• Anonym (Vitsippa)

Någon mer som hatar sitt jobb?

Finns det någon mer här på FL som hatar sitt jobb eller trivs alla med vad ni gör? Hur hanterar ni om ni inte trivs? Försöker ni lösa det på nåt sätt eller biter ni ihop? Dämpar ni ångesten med något och kör på?

Har helt ok chef och kollegor, det är jobbet jag avskyr. Högt tempo, vara glad och positiv hela tiden, mycket ansvar och stressa i sig lunchen. 

• Svar på tråden Någon mer som hatar sitt jobb?
  • Anonym (EA)

Hej,
    Alla älskar definitivt inte sitt jobb, tyvärr. Om du har möjlighet, testa en annan arbetsplats, bransch eller liknande. Livet är för kort för att vantrivas på jobbet och få ångest varje dag. Många biter nog ihop alldeles för länge tills man blir utbränd eller mår psykiskt och eller fysiskt dåligt.

Hoppas det löser sig för dig!

• Anonym (Vitsippa)
    Anonym (EA) skrev 2024-03-11 20:42:06 följande:

Hej,
    Alla älskar definitivt inte sitt jobb, tyvärr. Om du har möjlighet, testa en annan arbetsplats, bransch eller liknande. Livet är för kort för att vantrivas på jobbet och få ångest varje dag. Många biter nog ihop alldeles för länge tills man blir utbränd eller mår psykiskt och eller fysiskt dåligt.

Hoppas det löser sig för dig!

Tack för svar. Har jobbat inom samma yrke i 2 år och har nog avskytt det sedan dag 1, det räckte inte med att jag har gått ner i tid. Får bara mer och mer ångest. Det tråkiga är att man lade flera år på högskolan... men jag får tänka att det alltid lönar sig att ha utbildning. Kanske har lättare att få nåt annat jobb då inom nån annan bransch?
    Tips mottages?
  • Anonym (Carita)

Inte hatar men jobbet tar så mycket tid från ens privata ledighet pga allt man ska sätta sig in i och utveckla hela tiden. Okej att hålla sig med tiden men i den här farten påverkas jag väldigt mycket.
    Mitt liv är och ska vara mer än jobb, men känner allt mer att jobbet styr mitt hela liv.
    Inom vilken bransch arbetar du i TS?

• Anonym (Elena)

Det är väl bara att byta jobb eller säga upp sig om man inte trivs!
    Vad är problemet?

Det finns ingen som tvingar dig att gå och jobba om du inte VILL!

Man kan byta jobb, gå hemma, eller börja plugga eller göra vad man vill nu förtiden..Om du nu inte fattat det än.

Skyll inte på jobbet för att du inte gör det du VILL göra innerst inne..

• Anonym (EA)
    Anonym (Vitsippa) skrev 2024-03-11 20:47:35 följande:
    Tack för svar. Har jobbat inom samma yrke i 2 år och har nog avskytt det sedan dag 1, det räckte inte med att jag har gått ner i tid. Får bara mer och mer ångest. Det tråkiga är att man lade flera år på högskolan... men jag får tänka att det alltid lönar sig att ha utbildning. Kanske har lättare att få nåt annat jobb då inom nån annan bransch?
    Tips mottages?
    Eftersom du berättar att du får mer och mer ångest låter det oroväckande. Jag tycker inte att du ska känna dig bunden eller fast med ditt yrke trots högskoleutbildning.
    Som du säger lönar sig alltid utbildning, så det är inte år du bara slösat bort, trots att du kanske känner så just nu. Vad jobbar du med?
  • Anonym (Vitsippa)

Tack för alla svar, det värmer. Som ni förstår så vill jag inte avslöja exakt vad jag jobbar med, men jobbar i ett yrke där jag träffar människor i olika åldrar och behandlar dom. En del trevliga och en del mindre trevliga.

• Anonym (Vitsippa)
    Anonym (EA) skrev 2024-03-11 20:56:44 följande:
    Eftersom du berättar att du får mer och mer ångest låter det oroväckande. Jag tycker inte att du ska känna dig bunden eller fast med ditt yrke trots högskoleutbildning.
    Som du säger lönar sig alltid utbildning, så det är inte år du bara slösat bort, trots att du kanske känner så just nu. Vad jobbar du med?
    Ja, det funkade ok i början trots att jag kände att det var fel yrke. Jag orkar inte ge så mycket som krävs och vara engagerad och känner mig otillräcklig. Ångesten är från o till vidrig, hela söndagen går åt till att må skit och inte orka ta för sig nåt eller kan koncentrera mig på nåt. Vet att jag inte kan ha det såhär:/
  • Anonym (Elena)
    Anonym (Vitsippa) skrev 2024-03-11 21:17:20 följande:
    Ja, det funkade ok i början trots att jag kände att det var fel yrke. Jag orkar inte ge så mycket som krävs och vara engagerad och känner mig otillräcklig. Ångesten är från o till vidrig, hela söndagen går åt till att må skit och inte orka ta för sig nåt eller kan koncentrera mig på nåt. Vet att jag inte kan ha det såhär:/
    Det kan sluta med sjukskrivning om du pressar dig så pass mycket att du bara MÅSTE jobba så att du inte ens kan ta det lugnt när du väl är ledig!? eller vad tror du själv egentligen kommer inträffa om du fortsätter så här i ngr år till?

