• Anonym (Tips)

    Går inte ner efter min Gastric bypass

    Jag gjorde den för en månad sedan ca. Jag gick ner ca 6 kg innan operationen, på 3 veckor. Efter op första tvä veckorna gick jag ner ytterligare 4 kg men sen har det stått stilla. Varför sker det inte mer ? Är något fel? 
    Någon som varit med om samma. När kom det igång för dig? 

  • Svar på tråden Går inte ner efter min Gastric bypass
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Tips) skrev 2024-03-28 23:53:31 följande:
    Går inte ner efter min Gastric bypass

    Jag gjorde den för en månad sedan ca. Jag gick ner ca 6 kg innan operationen, på 3 veckor. Efter op första tvä veckorna gick jag ner ytterligare 4 kg men sen har det stått stilla. Varför sker det inte mer ? Är något fel? 
    Någon som varit med om samma. När kom det igång för dig? 


    Jag har tyvärr ingen koll på hur det funkar just m gastric bypass, men det jag vet är att kroppen har en otrolig förmåga att klamra sig fast vid den vikt den är van vid. Det innebär att man kan gå ned (eller upp) snabbt i vikt precis i början av en förändring av energiintaget, innan kroppen liksom hunnit fatta att energimängden inte längre är den samma, men ganska snabbt är kroppen med på noterna igen, och kompenserar på alla håll den kan för att bibehålla den vikt den är van vid. Sjukt jobbit om man vill göra en förändring, men inte så mycket att göra. Det du får trösta dig med är att kroppen tids nog inte kommer att kunna kämpa emot mer, och då kommer du att börja gå ned i vikt igen.  
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2024-03-29 04:01:18 följande:
    Jag har tyvärr ingen koll på hur det funkar just m gastric bypass, men det jag vet är att kroppen har en otrolig förmåga att klamra sig fast vid den vikt den är van vid. Det innebär att man kan gå ned (eller upp) snabbt i vikt precis i början av en förändring av energiintaget, innan kroppen liksom hunnit fatta att energimängden inte längre är den samma, men ganska snabbt är kroppen med på noterna igen, och kompenserar på alla håll den kan för att bibehålla den vikt den är van vid. Sjukt jobbit om man vill göra en förändring, men inte så mycket att göra. Det du får trösta dig med är att kroppen tids nog inte kommer att kunna kämpa emot mer, och då kommer du att börja gå ned i vikt igen.  
    Aha okej. Ja alla säger ge det tid och det är tid jag inte har. Varit så här stor i så otroligt många år, och läkarna rekommenderade denna för mina mediciner skulle jag slippa om jag går ner osv. Och sen alla andra hälsofördelar givetvis. Men står nu på den där magiska siffran jag aldrig kommer förbi. Det känns så tråkigt bara 
  • Anonym (hur)
    Anonym (Tips) skrev 2024-03-28 23:53:31 följande:
    Går inte ner efter min Gastric bypass

    Jag gjorde den för en månad sedan ca. Jag gick ner ca 6 kg innan operationen, på 3 veckor. Efter op första tvä veckorna gick jag ner ytterligare 4 kg men sen har det stått stilla. Varför sker det inte mer ? Är något fel? 
    Någon som varit med om samma. När kom det igång för dig? 


    Hur länge har det stått stilla?
  • Anonym (Tips)
    Anonym (hur) skrev 2024-03-29 07:05:41 följande:
    Hur länge har det stått stilla?
    Snart två veckor. 
  • Anonym (Re)

    Tränar du något? Känner en som nyligen opererat sig och hon har gått ner väldigt mycket men sen så tränar hon även på gymmet flera gånger i veckan.


    Äter även lite och ofta. 

  • Anonym (I)

    För att du börja äta mat istället för flytande. Du kommer gå ner var inte orolig. Det är normalt.

  • Anonym (hur)
    Anonym (Tips) skrev 2024-03-29 07:09:51 följande:
    Snart två veckor. 
    Ok men då tänker jag följande:
    1. Ha tålamod.
    2. Ha tålamod. ;)
    3. Ha tålamod. :)
    4. Fundera på om du äter kaloritäta livsmedel. Torsk, kyckling, lax, fläskkotlett utan fett blir man väldigt mätt på men är förhållandevis få kcal. Pommes frites, smör, grädde, kanelbulle är kaloririka och ger inte mättnad lika länge. Då äter man ju mer rätt kort tid efter.
  • Anonym (hur)
    Anonym (I) skrev 2024-03-29 07:49:26 följande:

    För att du börja äta mat istället för flytande. Du kommer gå ner var inte orolig. Det är normalt.


    ah ok, men då säger jag +1 till detta inlägg, TS. 

    Då äter du säkert bra. Ge det lite tid!
  • Anonym (Re)
    Anonym (Re) skrev 2024-03-29 07:45:32 följande:

    Tränar du något? Känner en som nyligen opererat sig och hon har gått ner väldigt mycket men sen så tränar hon även på gymmet flera gånger i veckan.


    Äter även lite och ofta. 


    Tumme ner för detta inlägg? Att träna är inget fel och äta lite och ofta är så man helst ska göra oavsett operation eller inte. 


    ok om man inte är intresserad utav träna på gym men då kanske man kan försöka hitta annat som man är intresserad utav. 

  • Sk007
    Anonym (Tips) skrev 2024-03-29 06:38:03 följande:
    Aha okej. Ja alla säger ge det tid och det är tid jag inte har. Varit så här stor i så otroligt många år, och läkarna rekommenderade denna för mina mediciner skulle jag slippa om jag går ner osv. Och sen alla andra hälsofördelar givetvis. Men står nu på den där magiska siffran jag aldrig kommer förbi. Det känns så tråkigt bara 
    Vilka hälsofördelar påstod läkarna att en gbp skulle ge?
Svar på tråden Går inte ner efter min Gastric bypass