• MaSoleil

    Tar jag hand för mycket om mitt bonusbarn?

    Jag lever tillsammans med min sambo som har ett barn sedan tidigare. Han och mamman har inte levt ihop och inte varit tillsammans under barnets liv och mamman har hela vårdnaden.


    Barnet har umgänge med pappan och sover hos oss regelbundet. Min sambo nämnde för mamman att vi båda har nattat barnet och då reagerade mamman väldigt starkt och tyckte att det var fel att jag som bonusförälder nattar och tycker endast att pappan bör göra det.


    Min sambo har en väldigt fin relation med barnet och hen är jättetrygg med sin pappa. 


    Jag vill stärka min och barnets relation och känner att jag vill vara delaktig och att hen ska känna sig älskad och välkommen hos oss. Den dagen hen får ett syskon vill jag inte att hen ska känna att mitt barn får en annan kärlek och närvaro. 


     


    Tänker jag fel?

  • Svar på tråden Tar jag hand för mycket om mitt bonusbarn?
  • Anonym (Sinikka)

    Jag tycker inte att du gör fel, men om jag vore pappan skulle jag vilja göra det eftersom det handlar om mitt barn som jag inte ens bor med. Jag skulle vilja spendera så mycket tid med mitt barn som möjligt.

    Men du gör absolut inte fel! Jag tror bara att mamman tänker att han borde göra det eftersom han ändå inte har barnet boende hos sig. Att hon önskar att de borde bonda så mycket som möjligt. 

  • Anonym (S)

    En undran bara kan ju såklart finnas väldigt bra anledningar men varför bor barnet mest hos mamman? Om barnet och pappan har jättefin relation kanske ni borde arbeta för att ha varannan vecka/göra de förändringar som krävs för det. Det skulle nog få barnet att känna sig mer delaktig och älskad av er. Förstår att det kan finnas bra anledningar till att inte ha det så också. 

    Är själv ett skilsmässobarn som fick bo heltid hos mamma och varannan vecka hos pappa. Det är något jag tyckte var jobbigt fast var för liten för att säga något. Önskade att mina föräldrar strävat efter varannan vecka då jag behövde pappa lika mycket som mamma. Kände mig välkommen hos pappa men jag saknade honom och önskade att jag hade haft chansen att bygga bättre relation med honom  

    Men annars tycker jag du tänker väldigt bra, det är jättefint av dig att jobba på att bygga en bra relation till barnet. Tycker mamman överreagerar. Klart hon kan tycka det är jobbigt att en annan kvinna tar platsen och blir lite som en extra mammafigur men nu är det barnets bästa ni ska fokusera på inte de som är bäst för de vuxna. Min sambo är inte pappa till mina 2 äldsta men han tar mycket ansvar och tar hand om dom. Biopappan tror jag inte är förtjust i det men han accepterar det och det är ju bäst för barnen. 

    Tycker du tänker helt rätt och din sambo som låter dig ta plats också. Ni låter mogna och som bra förebilder  

  • Spucks

    Nej, ni gör inte fel. Det är mamman som gör fel när hon tror att hon har rätt att bestämma vem hennes barn umgås med hos pappan.

  • Anonym (klurigt)

    Det här tyckte jag var lite klurigt. Jag förstår mammans synvinkel men också er faktiskt. I slutändan är det vilka regler ni sätter upp i ert hem som är det som ska gälla, inte vad mamman tycker i det här avseendet. Barnet far inte illa av att du nattar. 

    Men om jag ska se till min egen situation när jag var barn hade jag inte velat bli nattad av någon styvmamma utan av min pappa, speciellt om jag inte sett honom så ofta. 

    Jag har själv barn och vi har skiftat om nattningarna, men vi är de biologiska föräldrarna och bor ihop. Just nattningen är speciell, man bondar på ett annat sätt, man läser saga, barnet pratar ostört om vad för tankar osv som rör sig i huvudet. Hade jag och pappans förhållande inte funkat och vi skilts åt och jag hittat någon annan hade jag aldrig gett upp nattningen, att han skulle ta det. 

    Det här beror väl lite på också hur pass fingertoppskänsliga-styrda ni är? Skulle det betyda mer för barnet att bli nattad av sin pappa behöver det kännas ömsesidigt att pappan vill det också lika mycket, annars får det vara så? 

    Med det sagt, jag beundrar och tycker om ditt engagemang i ditt bonusbarn, om jag varit den andre mamman hade jag absolut sett det som ett sort plus, men jag hade sett det som ett minus att pappan själv avsätter detta till dig. 

    Jag förstår din tanke om ni kommer få barn en dag att ni varierar och tar varannan kväll/nattning, det kan bli så att barnen delar rum och då blir det konstigt om ni båda ska natta eller bara pappan. 

