• genovamii

    Finns det inget ultraljud man kan göra för att bekräfta att hjärtat slår?

    Finns det något ultraljud man kan bekosta själv jag är gravid i vecka 7 (6+1). 
    Jag har tid hos barnmorskan den 5 mars, då kommer jag vara i vecka 10 ca, och som jag har förstått bokar man DÅ in tid för ett tidigare ultraljud för att bekräfta graviditet och att hjärtat slår, jag är orolig att det inte slår eftersom det känns som att jag inte har några graviditetssymtom förutom ökad trötthet och hunger..... Känns som en evighet att vänta dit, även om det kanske är "snart"..... Rynkar på näsan Bor i Gävleborg.

  • Svar på tråden Finns det inget ultraljud man kan göra för att bekräfta att hjärtat slår?
  • ems1991

    Här där jag bor så kan man boka tidigt ultraljud privat. Det kostar här 1100 kr för jag ringde nyligen dit och frågade. 

  • genovamii
    ems1991 skrev 2024-03-16 18:36:50 följande:

    Här där jag bor så kan man boka tidigt ultraljud privat. Det kostar här 1100 kr för jag ringde nyligen dit och frågade. 


    Då är nästa fråga är det värt det eller ska jag bara vänta? Men det känns som att mina graviditets symtom är för små för att jag ska kunna vara gravid? Eftersom min förra graviditet kändes det jätte mycket 
  • ems1991
    genovamii skrev 2024-03-16 18:41:55 följande:
    Då är nästa fråga är det värt det eller ska jag bara vänta? Men det känns som att mina graviditets symtom är för små för att jag ska kunna vara gravid? Eftersom min förra graviditet kändes det jätte mycket 
    Jag känner precis som du. Var starkt inne på det nyligen att jag skulle boka tidigt ultraljud. Men nu har vi tyvärr så mycket andra utgifter som dök upp här i mars så jag tror nog att jag hoppar det ändå. Jag går och väntar på kallelsen till Kub ultraljudet som brukar vara i v 12. Går in i v 8 imorgon så det känns som en hel evighet. 
  • genovamii
    ems1991 skrev 2024-03-16 18:47:05 följande:
    Jag känner precis som du. Var starkt inne på det nyligen att jag skulle boka tidigt ultraljud. Men nu har vi tyvärr så mycket andra utgifter som dök upp här i mars så jag tror nog att jag hoppar det ändå. Jag går och väntar på kallelsen till Kub ultraljudet som brukar vara i v 12. Går in i v 8 imorgon så det känns som en hel evighet. 

    Ja jag vet, och jag går in i vecka 8 nästa vecka, brukar man få ultraljudet långt efter första BM besöket? 
    Har du mycket symtom? Det enda jag har är : 
    - ökad trötthet
    - Går på toaletten oftare och kissar
    - Ökad trötthet 
    - ömma bröst
    ibland känns det som att jag har för några graviditetssysmton? 


     

  • Cececilia
    genovamii skrev 2024-03-17 10:04:57 följande:

    Ja jag vet, och jag går in i vecka 8 nästa vecka, brukar man få ultraljudet långt efter första BM besöket? 
    Har du mycket symtom? Det enda jag har är : 
    - ökad trötthet
    - Går på toaletten oftare och kissar
    - Ökad trötthet 
    - ömma bröst
    ibland känns det som att jag har för några graviditetssysmton? 


     


    Du har gott om symtom ju! 


    Alla mår inte illa, vilket man får vara tacksam för 😊 

    Man brukar göra ultraljud omkring v 12-13. 

  • ems1991
    genovamii skrev 2024-03-17 10:04:57 följande:

    Ja jag vet, och jag går in i vecka 8 nästa vecka, brukar man få ultraljudet långt efter första BM besöket? 
    Har du mycket symtom? Det enda jag har är : 
    - ökad trötthet
    - Går på toaletten oftare och kissar
    - Ökad trötthet 
    - ömma bröst
    ibland känns det som att jag har för några graviditetssysmton? 


     


    När jag var hos bm i onsdags denna vecka sa hon att hon skickade remissen till kub ultraljudet samma dag som jag var där så den bör dyka upp snart sa hon. Men jag kunde räkna med slutet på april någongång för då är jag i v 12-13 när det brukar vara. 


    Jag har inte mycket symtom. Är dock mycket tröttare. Men hon tog ju massa blodprover och jag såg svaret på det i 1177 appen och ferritinet låg på 11 och tyckte det lät lågt. I min förra graviditet låg det på 34 i samma vecka. Får se om jag får äta järntabletter nu direkt. Tyckte hon sa att om det var under 20 så skulle man börja med järn. Men hon återkopplar väl säkert imorgon. 

  • Themis
    genovamii skrev 2024-03-16 18:41:55 följande:
    Då är nästa fråga är det värt det eller ska jag bara vänta? Men det känns som att mina graviditets symtom är för små för att jag ska kunna vara gravid? Eftersom min förra graviditet kändes det jätte mycket 
    Ingen kan göra en enda sak åt det om det värsta skulle vara och du kanske får MA. Det är bara pengar i sjön mest. Men har du 1100 att kasta i sjön så visst.

