• Anonym (Viveka)

Bra områden London

Vi (jag, man och två barn i lågstadieåldern) ska inom en snar framtid flytta till London. Min man har fått ett välbetalt jobb där. Nu är frågan var i London vi bör flytta. Vi vill ha tips på barnvänliga, trygga områden där det är lätt att röra sig utan bil. Jag har inget körkort och vill kunna ta mig till ställen på egen hand. Hur pass vanligt förekommande är skolbussar? Vill att barnen hamnar i bra skola och vill veta om det finns möjlighet att de åker skolbuss om skolan är längre bort. 

och ja, vi kan flytta var som helst i London. 

• Svar på tråden Bra områden London
  • Anonym (Viveka)

Ni får väldigt gärna berätta om andra saker gällande London, både bra och dåligt. Jag har inte varit där på säkert 10 år och då var jag i centrala London. 

Andra frågor gällande skola: har eleverna skoluniform och måste de ha medhavd lunch eller finns skolor som i Sverige där det serveras lunch från skolan? 

• Anonym (Bott utomlands)

Ta kontakt med SWEA London.
    De som jobbar på makens kommande arbetsplats borde vara bra att fråga.

• Anonym (Bott i London)

Allt handlar om vilken budget ni har. Vill ni att barnen går i svensk skola så finns den i Hammersmith jag hade i så fall valt att flytta till ett område i närheten. Det är väldigt lätt att åka kommunalt i London tåg och bussar går betydligt oftare än i Sverige. Tänk på att barn under 12 år inte får resa eller gå någonstans ensamma. Skolbussar är vanligt men jag vet inte exakt hur det fungerar. 

• Anonym (Bott i London)
    Anonym (Viveka) skrev 2024-03-12 16:07:24 följande:

Ni får väldigt gärna berätta om andra saker gällande London, både bra och dåligt. Jag har inte varit där på säkert 10 år och då var jag i centrala London. 

Andra frågor gällande skola: har eleverna skoluniform och måste de ha medhavd lunch eller finns skolor som i Sverige där det serveras lunch från skolan? 

De kan ta med lunch eller köpa i kafeterian jag rekommenderar termosar för varm mat det finns oftast inget kylskåp eller uppvärmningsmöjligheter de flesta äter mackor, frukt och en liten chipspåse eller brownie. Uniform är vanligt men alla skolor har inte det. Svenska skolan har inte uniform. 

https://swedishschool.org.uk/

• Anonym (Fia)

Från vad jag hört av bekanta som är infödda i södra delarna av England så är det generellt så att London är snordyrt så in i helvete, inklusive ens så långt på M4 som byar straxt bortom Reading( Reading vill du inte bo, men byar i närheten kan vara ok men det går inte direkt utan bil) - har en bekant i Newbury och prisläget där är att med en normallön kan du inte bo själv. 

Dvs Stockholmspriser är jättebilligt i jämförelse. Så med det sagt och det då innefattande sämre områden och att vi generellt har högre bostadsstandard än icke-rika i UK i Sverige så får man hoppas att det är mer betalt än vad som allmänt anses med "välbetalt" om det är bara en av er som ska arbeta och du har höga förväntningar på områden. Och är det fråga om så välbetalda arbeten så finns det oftast hjälp att få från företaget som anställt honom att hitta ett lämpligt boende. 
    Det är ofta en bra idé att bo ganska långt från själva London men någonstans där kommunikationerna är bra. 

Som sagt, snordyrt. Eller ja i princip hela södra England är väldigt dyrt och väldigt många behöver köa för sk council housing där köerna är oerhört långa. 

Så bästa tipset är att be om hjälp med råd från företaget han ska arbeta för. Och att inte bo i själva London även om han arbetar där. 

• Anonym (Viveka)

Mina barn kan lite engelska och helst skulle jag vilja att de fick i engelsk skola så de lär sig språket men det kanske är bättre de går i Svensk skola eller? 

Hur pass bra engelska måste man kunna för att ?överleva ? i en vanlig engelsk skola där utbildningen är på engelska? 

De är 9 och 6 år. 

• Anonym (Bott i London)
    Anonym (Viveka) skrev 2024-03-12 16:28:40 följande:

Mina barn kan lite engelska och helst skulle jag vilja att de fick i engelsk skola så de lär sig språket men det kanske är bättre de går i Svensk skola eller? 

Hur pass bra engelska måste man kunna för att ?överleva ? i en vanlig engelsk skola där utbildningen är på engelska? 

De är 9 och 6 år. 

Vad menas med lite engelska? De kommer inte kunna lära sig engelska från grunden i skolan men pratar de nästan lika bra engelska som svenska kan det fungera. Kan du föra en vanlig normal konversation på engelska med dem och de kan ge adekvata svar skulle jag säga att det räcker. Tänk också på att barnen börjar skolan när de är 4 år i England så dina barn kommer få kämpa för att komma i kapp. 6- åringen bör kunna läsa och skriva på både engelska och svenska exempelvis. 
  • Anonym (Viveka)
    Anonym (Fia) skrev 2024-03-12 16:25:01 följande:

Från vad jag hört av bekanta som är infödda i södra delarna av England så är det generellt så att London är snordyrt så in i helvete, inklusive ens så långt på M4 som byar straxt bortom Reading( Reading vill du inte bo, men byar i närheten kan vara ok men det går inte direkt utan bil) - har en bekant i Newbury och prisläget där är att med en normallön kan du inte bo själv. 

Dvs Stockholmspriser är jättebilligt i jämförelse. Så med det sagt och det då innefattande sämre områden och att vi generellt har högre bostadsstandard än icke-rika i UK i Sverige så får man hoppas att det är mer betalt än vad som allmänt anses med "välbetalt" om det är bara en av er som ska arbeta och du har höga förväntningar på områden. Och är det fråga om så välbetalda arbeten så finns det oftast hjälp att få från företaget som anställt honom att hitta ett lämpligt boende. 
    Det är ofta en bra idé att bo ganska långt från själva London men någonstans där kommunikationerna är bra. 

Som sagt, snordyrt. Eller ja i princip hela södra England är väldigt dyrt och väldigt många behöver köa för sk council housing där köerna är oerhört långa. 

Så bästa tipset är att be om hjälp med råd från företaget han ska arbeta för. Och att inte bo i själva London även om han arbetar där. 

Han kommer tjäna omkring 10 000 pund/månad. Med dem pengarna kanske man inte kommer så långt alltså? Jag planerar att också jobba men vet ej ännu om eller när jag kommer hitta ett jobb. Jag har dock en lågavlönad utbildning. 
  • Anonym (Bott i London)
    Anonym (Viveka) skrev 2024-03-12 17:25:20 följande:
    Han kommer tjäna omkring 10 000 pund/månad. Med dem pengarna kanske man inte kommer så långt alltså? Jag planerar att också jobba men vet ej ännu om eller när jag kommer hitta ett jobb. Jag har dock en lågavlönad utbildning. 
    Det kommer bli tajt. En trea i centrala London går på runt 70 000 kronor/månad och skolan kostar 30 000 kronor/månad. 
  • Anonym (Viveka)
    Anonym (Bott i London) skrev 2024-03-12 18:03:01 följande:
    Det kommer bli tajt. En trea i centrala London går på runt 70 000 kronor/månad och skolan kostar 30 000 kronor/månad. 
    Vi tänkte inte bo i centrala London utan lite utanför, men där det ändå finns bra tåg- och bussförbindelse. Någon ?närförort?. 
Svar på tråden Bra områden London