• Anonym (Stämmer?)

Stämmer detta om att börja få gråa hår?

Jag hörde en dum sak idag - eller vad jag tyckte lät dumt men som jag nu tänkt på om det verkligen stämmer. Hittar inget online.

Jag börjar få enstaka gråa hårstrån och det syns tydligt eftersom jag har mörkt hår.

Jag sa till en vän att jag drar bort om jag hittar något grått hår för jag är inte riktigt redo att börja färga än (plus att de är så få) och hon svarar snabbt förfärat:

"Du kan ju inte dra bort gråa hårstrån, då kommer hårstråt aldrig tillbaka! Det kommer sluta med att du blir otroligt tunnhårig om du drar bort dem!"

Jag har tjockt hår och är inte många hårstrån det handlar om som sagt, men stämmer verkligen detta? Gråa hår är väl som vilka hårstrån som helst, och de växer ju ut om man tappar/drar bort dem. Eller har jag helt fel?

• Svar på tråden Stämmer detta om att börja få gråa hår?
  • Anonym (Eh)

Klart det kommer tillbaka, men det kommer att vara grått i alla fall så lika bra du slutar dra dem.

• Mrs Moneybags

Det är klart du kan dra bort dem, men det där funkar bara till en viss gräns. Sedan blir de grå hårstråna för många och då har man inget val annat än att låta dem sitta kvar. Fråga mig, jag är helt gråhårig Skrattande

Färg funkar knappt på grått hår heller, så det enklaste är att bara go with the flow och acceptera sin nya hårfärg. 

• PH76

Lär dig leva med dem istället, jag är 48 och har börjat få lite gråa hårstrån, det gör mig inte det minsta. Färga kommer jag aldrig att göra.

• Anonym (HmJ)

Klart att det kommer tillbaka, hårsäcken finns kvar. Man tappar hårstrån hela tiden

• Anonym (Så)

Jag hittade mitt första vita strå vid 35 års ålder. Har fortsatt plocka dom och är idag snart 52 och inte grå-/vithåriga än. Kommer fortfarande bara enstaka. Och jag är inte tunnhårigare.
    Någon sa till mig för några år sedan, att jag kommer bli flint till slut. 🤣 Då svarade jag att jag har så mycket att ta på så lite bortfall skadar inte.
    Men som sagt. Har inte märkt att mitt tjocka svalll blivit tunnare. En frissa sa tom till mig att jag hade ovanligt tjockt hår för att vara Skandinavisk. 
    Är mörkblond. På sommaren blond.

• Postman

Tror inte ett smack på det. Klart det gråa kommer tillbaka. Blir du grå så blir du liksom. Det finns i ditt dna.  

• mammabitch

Önskar att det fungerade så på de där stråna som dyker upp där de inte ska vara , men nej.

Funkar utmärkt att lägga en toning i mörkt hår när de grå blir för många,

• Anonym (HmJ)

Det är snyggt med grått hår

• Anonym (Kim)

Det är en kamp du definitivt kommer att förlora. Omfamna dem istället. Kolla, du kommer att få rynkor också. Slinga eller tona håret. Finns bra skit med gråhårstäckning. Se till att det hålls levande och inte en färghjälm. 

• asdfgh
    PH76 skrev 2024-03-15 13:55:38 följande:

Lär dig leva med dem istället, jag är 48 och har börjat få lite gråa hårstrån, det gör mig inte det minsta. Färga kommer jag aldrig att göra.

Du vet inte hur gammal TS är. Det är en väldans skillnad på att börja få gråa hår vid 45 och att börja få dem i 20årsåldern...
  • Cereal Killer

En hårsäck kan bara producera ett visst antal hårstrån, så ja, med tiden påverkas tjockleken. Det är ju tex jättevanligt att kvinnor plockar sina ögonbryn i flera år och sen inte kan få tillbaka den naturliga tjockleken på brynen.

Sen är frågan om skillnaden blir så stor att den någonsin blir märkbar. Det beror ju på hur många strån du tar bort, under hur lång tid du gör det och hur tjockt hår du har.

