• Anonym (?)

    Hur firar du påsk?

    Jag är extra intresserad av att höra hur ni med mindre barn firar påsk. 
    Vad hittar ni på? Vad äter ni? Pyntar ni? Eller firar ni kanske inte alls?

    Vill gärna ha lite inspiration. Mina barn är små, men börjar bli så pass stora att dom hänger med mera. Just påsk har vi aldrig riktigt firat, det har alltid varit fullt upp med saker den här årstiden så det har inte riktigt hunnits med. Nu vill jag ändå börja bygga upp traditionen eftersom det är så mysigt att se tillbaka på alla högtider ihop med familjen :) 

  • Svar på tråden Hur firar du påsk?
  • Anonym (Påskharen)

    Vi ska åka till min förälder och där firar vi med mina syskon och deras barn. Har pyntat lite med ris och lite kycklingar, min äldsta tycker det är kul att fixa med. Sen får de påskägg . 🐣

  • Anonym (inte)
    Anonym (?) skrev 2024-03-26 13:16:25 följande:
    Hur firar du påsk?

    Jag är extra intresserad av att höra hur ni med mindre barn firar påsk. 
    Vad hittar ni på? Vad äter ni? Pyntar ni? Eller firar ni kanske inte alls?

    Vill gärna ha lite inspiration. Mina barn är små, men börjar bli så pass stora att dom hänger med mera. Just påsk har vi aldrig riktigt firat, det har alltid varit fullt upp med saker den här årstiden så det har inte riktigt hunnits med. Nu vill jag ändå börja bygga upp traditionen eftersom det är så mysigt att se tillbaka på alla högtider ihop med familjen :) 


    Inte så mycket, just påsken är en rätt ostrukturerad högtid hos oss. Men just med småbarn så är ju påskägg en rolig grej. Vi har alltid haft en liten skattjakt, inomhus eller utomhus för att leta efter äggen. Olika upplägg beroende på ålder på barnen.

    Vi äter ingen särskild påskmat, lamm är väl annars lite tradition. Men vi äter olika. I år ska vi äta på restaurang, ingen specifik påskmat. Påskmust kan ju vara trevligt. 

    Pyntar gör vi lite, ett påskris med fjädrar, lite kycklingar, påskservetter till maten. Inget stort. 

    Sen brukar påsken vara tiden då vi börjar greja i trädgården inför våren/sommaren. Så en tradition kan vara att vi krattar gräsmattan, slängen skräp, ibland eldar, sånt. 
  • Anonym (Solig)

    Har inga egna barn. Tips från min egen barndom kanske?

    När jag var barn själv så åt vi typ samma mat som på julen, men pyntet gick mer i "vårfärger" istället för rött/grönt osv. Påskliljor t.ex.

    Vi åt massor av godis, och så gömde våra föräldrar ägg med godis i till oss barn. Vi gick runt och letade reda på dem i huset.
    Vet att vissa barnfamiljer hellre gömmer i trädgården, men det beror ju på väder osv. :)

    Sedan är det väl rätt vanligt att människor åker skidor på påsken, om inte i en skidanläggning, så kanske längdskidor.
    Jag gillar inte att vara ute på vintern, så för mig var det en pina som barn att åka längdskidor.

    De bästa minnena från påsken för mig var väl att leta reda på påskägget. :)

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Vi har aldrig haft något stort eller märkvärdigt påskfirande. För oss är påsken mer förknippad med vårens början. Då ska det städas och röjas på tomten, vi brukar också träffa min släkt i deras stuga här i närheten.

    Annars händer inte så mycket. Men lite påskmat brukar det bli, samt att barnen får leta påskägg. Vi brukar också har påskris. När barnen var mindre gjorde vi pynt och satte upp i riset.

  • Anonym (...)

    Pyssel på påsktema och sedan pynta huset med barnens alster.

    Vi brukar ta in påskris från träd och buskar i trädgården ett par veckor innan så att vi kan få dem att gå i blom - eller i alla fall få lite gröna musöron. 

    Måla ägg får alla göra - även vuxna gäster.

    Påskäggsjakt i trädgården, eller källaren om vädret är på det humöret. Barnen organiserar också en påskäggsjakt för hundarna där de får sniffa runt i trädgården efter hundvänliga påskägg.

    Vi äter mat på väldigt löst påsktema, typ våriga primörer och gult. Men maten är sällan det barnen har fokus på, men de gillar att hjälpa till att laga den.

  • Anonym (H)

    När barnen var små gjorde vi påskpyssel och målade ägg. Nu när de är äldre får de fortfarande leta påsk/påskpresent i huset eller trädgården. Annars inte mycket pynt, tulpaner och lite kvistar från trädgården m fjädrar. Lite påskig  mat med dukning i gult. Mat brukar vara som jul eller lamm

  • Anonym (Uj)

    Påsken är väl när jesus uppstod 
    är ej troende 
    sen jag flyttad hemifrån 25år sen så har jag inte firar påsk

    Mina barn kan gå påskkärring men de är väl allt 

  • Anonym (Vår)

    Har inte firat något speciellt tidigare mer än att barnen var påskkärringar som besökte far och morföräldrar. Barnen är nu vuxna så vi firar inget

  • Anonym (Agnes)

    detta år på påskafton får barnet påskpresenter, efteråt ska h*n åka häst och vagn och leta påskägg med en av kusinerna. (Arrangerad tillställning)

    sen åker vi i närmaste släkten ca 12 st och äter påskmat. Sedan ny äggjakt för barnen som är där. 


    Jag ser påsken som ett tillfälle att träffa släkt och att ha trevligt. För mig är det viktigaste att barnen i släkten uppmärksammas och har roligt tillsammans .

  • Anonym (Hmm)

    Firar inga högtider på det viset alls. Möjligen jul just på julafton med traditionell mat.
    Annars - nää, ledigt och god mat men inga traditioner på något vis.
    Känns fritt och helt utan krav.

  • Anonym (Vår)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-26 21:52:34 följande:

    Firar inga högtider på det viset alls. Möjligen jul just på julafton med traditionell mat.
    Annars - nää, ledigt och god mat men inga traditioner på något vis.
    Känns fritt och helt utan krav.


    Det är skönt att inte ha några måsten.
  • Anonym (My)

    Vi har äggjakt i trädgården med barnen. Har 120 ägg som vi gömmer och det finns ett guldägg bland dom. Det finns en godisbit i varje ägg men i guldägget finns det pengar, typ 100kr. Vi gömmer guldägget på ett svårt ställe att hitta. Mina ungar tycker det är jättekul att försöka hitta alla ägg men speciellt guldägget. 


    Sedan så målar och färgar vi hårdkokta ägg och äter god mat. 

  • Anonym (Emelie)

    Vi har påskpyntat väldigt lite i år, eftersom vi precis flyttat och lådan med påskpynt hamnat på villovägar.   Det har blivit påskris med lite fjädrar plus lite pynt som barnen själva pysslat 
    Vi ska som alltid fira påskafton med familj och släkt, äta påskbord och barnen får leta efter påskägg.  
    Jag älskar högtider och det gör mina barn också, de är 5, 6 och 2 år. 

  • Anonym (Vår)
    Anonym (Vår) skrev 2024-03-26 18:50:29 följande:

    Har inte firat något speciellt tidigare mer än att barnen var påskkärringar som besökte far och morföräldrar. Barnen är nu vuxna så vi firar inget


    Vi hade just inget påskpynt lite fjädrar i några grenar
Svar på tråden Hur firar du påsk?