• Anonym (Panik)

Rädd för lungcancer! Har rökt förr, är man i risk??

Efter att ha fått lunginflammation efter en förkylning har jag fått panik då jag börjat tänka på min ungdom hur jag levde. Jag är 42 idag.

Under ungdomstiden gymnasiet feströkte jag ibland men väldigt sällan. Under universitet feströkte och rökte ibland även om vi pluggade eller fikade. Inte varje dag. Dvs några år kanske 5 år feströkt/ ibland lite vid cafe o plugg 

Fick sen barn o rökte inte några år vad jag minns. Om jag gjirde d så väldigt sällan. Kanske 4 -6 år så.

Skilde mig sen och fick en sambo som rökte. I några år så rökte jag med, inte inomhus men ute på cafe eller på balkongen kansje. Aldrih 1 paket om dagen mem vissa perioder kansje några cigg om dagen. Kanske under 5 år mer eller mindre med sambon. 

Å nu har jag fått en lunginflammation. Har tptal panik o tänker att man kabsje riskerat lunginflammation nu pga idiotiska år man inte använde hjärnan! Ångrar mig som bara sem! Hjälp mig hur stor är risken efter att ha rökt så här??

Har nu inte rökt på 10 år. Dricker inte.  alkohol.

• Svar på tråden Rädd för lungcancer! Har rökt förr, är man i risk??
  • Anonym (Panik)

Nej typ 7-8 år med sambon mer eller mindre. 

• Anonym (Panik)

Ingen som vet eller är fd rökt så här ?

• Anonym (Klara)
    Va? Lunginflammation? Det får man väl mest av virus/bakterier. Det är väl inte hela världen att få det.
    Sen cancer är väl en annan sak. Men tror iof inte det är så stor risk heller för din del. Vet de som rökt jättemycket i sitt liv men inte har fått cancer
  • Mantrasina

Region Örebro län, om cancerrisk efter rökstopp: 
    "Risken för cancer i lunga, mun, hals och matstrupe har nästan halverats, och efter 10 år är lungcancerrisken nästan lika låg hos den som aldrig har rökt. Samma gäller risken för cancer i mun, hals, matstrupe, urinblåsa, njurar och bukspottskörtel." 

Lunginflammation har ingenting med cancer att göra, eller med rökning. Det beror på att bakterier eller virus ger infektion i lungans vävnad. Jag har för mig att risken för återkommande lunginflammationer ökar om man är rökare, för att vävnaden blir mer känslig och immunförsvaret har svårare att arbeta som det ska, men där har jag ingen bra källa och tar det ut minnet och jag kan ha fel! 

• Anonym (Panik)
    Mantrasina skrev 2024-03-26 20:42:19 följande:

Region Örebro län, om cancerrisk efter rökstopp: 
    "Risken för cancer i lunga, mun, hals och matstrupe har nästan halverats, och efter 10 år är lungcancerrisken nästan lika låg hos den som aldrig har rökt. Samma gäller risken för cancer i mun, hals, matstrupe, urinblåsa, njurar och bukspottskörtel." 

Lunginflammation har ingenting med cancer att göra, eller med rökning. Det beror på att bakterier eller virus ger infektion i lungans vävnad. Jag har för mig att risken för återkommande lunginflammationer ökar om man är rökare, för att vävnaden blir mer känslig och immunförsvaret har svårare att arbeta som det ska, men där har jag ingen bra källa och tar det ut minnet och jag kan ha fel! 

Tack för svar! Ja så kanske det är den kopplingen? Att man är mer mottaglig för lunginflammation om man är rökare?

Tänker på hur det var förr, med rökiga restauranger och alla som jobbade i de rökiga miljöerna. Usch. 

Svar på tråden Rädd för lungcancer! Har rökt förr, är man i risk??