    Jag hade sysselsatt hjärnan med annat och inväntat reguljärt UL.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • genovamii
    ems1991 skrev 2024-03-17 10:19:10 följande:

    När jag var hos bm i onsdags denna vecka sa hon att hon skickade remissen till kub ultraljudet samma dag som jag var där så den bör dyka upp snart sa hon. Men jag kunde räkna med slutet på april någongång för då är jag i v 12-13 när det brukar vara. 


    Jag har inte mycket symtom. Är dock mycket tröttare. Men hon tog ju massa blodprover och jag såg svaret på det i 1177 appen och ferritinet låg på 11 och tyckte det lät lågt. I min förra graviditet låg det på 34 i samma vecka. Får se om jag får äta järntabletter nu direkt. Tyckte hon sa att om det var under 20 så skulle man börja med järn. Men hon återkopplar väl säkert imorgon. 


    Är det farligt att ha lite järn? 
  • ems1991
    genovamii skrev 2024-03-17 12:26:21 följande:
    Är det farligt att ha lite järn? 

    Faktiskt ingen aning, är jätte dålig på det där. Men om man har dåliga järnvärden så brukar det ju visa sig i ökad trötthet. 


    Sist jag var gravid fick jag börja äta järntabletter i v 24 så det känns ju lite tidigt om jag måste börja med det redan nu men alla graviditeter är ju olika säger dom. Antar att bm ringer imorgon och återkopplar. Hon var ledig i fredags när jag fick svaren. 


    När ska du dit? 

  • genovamii
    ems1991 skrev 2024-03-17 13:34:57 följande:

    Faktiskt ingen aning, är jätte dålig på det där. Men om man har dåliga järnvärden så brukar det ju visa sig i ökad trötthet. 


    Sist jag var gravid fick jag börja äta järntabletter i v 24 så det känns ju lite tidigt om jag måste börja med det redan nu men alla graviditeter är ju olika säger dom. Antar att bm ringer imorgon och återkopplar. Hon var ledig i fredags när jag fick svaren. 


    När ska du dit? 


    Jag ska till barnmorskan den 5 mars, kommer väl vara i vecka 10 då ungefär, så jag hoppas hon bokar in ett tidigt ultraljud så man kan lugna sig lite iallafall.... 


    Jag minns ingenting om min graviditet jag hade för 11 år sen haha.... Man glömmer så mycket, så det känns som nytt för mig. Jag är så förväntansfull Hjärta{#emotions_dlg.flower}

  • Maymom
    genovamii skrev 2024-03-18 00:03:28 följande:

    Jag ska till barnmorskan den 5 mars, kommer väl vara i vecka 10 då ungefär, så jag hoppas hon bokar in ett tidigt ultraljud så man kan lugna sig lite iallafall.... 


    Jag minns ingenting om min graviditet jag hade för 11 år sen haha.... Man glömmer så mycket, så det känns som nytt för mig. Jag är så förväntansfull Hjärta{#emotions_dlg.flower}


    Låter som du tänker behålla barnet. Har pappan ändrat sig nu?
  • genovamii
    Maymom skrev 2024-03-18 00:46:22 följande:
    Låter som du tänker behålla barnet. Har pappan ändrat sig nu?
    Ja jag har alltid varit bestämd för att behålla barnet, då vi från dag ett planerade detta tillsammans och barnet var så önskad den dagen jag plussade så jag har svårt att "ställa om mig" så jag har aldrig ens tänkt tanken på abort, och det beslutet kommer jag nog aldrig att ångra då jag redan hunnit bygga upp massor av känslor för barnet även fast det är så tidigt, 
  • Maymom
    genovamii skrev 2024-03-18 19:21:05 följande:
    Ja jag har alltid varit bestämd för att behålla barnet, då vi från dag ett planerade detta tillsammans och barnet var så önskad den dagen jag plussade så jag har svårt att "ställa om mig" så jag har aldrig ens tänkt tanken på abort, och det beslutet kommer jag nog aldrig att ångra då jag redan hunnit bygga upp massor av känslor för barnet även fast det är så tidigt, 
    Hur har det gått med pappan, är han fortfarande inställd på att hålla sig borta?
  • genovamii
    Maymom skrev 2024-03-18 22:16:28 följande:
    Hur har det gått med pappan, är han fortfarande inställd på att hålla sig borta?
    Nja, jag och han har pratat. Han verkar vilja vara med nu, men som sagt jag utgår ifrån att jag ska fixa detta själv, och att jag klarar allting själv så slipper jag bli påverkad framöver om han skulle ändra sig igen. Utgår jag från att jag fixar detta själv så klarar jag framtiden mycket lättare, sen all hjälp och intresse från honom ser jag som ett plus i kanten. 
  • Maymom
    genovamii skrev 2024-03-19 08:40:13 följande:
    Nja, jag och han har pratat. Han verkar vilja vara med nu, men som sagt jag utgår ifrån att jag ska fixa detta själv, och att jag klarar allting själv så slipper jag bli påverkad framöver om han skulle ändra sig igen. Utgår jag från att jag fixar detta själv så klarar jag framtiden mycket lättare, sen all hjälp och intresse från honom ser jag som ett plus i kanten. 
    Det låter bra. Ha en plan utifall han drar. Förvänta dig inget så är allt han gör positivt. Hemskt att förväntningarna ska kunna vara så låga på män, men då slipper man bli konstant besviken.
Svar på tråden Finns det inget ultraljud man kan göra för att bekräfta att hjärtat slår?