• Anonym (Frihet123)

Introducera ett öppet förhållande

Jag äe en man i 40årsåldern som efter ett drygt år som singel hittat en kvinna jag verkligen har djupa känslor för. Vi är mycket samspelta och sexlivet är fantastiskt. 
    Större delen av mitt vuxna liv levde jag i ett monogramt förhållande som fungerade mycket dåligt och de sista åren var helt se lösa. Åren i ofrivilligt celibat satte sina spår psykiskt.
    Tillslut fick jag nog och lämnade. Jag började dejta och det gick över förväntan bra.

Plötsligt blomstrade sexlivet och jag hade en rad kk-relationer och allmänt lättsamt dejtande. Sedan träffade jag hon som förändrade allt och som jag dejtar exklusivt sedan några månader.

Jag brottas hela tiden med tanken på att jag inte kommer klara en lång monogram relation. Jag behöver den sexuella variationen. Jag vill testa trekanter, gruppsex, älskar spänningen i nya möten. 
    Måste tillägga att mina sexuella erfarenheter innan den monogama skitrelationen var väldigt små, så den här tiden som medelålders singel har varit en fullständig revolution och ett pånyttvaknande. 

Min önskan är att leva i en öppen relation där vi båda har friheten att träffa vilka vi vill, och att vi även träffar andra par och singlar tillsammans. Tjejen har uttryckt fantasier om trekanter, så där finns en liten öppning. Hur lägger jag fram detta
    på ett hänsynsfullt sätt? Jag är rädd att skrämma iväg henne, men samtidigt
    måste jag vara ärlig. Ni som öppnat upp era relationer - vilka steg tog ni?

• Svar på tråden Introducera ett öppet förhållande
  • Anonym (Ne)

Du kommer förstöra relationen. Antingen så kommer hon säga nej och då får du göra ett val, eventuell så säger hon nej och lämnar dig. Eller så säger hon JA, och du börjar ligga och flirta med andra. Du kommer tillslut märka att när hon börjar ligga med andra så kommer hon ha mycket större utbud än dig eftersom kvinnor lättare hittar en manlig sexpartner. Dessutom, eftersom detta är din idé, så finns risken hon blir kär i någon annan.
    Jag tror du mer lever i en fantasivärld, du vill ha kakan och äta den så att säga. Det låter magiskt i din fantasivärld men i verkligheten kommer allt bli smutsigt, rörigt och tjafsigt.
    Men lycka till haha

• Anonym (Frihet123)

Givetvis är det en risk jag måste ta, men känner att jag måste vara ärlig. De flesta monogama förhållanden håller inte heller. Jag tar hellre en risk i hopp om att få något jag drömmer om än att kta risken med monogamins avigsidor, som antagligen slutar med tristess och otrohet ändå

• Anonym (Been there, done that)

Den största risken ni båda tar är att ni får känslor för dom andra sexpartners ni träffar. Om du matchar sexuellt med nån annan som kanske har nån form av kinks du delar är ju risken överhängande att du hellre träffar henne än du träffar flickvännen .  Och flickvännen å sin sida kanske träffar nån som är mer monogam än dig... 
    Allt handlar ju att ni måste vara medveten om konsekvenser av ett öppet förhållande och kan deala med dom på ett vuxet sätt så ni inte i slutändan sårar varandra, svartsjuka uppstår  och börjar anklaga varandra för otrohet etc..

Och inte att förglömma...att vilja ha trekant, gå på klubb etc betyder inte per automatik att man vill ha öppet förhållande. Det kan bara vara så att man vill krydda det sexliv man har utan att vara beredd på att dela dig med andra. Man kan vara monogam och ändå ha trekant... 

• Fjäril kär
    Anonym (Frihet123) skrev 2024-03-11 00:22:17 följande:

Givetvis är det en risk jag måste ta, men känner att jag måste vara ärlig. De flesta monogama förhållanden håller inte heller. Jag tar hellre en risk i hopp om att få något jag drömmer om än att kta risken med monogamins avigsidor, som antagligen slutar med tristess och otrohet ändå

Även ett öppet förhållande har regler och gränser och kan självklart sluta i tristess och otrohet. 
    Öppet förhållande är ingen garanti.  