• PH76
    asdfgh skrev 2024-03-16 07:36:39 följande:
    Du vet inte hur gammal TS är. Det är en väldans skillnad på att börja få gråa hår vid 45 och att börja få dem i 20årsåldern...
    Helt korrekt, men det hade inte spelat mig någon roll. Grått hår på män kan vara snyggt och coolt, men bara om man äger det.
  • Cathariiina

TS, är det inte bättre att du använder ett tonande schampo? Det finns sådana där färgen sätter sig mer på de gråa hårstråna (på grund av deras porösare struktur) än på de andra hårstråna. Det gör att det blir fina schatteringar i håret - till skillnad från en helfärgning, som oftast ser uppenbart färgat och konstgjort ut. 

Cereal Killer skrev 2024-03-16 07:57:46 följande:

En hårsäck kan bara producera ett visst antal hårstrån, så ja, med tiden påverkas tjockleken. Det är ju tex jättevanligt att kvinnor plockar sina ögonbryn i flera år och sen inte kan få tillbaka den naturliga tjockleken på brynen.

Sen är frågan om skillnaden blir så stor att den någonsin blir märkbar. Det beror ju på hur många strån du tar bort, under hur lång tid du gör det och hur tjockt hår du har.

Sant. Jag skulle aldrig få för mig att frivilligt minska mitt hårs tjocklek. 
  • Anonym (Stämmer?)

Jag är 35. Har kanske 10-15 grå hårstrån jag rycker.

Ja, jag vet att jag kommer förlora kampen och förbereder mig också mentalt för att så småningom bli helt gråhårig (vilket jag tycker kan vara sjukt snyggt). Det är inte det jag undrade.

Min fråga var om hårsäckarna med de gråa hårstråna är speciella gentemot de färgade hårstråna - att de alltså INTE växer tillbaka efter att man tappat dem, som hår överlag brukar göra.

Men flera har nu bekräftat min misstanke om att det min vän sa inte stämde. Det tackar jag för.

• Cathariiina
    Anonym (Stämmer?) skrev 2024-03-16 16:57:23 följande:

Jag är 35. Har kanske 10-15 grå hårstrån jag rycker.

Ja, jag vet att jag kommer förlora kampen och förbereder mig också mentalt för att så småningom bli helt gråhårig (vilket jag tycker kan vara sjukt snyggt). Det är inte det jag undrade.

Min fråga var om hårsäckarna med de gråa hårstråna är speciella gentemot de färgade hårstråna - att de alltså INTE växer tillbaka efter att man tappat dem, som hår överlag brukar göra.

Men flera har nu bekräftat min misstanke om att det min vän sa inte stämde. Det tackar jag för.

Fast det är sant att ett hårstrå som man RYCKER bort inte kommer tillbaka hur många gånger som helst. Och för varje gång blir det tunnare. Att rycka bort det med våld skadar ju hårsäcken, till skillnad från när håret lossnar av sig själv efter att ha uppnått sin maximala livslängd. Då inträder en viloperiod på ca tre månader, innan hårsäcken börjar producera hår igen.

Jag kommer ihåg detta från när jag var gravid och tappade mycket hår - då kom hårsäckarna ur fas. Så sedan när det började växa igen, så blev det många hårstrån samtidigt (eftersom färre var i vilofas). Har aldrig haft så tjockt hår!

Tror inte att det är någon skillnad härvidlag på om håret är grått eller har sin ungdomsfärg kvar, jag kan inte se vad det skulle vara för mekanism i så fall. 
  • Anonym (Usch)
    Anonym (HmJ) skrev 2024-03-15 15:00:48 följande:

Det är snyggt med grått hår

Fulaste som finns! Tycker att det åldrar utseendet SÅ mycket!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Usch) skrev 2024-03-16 18:27:37 följande:
    Ja, grått signalerar onekligen "gammal". Jag tycker att de enda gångerna grått hår är snyggt på en kvinna, är när det kommer ovanligt tidigt och hon fortfarande ser uppenbart ung ut i ansiktet. Då kan det vara något speciellt och unikt just i KONTRASTEN mellan ungdomen och det silvergråa håret. Ungefär som när någon har violblå ögon, rosavit hy - och korpsvart hår.

Män som har ett visst utseende och en vis typ av charm - "de grå tinningarnas charm" - kan också vara tjusiga i sina första grå slingor. Men bara om de är snygga och ungdomliga och charmiga i övrigt som sagt, och när det blir mer grått än ursprunglig färg börjar det signalera "gammal" även för en man.
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Usch) skrev 2024-03-16 18:27:37 följande:
    🤣
Svar på tråden Stämmer detta om att börja få gråa hår?