• Anonym (W)

Sertralin

Tror ni det gör någon skillnad att äta 25 mg Sertralin bara? En tablett. För ångest. 

• Svar på tråden Sertralin
  • Anonym (W)
    Anonym (W) skrev 2024-03-17 12:38:41 följande:
    Sertralin

Tror ni det gör någon skillnad att äta 25 mg Sertralin bara? En tablett. För ångest. 

Per dag förstås 
  • Anonym (Hej)

Det är bättre med 50 mg. Inte stor skillnad i sig, men det hjälper dig bättre. Det är en normal lågdos. 

Det är inte farligt. 

• Auditanne

Trodde att Sertralin var en antidepressiv medicin?

Trådstartaren beskriver ju sin ångest och det är ju inte samma sorts tillstånd. 

• Anonym (Hej)

Sertralin är ångestdämpande. 

• mammabitch
    Auditanne skrev 2024-03-18 00:14:44 följande:

Trodde att Sertralin var en antidepressiv medicin?

Trådstartaren beskriver ju sin ångest och det är ju inte samma sorts tillstånd. 

SSRI kan ha en god effekt på ångest men det beror på vad som ligger bakom ångesten och det är inte en effekt som kommer omedelbart, utan efter veckor- månader.

25 mg är en låg dos , men kan fungera om TS är känslig för läkemedel, då börjar man ibland på en låg dos och höjer om ingen effekt märks.
    Tyvärr finns det en tendens att sätta in allt för höga doser av olika psykofarmaka för att man vill få en snabb och stark effekt, men då kommer också biverkningar - som oftast dyker upp före den önskade effekten,
  • Anonym (Göran.)

Jag äter just nu Sertralin 50 mg. Tidigare åt jag Escitalopram 10 mg.  

Det hjälper, men det löser inte de problem som ger dig ångest och oro. 

jag mår dåligt pga arbetslöshet och min relation med min mamma och mina barn. 

inom psykiatrin får jag rådet att motionera typ dagliga promenader att sova 8 timmar osv. 

Men det löser inte heller mina grubblerier. 

Det bästa är att ?bestämma? sig för att acceptera det man inte kan påverka. Jo jag har försökt i flera år att få dem att förstå hur och varför jag mår dåligt. 

helt meningslöst eftersom de inte lyssnar. 

med medicinering blir man inte fri från grubbleri men man blir ?apatisk?. Som att man ?drogas? för att inte må dåligt. 

under en kortare tid kan det vara positivt men samtidigt behöver man lösa orsaken inte symptomen. 

• Anonym (Hej)

Finns biologiska orsaker också till att äta ssri. 

Svar på tråden Sertralin