• Anonym (Alma)

    Kan hyresvärden kräva att jag lämnar persiennerna?

    Det står i besiktningsprotokollet att det ska finnas persienner, vilket det gjorde när jag flyttade in. De var så fula att jag frågade om de kunde byta ut dem, men det sa de att de inte gör, men de kan ta bort dem åt mig. Sagt och gjort. Jag köpte egna som de nu kräver att jag lämnar och målar om för de godkänner inte färgen på dem (rosa resp gröna i olika rum).

    Även om det inte är någon stor utgift i sig är det en principsak. De är mina, varför ska jag inte få ta dem med mig? Och ännu värre, kräva att jag målar om det de isf stjäl av mig?

  • Svar på tråden Kan hyresvärden kräva att jag lämnar persiennerna?
  • Anonym (M)

    Vad gjorde de med persiennerna de tog ner? Det är ju de som hör till lägenheten, så de borde ligga i ett förråd någonstans.

  • Anonym (V)
    Anonym (Alma) skrev 2024-03-24 19:18:21 följande:
    Kan hyresvärden kräva att jag lämnar persiennerna?

    Det står i besiktningsprotokollet att det ska finnas persienner, vilket det gjorde när jag flyttade in. De var så fula att jag frågade om de kunde byta ut dem, men det sa de att de inte gör, men de kan ta bort dem åt mig. Sagt och gjort. Jag köpte egna som de nu kräver att jag lämnar och målar om för de godkänner inte färgen på dem (rosa resp gröna i olika rum).

    Även om det inte är någon stor utgift i sig är det en principsak. De är mina, varför ska jag inte få ta dem med mig? Och ännu värre, kräva att jag målar om det de isf stjäl av mig?


    Min tanke är väl att du får fråga hyresvärden om du får ta med dem eller ej, eftersom att du betalade för dem, och de borde ha antecknat att ni haft kontakt om de persienner som egentligen skulle påkostas av dem. 

    Ska du inte lämna kvar de som du tog ner när du satte upp egna?
    Fråga bara hyresvärden hur du ska göra. De som du har köpt är väl dina, men om det ska finnas persienner i lägenheten så ska det väl det.
  • Anonym (Alma)

    Persiennerna var jättegamla och slitna, så de slängde dem tror jag.

    Vad menar du med att jag ska fråga hyresvärden? Det är ju han som sagt åt mig att lämna dem trots att det är jag som köpt dem.

  • Anonym (Pia)

    Ring hyresgästföreningen om du är med där och rådfråga.

    Du ska inte behöva ge bort dina persienner men du ksn behöva återställa de persienner som fanns i lägenheten när du flyttade in. Om det däremot var värden som tog ner dem så borde det vara de som sätter tillbaka dem.

    I värsta fall får du köpa nya, vita och billiga, måla om kommer ju såklart inte att fungera, blir ju extremt mycket jobb och kan inte tänka mig att de kommer fungera som de ska med några lager färg på.

  • Anonym (Alma)
    Anonym (Pia) skrev 2024-03-24 19:26:09 följande:

    Ring hyresgästföreningen om du är med där och rådfråga.

    Du ska inte behöva ge bort dina persienner men du ksn behöva återställa de persienner som fanns i lägenheten när du flyttade in. Om det däremot var värden som tog ner dem så borde det vara de som sätter tillbaka dem.

    I värsta fall får du köpa nya, vita och billiga, måla om kommer ju såklart inte att fungera, blir ju extremt mycket jobb och kan inte tänka mig att de kommer fungera som de ska med några lager färg på.


    Det var någon värden skickade hit som tog ner dem. Han klippte av dem, så jag antar att de inte går att sätta tillbaka ens om man ville. Det var såna där inbyggda i fönstret med plastgrej ur ett hål i karmen.
  • Anonym (I)

    Om det fanns persienner när du flyttade in så ska det finnas när du flyttar ut. Ja du kan bli skyldig att återställa sånt du ändrar i en hyresrätt.
    men nu sa du att de tagit ner dem, har du skriftligt på det? Du får försöka ju säga att ni tog ju dem, ni tog ner dem och tog med dem härifrån.
    Men har du inget skriftligt bevis på det kan det bli svårt.

  • Anonym (Alma)
    Anonym (I) skrev 2024-03-24 20:32:41 följande:

    Om det fanns persienner när du flyttade in så ska det finnas när du flyttar ut. Ja du kan bli skyldig att återställa sånt du ändrar i en hyresrätt.
    men nu sa du att de tagit ner dem, har du skriftligt på det? Du får försöka ju säga att ni tog ju dem, ni tog ner dem och tog med dem härifrån.
    Men har du inget skriftligt bevis på det kan det bli svårt.


    Jag har ingen aning om vad de skrev, jag har inget skriftligt på det iaf. Det är flera saker som stod att det skulle finnas som inte alls fanns vid inflytt. Det har de inte sagt något om hittills.
  • Anonym (?)
    Anonym (Alma) skrev 2024-03-24 19:26:09 följande:

    Persiennerna var jättegamla och slitna, så de slängde dem tror jag.

    Vad menar du med att jag ska fråga hyresvärden? Det är ju han som sagt åt mig att lämna dem trots att det är jag som köpt dem.


    Det satt persienner när du flyttade in - det ska sitta persienner när du flyttar ut.
    Då skulle du väl ha sparat de gamla fula och återmonterat dem, problem solved.
    Lämna persiennerna eller betala för nytt montage (betydligt dyrare alternativ)
    Det tycks vara väldigt ofta hyresgäster har en egen uppfattning som ska verka till deras fördel.
    Är det en kommunal eller privat hyresvärd?
  • Hermis123

    Kolla med hyresgästföreningen! Många hyresvärdar kräver betalt för saker som som inte har rätt till, dom utnyttjar okunskap!   Tex en sak som många hyresvärdar kräver betalt för är hål i väggen för gardinstänger,  trots att dom inte får göra det eftersom det räknas som normalslitage. Men människor kan inte sina rättigheter och betalar.  Han tog ner patienterna och missköte dom, hans ansvar att stå för det! 

  • Anonym (Alma)
    Anonym (?) skrev 2024-03-24 21:08:38 följande:
    Det satt persienner när du flyttade in - det ska sitta persienner när du flyttar ut.
    Då skulle du väl ha sparat de gamla fula och återmonterat dem, problem solved.
    Lämna persiennerna eller betala för nytt montage (betydligt dyrare alternativ)
    Det tycks vara väldigt ofta hyresgäster har en egen uppfattning som ska verka till deras fördel.
    Är det en kommunal eller privat hyresvärd?
    Hur skulle jag ha sparat dem när han tog dem med sig? Vadå egen uppfattning? De erbjöd att ta ner dem, jag tackade ja. De tog dem med sig. Ser inte hur jag gjort fel här.

    Kommunal.
Svar på tråden Kan hyresvärden kräva att jag lämnar persiennerna?