• Majken91

    Hinnsvepning eter kejsarsnitt

    Hej! Jag blev akutsnittad i min förra graviditet på grund av svår havandeskapsförgiftning.


    Jah är nu gravid igen (v.38+1) utan tecken på HF. Jag har dock mycket rädsla kring att åter igen bli sjuk och/eller att gå över tiden. I samtal med förlossningsläkare är jag erbjuden hinnsvepning från och med v.38 och har en tid om ett par dagar. 

    Nu har jag dock läst att hinnsvepning inte är rekommenderat om man tidigare genomfört kejsarsnitt. Jag vet att man ska vara försiktig med igångsättning pga ökad risk för brusten livmoder men jag har förstått det som att det gäller medicinsk igångsättning och värkstimulerande dropp. Min BM verkade inte alls ha koll på detta. 


    Är det någon här som genomgått en hinnsvepning efter ett tidigare kejsarsnitt? Hur gick det? 

  • Svar på tråden Hinnsvepning eter kejsarsnitt
  • Anonym (Alba)

    Det stämmer att man ska vara mer försiktig om det finns ett kejsarsnitt sedan innan. Jag fick mitt första barn med akut snitt och inför andra förlossningen sa man bara att man inte kommer driva på lika hårt med värkstimulerande. Men att hinnsvepning och att sätta in en ballong/bard var de mest skonsamma metoderna för då är ändå kroppen lite mer med. Man tillsätter inget "medicinskt". 
    Men jag förstod det också som att det beror lite på varför det blev snitt förra gången och så.
    När min första son kom med akut snitt så hade den förlossningen startat spontant, jag var i aktivt värkarbete länge och var nästan fullt öppen.
    Så min kropp hade liksom varit med om det en gång. Nästa förlossning kom också igång spontant.

    Men ta kontakt och prata med vederbörande igen eller be att få tala med någon som verkar mer insatt som du får förtroende för. Så att ni kan ha en dialog kring vad du tänker om risker etc. 

Svar på tråden Hinnsvepning eter kejsarsnitt