet jag hade då men det funkar egentligen inte, jag blev trött nästa dag och fick inte ut lika mkt av helgen.

När jag nån gång är på systembolaget så ser jag dom där inköpen en del män gör, en hel massa 50cl starkölsburkar. Då tänker jag ok, här är en mängddrickare, ofta med hantverkarkläder. Jag kan gilla den där friheten på helgen men hur hälsosamt är det i längden. Det undrar jag.

• Anonym (M)
    Anonym (k) skrev 2024-03-10 07:44:36 följande:

2,5 liter starköl innehåller lika mycket alkohol som en liten flaska ("kvarting") starksprit.

Den som dricker en kvarting sprit på en kväll utan att bli full har problem.

Och nej, det känns inte rimligt att dricka en liten flaska starksprit varje fredag-kväll.

Stor skillnad på om det är en liten kvinna eller en stor man. Väger man en del så blir man sannolikt inte full av en kvarting under en kväll. 
Svar på tråden Hur många öl en fredagskväll?