• Anonym (My)

Gå på kalas efter feber?

Är det helt kört med kalas ikväll om barnet i fråga hade lite feber fram till lunch igår? Det är ju mer är 24 timmars feberfrihet (och frisk i övrigt) och för skolan gäller ju 24 timmar.

• Svar på tråden Gå på kalas efter feber?
  • Anonym (M)

Nej det är ok, tycker jag. om barnet i övrigt är piggt och äter som vanligt. 

• MsM84

Hos oss skulle det bero på. Skulle det vara familjekalas och ingen närvarande har nedsatt immunförsvar skulle jag tycka det är ok. 

Är det kompiskalas och barnet är hemma från skolan pga sjukdom skulle jag inte låta barnet gå. Helt enkelt för att om man är för sjuk för att gå till skolan skulle jag inte se det som ok med nöjesaktiviteter.

• Anonym (My)
    MsM84 skrev 2024-03-15 09:35:33 följande:

Hos oss skulle det bero på. Skulle det vara familjekalas och ingen närvarande har nedsatt immunförsvar skulle jag tycka det är ok. 

Är det kompiskalas och barnet är hemma från skolan pga sjukdom skulle jag inte låta barnet gå. Helt enkelt för att om man är för sjuk för att gå till skolan skulle jag inte se det som ok med nöjesaktiviteter.

Det är ingetdera, det är en vuxen som firas där barn är varmt välkomna. Vad gäller immunnedsättning har jag ingen aning om de andra gästerna. Men jag anser att det är den immunnedsattes ansvar att informera om detta. Alla kan inte stanna hemma på grund av eventuell sjukdom, för att någon eventuellt är immunnedsatt. Till protokollet vill jag också lägga till att jag själv är immunnedsatt och, när sjukdomar härjar som värst, ofta avstår arrangemang av större art.  
  • Anonym (Viiiii)
    Anonym (My) skrev 2024-03-15 10:07:57 följande:
    Det är ingetdera, det är en vuxen som firas där barn är varmt välkomna. Vad gäller immunnedsättning har jag ingen aning om de andra gästerna. Men jag anser att det är den immunnedsattes ansvar att informera om detta. Alla kan inte stanna hemma på grund av eventuell sjukdom, för att någon eventuellt är immunnedsatt. Till protokollet vill jag också lägga till att jag själv är immunnedsatt och, när sjukdomar härjar som värst, ofta avstår arrangemang av större art.  
    Jag personligen har svårare för att umgås med de som är förkylda där de liksom "snörvlar", än att umgås med någon som nyligen haft feber.

Vad som är mest smittsamt för omgivningen beror väl på massor av saker egentligen, men känns bara mer "fel" med de som snörvlar.
    Men lite feber, som redan har tagit slut, det ser jag inget problem med.
  • Anonym (Aurora)

Bättre att vara på den säkra sidan och hålla barnet hemma.

• MsM84
    Anonym (My) skrev 2024-03-15 10:07:57 följande:
    Jag menade mer att om man vet att någon ska komma som är extra känslig så skulle jag avstå. Vet man inte kan man såklart inte göra något. T ex imorgon ska vi fira mitt kusinbarn. Dennes farmor har kol och nedsatt lungkapacitet. Blir hon sjuk blir den sannolikt ytterligare nedsatt permanent. Av omsorg för denne skulle jag inte gå dit om vi inte var helt friska. 
  • Anonym (Hm)

Håll barnet hemma för säkerhets skull

Svar på tråden Gå på kalas efter feber?