Det låter som att du använder öppet förhållande som flyktväg av rädsla istället för att jobba på det som hände dig och det är ingen bra utgångspunkt.  Det kommer sabba dina förhållanden . 
  • Anonym (Frihet123)

Visst är det så. Men ett öppet förhållande garanterat ett rikare och mer varierat sexliv och möjligheter som ett fastlåst monogama förhållande helt saknar.
    Jag läste en undersökning som visar att de som har ett öppet förhållande i genomsnitt har mer sex med sin primära partner än vad de i monogama förhållanden har. Detta låter helt kontraintuitivt, men vid närmare eftertanke helt logiskt. Har man möjlighet att krydda sexlivet med andra partners och även ha gemensamma äventyr med andra spiller nog den entusiasmen över och man håller lättare det slentrianmässiga på avstånd.

Att jobba på det som hände är väl precis det jag gör. Drar konsekvenserna av vad som inte funkat. Kanske är det också att jag blivit äldre och insett att man inte bara kan slösa med åren. Mitt år som singel har på det sexuella planet varit mer värdefullt än de 20 tidigare åren då jag satt fast i en relation. Att återigen riskera att hamna i något som riskerar att bli ett mer och mer torrlagt sexliv är en risk. Hellre ett fritt förhållande som brakar efter några år pga argument som nämns här än resten av livet i något som på något sätt påminner om min tidigare relationserfarenhet.

• Anonym (Z2)

Vi öppna förhållandet efter ha varit tillsammans ett par år där killen tände på att se tjejen ha sex med andra män, trekanter samt att killen även fått ha en älskarinna. Vi är tillsammans 10 år senare utan svartsjuka eller strul. Öppna kort och inget hemlighetsmakleri så har det funkat för oss 

• Anonym (Ilse)

Jag vet inte hur mycket du berättat om din resa för henne men känns ju bra om hon vet lite om den. Man behöver kanske inte börja med att diskutera ett vidöppet förhållande heller. Börja prata om sex tillsammans med en eller flera extrapersoner. Hon kanske vill testa att gå på klubb? Koncentrera dig även på vad hon kan få ut av det. Vad skulle ni ha för gränser och hur ofta skulle ni göra utsvävningar? Kan den andra säga nej osv. Se lite var saker landar hos henne och låt det ta tid. Har man inte tänkt i de banorna tidigare kan det vara omvälvande. Hon behöver också tid att känna vad hon vill på riktigt. Visa också på olika sätt att det är henne du vill ha och att du inte tvivlar på det. 

• Anonym (Benny Buffalo)

Det är vanligt att kvinnor vill ha öppet förhållande. Visa henne videon "Secret fantasy most women have" med Nadia Bokody (Youtube)

• Man i norr

Försök att få veta hur ofta hon onanerar, såväl nu som när hon var singel. 
    Inte alla är bekväma med att prata om sånt, men du kan ju börja med att berömma erat förhållande och säga att du inte har behov av att göra det själv nu när ni har så mycket och bra sex.
    Om du skulle få reda på att hon nästan aldrig onanerar som singel, då ska du nog ta dina farhågor på allvar. Då har hon ingen egen drift och det är stor risk för att lusten också minskar drastiskt när förälskelsefasen väl gått över.

• Anonym (Frihet123)
    Anonym (Ilse) skrev 2024-03-11 06:49:52 följande:

Jag vet inte hur mycket du berättat om din resa för henne men känns ju bra om hon vet lite om den. Man behöver kanske inte börja med att diskutera ett vidöppet förhållande heller. Börja prata om sex tillsammans med en eller flera extrapersoner. Hon kanske vill testa att gå på klubb? Koncentrera dig även på vad hon kan få ut av det. Vad skulle ni ha för gränser och hur ofta skulle ni göra utsvävningar? Kan den andra säga nej osv. Se lite var saker landar hos henne och låt det ta tid. Har man inte tänkt i de banorna tidigare kan det vara omvälvande. Hon behöver också tid att känna vad hon vill på riktigt. Visa också på olika sätt att det är henne du vill ha och att du inte tvivlar på det. 

Tack! Det här tar jag till mig av och ska tänka noga på. Att gå varsamt fram, försöka locka fram hennes intresse för att träffa fler. Berätta att jag gillar tanken att se henne med andra män och kvinnor. Göra detta till något spännande för oss samtidigt som jag vill visa hur mycket jag tycker om henne. Men om saker snabbt ställs på sin spets, om hon frågar mig exakt vad mina önskemål är, så kan jag ju inte vela tassa runt på tå heller.
    Att bara plötsligt drämma fram ett manifest med mina önskemål, samt att försöka argumentera logiskt för min syn och be om ett ja eller nej är nog en väldigt dum idé. 
    Jag har givetvis berättat om min frustration från min tidigare relation och vilken befrielse det var att få bege mig ut på äventyr.
Svar på tråden Introducera ett öppet förhållande