• Snäckan88

    Känner mig mobbad av svärmor

    Jag skulle gärna vilja höra vad andra har för råd och vad ni hade gjort i mitt ställe.

    Jag har en sambo sen 11 år tillbaka. Vi har det väldigt bra tillsammans men hans mamma bestämde sig för att hata mig sedan första gången hon träffade mig. 
    Hon har visat tydligt med att skicka mördarblickar vid matbordet, spydiga kommentarer, släppa dörrar till affärer så de stängs för mig om jag har gått bakom henne. Ignorerar mig när jag pratar, svarar inte mig när jag pratar om enkla saker som vädret osv.
    Men värst var när jag förra året blev gravid med vårt första barn. Hon hälsade på och kunde inte titta på mig, se min gravidmage. Hon pratade inte till mig och när jag försökte fråga henne hur det känns att bli farmor så ryckte Hon på axlarna och svarade med nonchalant ton att "Det känns ingenting". 
    Jag kände mig förnedrad och det kändes som om jag var något billigt smuts som bar min sambos barn. Jag lämnade köket där vi satt och stängde in mig i sovrummet. Min jag hörde att de tjafsade, sen skrek min sambo. När jag gick ut i köket så hade sambon slängt ut sin mamma. Han sa att hon är helt knäpp. Fick aldrig veta vad de sa.

    Nu är vår lilla pojk 6 månader och sambon fyller år. Hans mamma vill komma och min sambo har bjudit in henne. 
    Jag mår skit över tanken om att hon ska komma hit. Har brutit ihop, legat vaken om natten och mår allmänt sjukt pga detta. 
    Ovanpå det hela så sover jag dåligt, vår son vaknar ofta om nätterna, jag helammar och han har tandsprickning. Så jag är sjukt trött och känner inte att jag orkar med sådana här mentala "belastningar".

    Vi har satt kalaset till 3 timmar för att jag ska kunna amma och passa på att sova när bebis sover. Men det känns ändå väldigt jobbigt att hans mamma ska komma hem till oss och att jag ska behöva sitta där. Dessutom att hon ska träffa vår bebis och ännu värre kanske vilja hålla honom.

    Vad säger ni om detta? Följdfrågor? Tips? Hur ska jag hantera situationen? Hur ska jag tänka för att orka med?

  • Svar på tråden Känner mig mobbad av svärmor
  • Anonym

    Din sambo skulle ha frågat om du var okej med att bjuda hem svärmor. Då kunde ni ha diskuterat hur ni gemensamt skulle agera.
    kanske ni skulle ha hjälp av familjerådgivning så ni får hjälp utifrån med kommunikation och hur ni ska hantera svärmor

  • Anonym (Siouxie)

    Sätt kalaset till 2 timmar och lämna hemmet under tiden hon är där. Amma precis innan du går. 

  • Anonym (Mia)

    Vilken tokig människa! Hon är i alla fall så pass knäpp att du inte behöver försöka få till en riktig relation till henne utan kan koncentrera dig på att hantera henne. Och visst fixar du det? Det handlar om tre timmar, som verkar vara viktiga för din sambo och därför är viktiga för dig. 

    Se till att logistiken för kalaset minimerar kontakt mellan dig och henne. Kanske hälsar ni och sedan försvinner du in i köket för att fixa till en välkomstdrink. Ni sitter långt ifrån varandra medan ni äter och sedan blir du upptagen med något eller någon fram tills hon går hem.

    Försök att rekrytera någon som kan gå emellan. Kanske en juste svägerska eller någon av dina föräldrar eller vänner. Deras present till din sambo är att punktmarkera svärmor så att hon inte förstör kalaset.

    Kom överrens med pappan om vad som är ok och inte ok när det kommer till er bebis. Ett sätt kan vara att någon av er bär barnet i en sjal eller sele och därmed har koll hela tiden. Olämpligheter avbryts omedelbart med ett blöjbyte eller något annat som måste åtgärdas med en gång. Finns ingen anledning att ta några diskussioner utan avbryt bara. Om farmor inte tänker göra en helomvändning och börja uppföra sig så kommer hon ändå inte att vara en särskilt inflytelserik del i ert barns liv, så det finns ingen anledning att försöka förklara eller övertyga henne.

    Och spara ett par bitar tårta så att du och sambon kan fira på riktigt lite senare när alla har gått hem.

  • Anonym (K)

    Jag skulle säga till min sambo att jag kommer att lämna hemmet medan kärringen är där. Hon skulle inte vara välkommen dit annat än om det är för sambons skull och jag skulle vägra umgås med henne öht.

  • Tow2Mater

    Så du har kunnat hantera det i hela 11 år men de senaste 6 månaderna har det blivit sådant problem?

    Hantera henne som du gjorde under de forsta 10,5 åren.

  • Anonym (GR)

    Hade inte accepterat att en person som behandlar mig på det viset sätter foten i mitt hem! Din sambo borde stå upp för dig och ifrågasätta hennes beteende. Hon får förklara sig och be om ursäkt Innan hon kommer på besök.

  • Anonym (......)

    Jag tycker att du tar barnet och drar därifrån de timmarna så kan du fira din sambo sen när hon har åkt.

  • Anonym (......)
    Anonym (Siouxie) skrev 2024-03-21 14:05:24 följande:

    Sätt kalaset till 2 timmar och lämna hemmet under tiden hon är där. Amma precis innan du går. 


    Bättre hon tar med sig barnet. Tycker svärmor har fördärvat rätten att få träffa sitt barnbarn. Då får hon verkligen konsekvenser av sitt dåliga beteende.
  • nihka

    Tala om för din sambo att du inte känner dig bekväm med att träffa hans mamma. Antingen bokar han av mamma eller så tar du med dig barnet några timmar på en trevlig aktivitet. Babysim?

    Sedan kan svärmor komma på ett kortare vardagsbesök där hon ber dig om ursäkt för sitt tidigare dåliga beteende och så ser ni vart det leder. Du ska inte behöva utstå mobbing i ditt eget hem!


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Agda90

    Alltså jag är av en annan karaktär. Jag hade sagt till sambon att han får ta sig ett rejält snack med sin mamma om hur hon behandlar dig. Man behöver inte älska alla men man kan uppföra sig och visa hyfs! Så svårt är det inte!

    Om tanten beter sig illa när du träffar henne så sätt ner foten! Säg ifrån att hon inte behöver vara otrevlig och får bete sig som folk annars är dörren - och så peka på var dörren är.

    När det gäller det här kalaset så får du sätta dig med din sambo och gå genom varje bit hur det kan vara och hur ni ska agera. 

Svar på tråden Känner mig mobbad av svärmor