    Det här tyckte jag som sagt var lite klurigt, inget klart rätt eller fel, ingen svartvit situation. I slutändan så är det ni som bestämmer hur det ska vara i ert hem, de rutiner ni har, det han lämnar över till dig. Man kan som mamma tycka vad man vill men inte bestämma om det inte är så att barnet far illa, det far inte illa för att du nattar. Det hade också kunnat vara så att han inte är hemma på kvällen och då måste du natta, men vad jag förstår så är han hemma. Men ja, hade jag varit mamman hade jag utbrustit Kan du inte natta ditt eget barn?! Jag hade tyckt det var svagt, att han inte ser värdet i det, men jag känner mitt barn, jag vet hur speciellt det är, för barnet, men också för mig. Det hade inte varit lika speciellt om en bonusförälder gjort det. Det är en jättefin tanke hos dig att bonusbarnet ska känna sig lika älskad av er båda och inte särbehandlad.

    Som mamma tror jag inte hon har något emot dig, men hon har emot att pappan ger upp det här, det skapar en bild av hur hon ser på pappans insats. Han har inte delad vårdnad. Han ser inte barnet ofta. Hon tänker säkert att han kan inte ens uppfylla de minimala "krav" som finns i föräldraskapet att natta sitt eget barn. Om tanken ska finnas att man ska utöka hans tid med barnet kan det här stå honom i fatet. Jag hade också, nog bittert, påpekat om jag varit mamman att han överlåter för mycket på dig, och hur mycket mer har han tänkt överlåta till dig? Det handlar först och främst om två föräldrar som ska leva upp till att vara det som det innebär att vara föräldrar när man har sina barn, inte att ge över det till en bonusförälder eller till någon annan när man själv kan och finns på plats. Klart bonusföräldern också ska bonda till barnet, men var finns gränsen? 

    Du och pappan får fatta ett beslut tillsammans som ni är mest nöjda med tillsammans med barnet, jag tror aldrig det här kan bli 100% rätt från allas perspektiv, det kommer skava från nåt hörn/perspektiv, men så är det bara.

  • Anonym (Mimmi)

    Tyckeg du ska känna dig lugn, du bryr dig om barnet och vill väl. Att lägga så mkt vikt vid nattningen känns inte sunt. Det är helheten som räknas och så länge ni är observanta och öppna för barnets signaler och behov så gör ni rätt.  

  • Anonym (Ann)

    Jag förstår hur du tänker och det är väldigt fint. Jag var likadan, och jag upplevde faktiskt att mitt bonusbarn blev svartsjukt när vi fick ett barn till, svartsjukt på mig inte på sin pappa. Och det är ju såklart en fin komplimang att hon ville ha min närvaro och uppmärksamhet och jag såg till att vi gjorde saker själva. Så förstår ditt tänk.

    Nu när vi separerat kan jag också se en annan sida och det är dels att jag inte borde ha hoppat in och tagit så mycket av pappans måsten, hämta, lämna, läxor och natta. Det gjorde att jag nästan gick in i väggen då jag även fick sköta vårt gemensamma barn samt hushållet.(samt jobbade fullt)

    Jag kan även förstå barnets mamma. Nu vet jag inte om det är så i ert fall men om mitt ex träffade nån ny och jag fick höra att hon tog nattningar eller läxläsningar så hade jag blivit väldigt ledsen för att han inte tar sitt ansvar för barnet, utan lämpar över det på sin nya. 
    Du skriver inte hur umgänget ser ut, om de har halva tiden var. Har Pappan mindre hade jag verkligen stört mig på att han inte ens kunde ta nattningarna de två(exempelvis) dagarna han hade per vecka. Å andra sidan om han inte har halva tiden så finns det kanske en anledning till det..


    Det kanske inte är så för er. Det kan ju istället vara att mamman tycker det är jobbigt att en annan kvinna kommer så nära hennes barn. Framförallt kanske om barnet bara är ett par år, kan vara jobbigt om barnet börjar kalla dig också för mamma tex.

  • Anonym (Jennie)

    Det är ju jättebra att både pappan och du nattar barnet, tycker jag! 
    Ni bor ju ihop, och barnet har en trygghet hos er båda.
    Jag har varit på båda sidor.    Dels har jag haft en bonusdotter, och både min sambo (alltså hennes pappa) och jag tyckte att det var viktigt att hon kände att hon var lika trygg och omhändertagen av oss båda.
    Jag nattade henne ibland, med godnattsaga och mys,  hon var glad och nöjd och somnade gott,  men hennes mamma blev irriterad om/när hon fick veta att det var jag och inte hennes pappa som nattat henne. 
    Dels har jag varit med om att min son fått en bonusmamma,  jag tyckte att det var väldigt positivt att han fick en bra relation till sin bonusmamma.

  • Mickezzz

    En bonus förälder som blir delaktig på riktigt så som du beskriver dig själv är den bästa nya partnern man kan träffa.

    jag är man med ett barn sen tidigare träffade en kvinna när dottern var ung.
    Hon brydde sig precis på samma sätt och det stärkte mina känslor, hade hon betett sig som mamman vill så hade vi nog avslutat relationen tidigt, vilket mamman kanske vill?

    Var inte rädd att visa din kärlek som du gör det kommer belöna dig.
    Hoppas alla hade agerat som du mot sina bonusbarn ❤️.

Svar på tråden Tar jag hand för mycket om mitt bonusbarn?