• Anonym (Andra vägar)

Hur slutade du gnissla tänder?

Jag vet att man kan ha bettskena för att minska tandpressning och gnissling på nätterna men om det inte fungerar alternativt att man inte vill använda det så måste det ju finnas något annat att göra? Men vad?!

Varma bad?
    Ta magnesium på kvällen?
    Massera käkarna och nacken?
    Varma vetekuddar på nacken?
    Springa en mil varje dag?
    Meditera?
    Ha en platt, ha en hög kudde?
    Med mera.

Går det att sluta? Hur gör man det? Har du lyckats sluta med att pressa eller gnissla tänder och hur gjorde du?

• Svar på tråden Hur slutade du gnissla tänder?
  • Anonym (Alice)

Bettskena funkar för mig.

• Anonym (Andra vägar)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-19 09:52:17 följande:

Bettskena funkar för mig.

Funkar det att skydda tänderna menar du eller gör den så att du faktiskt slutar gnissla och pressa?
  • Anonym (Alice)

Den fick mig att sluta pressa käkarna, gnissla men framförallt skydda mina tänder. Dessutom slipper jag känslan av ömheten.

• Anonym (Andra vägar)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-19 17:17:34 följande:

Den fick mig att sluta pressa käkarna, gnissla men framförallt skydda mina tänder. Dessutom slipper jag känslan av ömheten.

Jag förstår. När du säger ömhet var menar du då? Hade du ont varje dag? I tänderna, det vita vill säga eller under tänderna, under tandköttet liksom? Var det alltid samma tänder som gjorde ont eller flyttade sig ömheten?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Andra vägar) skrev 2024-03-19 17:21:51 följande:
    Jag förstår. När du säger ömhet var menar du då? Hade du ont varje dag? I tänderna, det vita vill säga eller under tänderna, under tandköttet liksom? Var det alltid samma tänder som gjorde ont eller flyttade sig ömheten?
    Ömhet mest i några av tänderna längst bak som tur var inte varje dag. Kändes som ont i käkbenet.
  • Anonym (Andra vägar)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-19 18:39:05 följande:
    Ömhet mest i några av tänderna längst bak som tur var inte varje dag. Kändes som ont i käkbenet.
    Jag fattar. Jag tror att jag har liknande ömhet men jag har svårt att avgöra var den sitter exakt men tänderna längst bak är det definitivt mest. Framtänderna släpper ganska direkt på morgonen.

Hade du ont hela dagen eller bara en stund på morgonen?
  • Anonym (Alice)

Som mest några timmar.

• Anonym (Andra vägar)
    Anonym (Alice) skrev 2024-03-20 19:21:58 följande:

Som mest några timmar.

I mig kan det hålla i i dagar ibland.

Finns det fler som läser som vill berätta hur du har gjort eller inte gjort för att sluta pressa tänderna på natten?
  • Anonym (Alice)

Har du provat bettskena?

• Anonym (Fd gnisslare)

Jag gnisslade tänder när jag var ung, 20 nånting. Tandläkaren upptäckte det då tänderna slits så det syns. Det var prat om skena men jag slutade av mig själv.

För mig var det stress, när stressen försvann försvann gnisslet. Så fundera på om du kan vara stressad?

• Anonym (Lotten)

Något som ofta hjälper mot spänningar är träning. Typ styrketräning av nacke och axlar en stund varje dag. 

Sen även generell träning av hela kroppen för att minska stress. En del gillar meditation/mindfullness. 

Har du kollat hos tandläkare att dina tänder inte har någon olämplig placering som orsakar spänningar, typ att en visdomstand rört sig eller så? 

Svar på tråden Hur slutade du gnissla tänder?