Så vad är pöängen med att fortsätta på ett jobb som drar musten ur dig?

Ja om du inte VILL bli sjukskriven pga utbrändhet då..Då ska du ju fortsätta att gå och jobba på samma jobb.

Bara för att du har pluggat till det du gör så är det inget som säger att du kan välja ett helt annat yrke som du verkligen kan trivas och må bra med..
  • Anonym (Utväg)

Jag känner så ibland och kan inte bara bita ihop, därför  tänker jag testa annat samma branch men med andra arbetsuppgifter. 

• Anonym (Slutat)

Hatar är ett starkt ord, men jag ogillade anställningen såpass att jag slutade så fort jag tjänat tillräckligt.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag älskar inte mitt jobb, men jag gillar mitt jobb.

Tror inte jag skulle klara att vara kvar på ett jobb som jag hatade.

Man kan inte trivas med allt. Men man kan inte fortsätta på ett jobb som slukar all energi och ofta ger stark ångest. Du kommer att gå in i väggen TS, du måste försöka hitta en annan lösning. Du kanske pallar ett tag till, men inte i längden.

• Anonym (Flanör)

Jag hatar inte jobbet men jag hatar att jobba. Jobbet tar upp så mycket tid och många gånger känns det som att jag inte har något liv eller tid för allt annat jag vill göra. 

Jag vill helst inte jobba alls men tyvärr är det inte ett alternativ pga ekonomin och jag vägrar bli en snyltare och leva på bidrag. 

• Anonym (Slutat)
    Anonym (Vitsippa) skrev 2024-03-11 20:47:35 följande:
     Det tråkiga är att man lade flera år på högskolan... men jag får tänka att det alltid lönar sig att ha utbildning.
    Visst får du tänka att det alltid lönar sig att ha en utbildning, många intalar sig det istället för att inse att det gått inflation även i utbildning nu när många studerar men ändå inte får roliga, meningsfulla välbetalda fasta tjänster som de vill vara kvar på utan har ångest på söndagarna inför arbetsveckan.

Jag tror inte att eftergymnasiala utbildningar lönar sig generellt, kan man börja jobba som hantverkare dagen efter den praktiska gymnasieutbildningen har man ett oerhört ekonomiskt försprång gentemot dem som läser på högskola med csnlån.
  • Pixxel

Så kände jag på mitt gamla jobb. Jag skolade om mig och nu har jag ett jobb jag gillar. Älska att jobba kommer jag nog aldrig att göra.

• Anonym (Trivs)

Jag trivdes inte med mitt jobb innan men har börjat tänka om och är nu istället bara glad att jag har ett jobb att gå till överhuvudtaget och även om inte alla arbetsuppgifter är så roliga så behöver jag jobbet för den sociala biten, eftersom jag är ganska ensam på min fritid/ lediga tid.

Jag har bra arbetskamrater och en hygglig chef.

• NHult

Det få gånger jag hamnat fel har jag bytt jobb,
    Man tillbringar för mycket tid på jobbet för att inte trivas.

Varför inte
  • Anonym (Vitsippa)
    Anonym (Elena) skrev 2024-03-11 22:03:34 följande:
    Det kan sluta med sjukskrivning om du pressar dig så pass mycket att du bara MÅSTE jobba så att du inte ens kan ta det lugnt när du väl är ledig!? eller vad tror du själv egentligen kommer inträffa om du fortsätter så här i ngr år till?

Så vad är pöängen med att fortsätta på ett jobb som drar musten ur dig?

Ja om du inte VILL bli sjukskriven pga utbrändhet då..Då ska du ju fortsätta att gå och jobba på samma jobb.

Bara för att du har pluggat till det du gör så är det inget som säger att du kan välja ett helt annat yrke som du verkligen kan trivas och må bra med..
    Jag vet att jag kommer gå in i väggen om jag fortsätter, så ja, det förstår jag. Det enda anledningen till att man stannar är ju lönen. Men är det värt det om man har ångest och mår illa varje dag, nej jag vet. Har dock så mycket sparat att jag skulle klarar mig utan jobb några år. Vill dock jobba och kollar upp allt möjligt just nu.
Svar på tråden Någon mer som hatar sitt jobb?